3065
Sök

Er åsikt om problem efter verkstadsbesök?

25 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#1
Jag lämnade in min Accord -97:a för kamremsbyte för någon vecka sedan.
Från att jag köpte bilen för ett par månader sedan har jag fått slå på halvljuset manuellt, annars blinkar lamporna och surrar. Det missade jag att berätta när jag lämnade in bilen. Kom på det senare men antog att de skulle ringa om de inte listade ut det själva. (Han är trotts allt bilmek.)
Icke sa nicke. Mekanikern hade gjort något så jag slapp slå på halvljuset manuellt. Jag hade trott att det var något relä som var trasigt, men enligt verkstaden vad det "jordfel". Så långt allt väl.
På väg hem märkte jag att instrumentbelysningen inte fungerade. Och jag fick sitta och hålla i spaken till helljuset.
Några dagar efter blev jag stoppad av polisen för bakljuset inte fungerade. Det hade jag inte kollat tidigare.
Några har blinkat med helljuset bakom mig när det varit mörkt, men folk är lite märkliga ibland så jag tänkte inte så mycket på det.

Vad är rimligt att begära av verkstaden?
Uppenbarligen var det någon form av elfel redan innan, dock inte värre än att jag fick slå på ljuset manuellt innan jag startade.
Senast redigerat av ThomasHardy (15 juni 2013)

25 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#2
Bromsljusen fungerar. Backljuset fungerar också. Bara baklyktorna som inte fungerar.
Förut fick jag vrida toppen på helljusspaken för att tända halvljuset innan jag startade och då tändes instrumentbelysningen samtidigt. Förut kunde man "haka upp" spaken så man slapp hålla i den i det läget för att ha tänt helljuset. Det fungerar inte längre.
Jag ringde stället för att få veta exakt vad han hade gjort, men bilmeken är inte där förrän på måndag.
Vet bara att han dragit en kabel på något vis. Den borde gå att ta loss så det är som innan?

JFfoto
15 juni 2013
#3
Men va?

Du lämnade in bilen endast för kamremsbyte, dvs, det var bara det du sa. Inget annat.

När du hämtade bilen så hade dom fixat det med ljuset också? vilket  dom inte ska göra om man inte bett dom?

Och då borde det medföra med timpenning, för att dom fixade med ljuset utöver kamremmen, bara be tillbaka om pengarna du inte skulle betalat egentligen, samt att dom fixar felet? OM det nu beror på att dom gjort något fel.

25 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#4
Ja, lämnade in den för kamremsbyte till ett i förväg avtalat pris, och att de skulle fixa en läcka på avgasröret om de hade tid. Det senare ingick inte. När jag ringer och kollar om jag kan hämta bilen säger han att han är klar med kamremsbytet och att han precis fixat elfelet.(?)

Sedan hade han bytt balansaxelrem(ar) vilket enligt honom inte ingick i det avtalade priset. Tydligen var det krångligare att byta kamrem än han hade trott och han ville ha en 500ing till för det han hade gjort utöver det vi sa innan. Det var ändå ett skapligt pris på kamremsbytet så jag betalade och var glad.

Hade allt fungerat skulle jag inte fundera så mycket mer på det. Även om det var märkligt att göra något jag inte bett om.

145 Inlägg
15 juni 2013
#5
Men då kanske du inte ska serva bilen på Frasses ägg och bilmeck ?


6 632 Inlägg
15 juni 2013
#6
Havretigern skrev:
Men då kanske du inte ska serva bilen på Frasses ägg och bilmeck ?

Och så ska man be om en offert för kamremsbyte för att "garantera" ett fast pris.

De/Dem

25 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#7
Det var hos en bilhandlare som även har verkstad.

25 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#8
Det är när jag vrider den i halvljusläge. Alltså där det tidigare gick att haka upp den.
Nu går det alltså inte att slå på helljuset så man slipper hålla i spaken i något läge.
Får veta på måndag vad han gjort exakt.

441 Inlägg
15 juni 2013
#9
Förmodligen så var det en jordfläta som satt löst eller låg löst något som mecken hade sett och åtgärdat utan kostnad. Om vi vänder på det så om det nu enbart varit jordflätan och han inte fixat det så hade du ju tycket att de var sviniga och att vilken apa som helst hade kunnat åtgärda felet. Sedan så kommer ju sällan ett elfel ensamt....


25 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#10
Kan ge en lite uppdatering.
När jag hämtade bilen sa ägaren att mekanikern hade dragit en kabel bakom handskfacket när har fixade strömmen. Nu visar det sig att han dragit ur kontakten till lampan till handskfacket!!? Om det bara var detta han gjorde får jag hålla med om att det är lite väl otroligt att han förorsakat att baklyset inte fungerar.

Trotts att instrumentbelysningen inte fungerade när jag körde därifrån så sa mekanikern att han provkörde bilen och han är säker på att allt fungerade när jag fick den. Han var inte mycket för att lyssna så det blev inte mycket till diskussion.

Så alternativen är att han inte gjort ett piss med strömmen (utom att dra ut kontakten till handskfacksbelysningen) men att halvljusautomatiken av en slump började fungera, och att han ändå vill ta på sig att ha fixat halvljusautomatiken.

Eller så har han gjort något mer som han inte säger för att han inte vill ta på sig att åtgärda felen som uppkom samtidigt.

Hur som helst lär jag undvika bilhandlaren och hans verkstad i fortsättningen. Jag kommer lämna in bilen på en annan verkstad och skita i att tjata mer med dem. Det är hans rykte...
Senast redigerat av ThomasHardy (19 juni 2013)

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
19 juni 2013
#11
finns en anledning till billiga "märkesverkstäder" med sina priser, man får vad man betalar för.....

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

25 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#12
Kan uppdatera igen.
Verkstadsgubben hade bränt en säkring. Det var relät som var trasigt. Har inte pratat med verkstaden sedan detta.

914 Inlägg
30 april 2014
#13
Är du säker på att det är han som bränt säkringen,det kan möjligen inte vara så att bilen har diverse elproblem och att det är en ren tillfällighet att det hände just nu?

25 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#14
Aronson skrev:
Är du säker på att det är han som bränt säkringen,det kan möjligen inte vara så att bilen har diverse elproblem och att det är en ren tillfällighet att det hände just nu?

Nu var det nästan ett år sedan bilen var inne. Passar bara på att sura lite till så här i efterhand.
Förutom relät som var trasigt har det inte varit något konstigt med elen på något sätt. Men inget är omöjligt.

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 april 2014
#15
Havretigern skrev:
Men då kanske du inte ska serva bilen på Frasses ägg och bilmeck ?

Skulle märkesverkstaden vara bättre? Jag fick helt fel tändstift i min bil trots att jag påpekade flera gånger när jag lämnade in den att det inte skulle vara samma stift som 03-11.
- När det är lugnt, verkstadsprogrammet berättar vad det ska vara för delar, inte oroa sig lilla gubben...

Sen gick bilen slött, och en bättre renommerad märkesverkstad konstaterade att det var stift till en 03-11 de hade satt i bilen.

Lämna bilen på märkesverkstad, det är tryggt...

Jag anser att märkesverkstäder är oskäligt dyra och rider på en våg av upphaussat förtroende hos kunderna som bottnar i den gamla tiden då man var tvungen att serva på märkesverkstaden för att ha garanti kvar. Man vet att man vadar i tjänstebilar upp till knäna, så man lägger inget krut på vare sig noggrannhet, yrkesstolthet eller kundnöjdhet. Man vill bara trycka igenom så många bilar som möjligt på så kort tid som möjligt, och om de råkar slå en bula i din bil på vägen, skita ned sätena eller glömma att byta någon del bryr de sig inte alls om.

En mindre allbilverkstad måste göra ett bra jobb för att behålla sina kunder. De får inga tjänstebilar "gratis" att serva utan måste förlita sig på ett gott rykte.
Hitta en sådan folk är nöjda med och serva där till halva timkostnaden och ett bättre bemötande. Även om den heter Frasses ägg och bilmek. Är folk nöjda är den bra.



Sök