2044
Sök

Rasat diffen på min Volvo 240 -88? Passar diffen från en -85:a?

10 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#1
Hej, jag är inte så kunnig om bilar ( än ) men jag vill gärna kunna mer!
Jag har en volvo 240 som jag råkade rasa bakaxeln på.
Skulle börna o det tog tvärstopp, sedan skulle vi rulla bort bilen från gatan men det gick inte. Så jag slog i backen o "rensade" axeln så att det gick att rulla den.
Var på skroten idag och köpte en ny axel.
Jag har en årsmodell 88 ( GL ) men axel jag köpte var ifrån en årsmodell 85 ( DL ).
Skruvade av kåpan till diffhuset på min gamla axel för att titta runt lite och det var stora delar av kugghjul som bara låg och simmade i olja.
Min fråga med allt detta är om det går att byta ut diffklumpen från min GL till DL axeln jag köpte idag. Passar det?

Tack på förhand MVH Kalle


Rubriken fixad och tråden flyttad till rätt ställe.
mvh jonTe/moderator

600 Inlägg
28 april 2014
#2
villvetamer skrev:
Hej, jag är inte så kunnig om bilar ( än ) men jag vill gärna kunna mer!
Jag har en volvo 240 som jag råkade rasa bakaxeln på.
Skulle börna o det tog tvärstopp, sedan skulle vi rulla bort bilen från gatan men det gick inte. Så jag slog i backen o "rensade" axeln så att det gick att rulla den.
Var på skroten idag och köpte en ny axel.
Jag har en årsmodell 88 ( GL ) men axel jag köpte var ifrån en årsmodell 85 ( DL ).
Skruvade av kåpan till diffhuset på min gamla axel för att titta runt lite och det var stora delar av kugghjul som bara låg och simmade i olja.
Min fråga med allt detta är om det går att byta ut diffklumpen från min GL till DL axeln jag köpte idag. Passar det?

Tack på förhand MVH Kalle

ingen aning om det går att passa i diffen MEN jag är ganska säker på att du spar tid och är lättare att byta hela axeln om det går.

10 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#3
Okej, men då får jag påbörja ett litet projekt imorgon och byta den där satans metallkonstruktionen.

600 Inlägg
28 april 2014
#4
villvetamer skrev:
Okej, men då får jag påbörja ett litet projekt imorgon och byta den där satans metallkonstruktionen.

jag har själv aldrig gjort det men vet en kompis som försökte bara byta innehållet. Dock hade han sämre förutsättningar att få ihop det men det verkade himla mycket svårare än att byta hela axeln.

10 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#5
Okej, det lätta är ju att lossa på den som sitter men det kluriga börjar när man ska få dit den andra. Har lite hjälp av några kompisar! Tack för de snabba svaren! Kommer komma tillbaka när jag undrar någe annat!
Tack

5 732 Inlägg
28 april 2014
#6
Mycket svårare att byta diffklump och eventuellt även pinjogdrev jämfört med att byta bakaxel eftersom diff och pinjong måste schimsas in.

Varför slänger du inte bara upp den "nya" bakaxeln? Är ju samma fästen och allt.


1 861 Inlägg
29 april 2014
#7
Som alla andra säger så byt hela axeln bra mycket enklare! smile



Sök