3526
Sök

Volvo 240/740 abs

____________________________________
1 340 Inlägg
23 oktober 2013
#21
Brådhis skrev:
zemet skrev:
Du får väll lära dig bromsa lagom hårt istället?

Akta dig för abs till 240. Jag hade det och behövde en ny bromsskiva och ok och det skulle gå på nästan 4000 kr eftersom det var så ovanligt gick det inte få tag på till vettigt pris.

Jag hade en 740 gl från 91 och den hade abs och airbag, och ingen annan utrustning alls så kan vara så att det blev standard med abs vid faceliftet 90?

Jag har haft en 940 -94 som inte hade ABS så det dröjde nog ett tag till innan det blev standard. smile

//Brådhis

-95 blev det standard till 940, var som sagt aldrig det på 740/240, men väldigt vanligt på slutet smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

429 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#22
okey:-) tack:-)

326 Inlägg
28 april 2014
#23
En aning sent kanske men ABS fanns som tillval 1985 på 740 turbo med ABS enheten monterad i höger balja i skuffen men dessa är riktigt ovanliga då det var det kostade ca 12000 extra (AC kostade hälften av det som jämförelse).

1988 och framåt har ABS enheten i motorutrymmet men det sitter oftast på 740 GLE och GLT efter 1989 då dessa hade det standardmonterat. Ev så fick alla 740 91-92 ABS som standard.

Hur det var på 940 har jag ingen aning om men det är betydligt vanligare där.


429 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#24
Blev en 965 me abs:-)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 april 2014
#25
einar- skrev:
En aning sent kanske men ABS fanns som tillval 1985 på 740 turbo med ABS enheten monterad i höger balja i skuffen men dessa är riktigt ovanliga då det var det kostade ca 12000 extra (AC kostade hälften av det som jämförelse).

1988 och framåt har ABS enheten i motorutrymmet men det sitter oftast på 740 GLE och GLT efter 1989 då dessa hade det standardmonterat. Ev så fick alla 740 91-92 ABS som standard.

Hur det var på 940 har jag ingen aning om men det är betydligt vanligare där.

Nu kanske jag är ute och åker på monarken igen... Är inte det
en tidig form av antispinn när absgrunkan sitter höger bak i skuffen. Att det bromsar bakhjulen om de börjar spinna?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

326 Inlägg
2 maj 2014
#26
DiwraZ skrev:
Nu kanske jag är ute och åker på monarken igen... Är inte det
en tidig form av antispinn när absgrunkan sitter höger bak i skuffen. Att det bromsar bakhjulen om de börjar spinna?

Nej antispinnsystemet som fanns bröt tändningen om den kände av hjulspinn men ABS fick lov finnas för det använde samma givare som ABS + två extra på vardera drivaxel. ETC fanns bara på 740 turbo och 760 utan katalysator.

Jag har en 740 turbo 87a med ABS i skuffen och jag förstår varför det var dyrt när man ser alla bromsrör som går kors och tvärs under bilen wink


914 Inlägg
2 maj 2014
#27
ETC stängde av en eller flera spridare vid hjulspinn,detta gjordes via spridarslutsteget.
Det var en idiotisk lösning att stänga av bränslet under acc/laddtryck,då bränslet även behövs för att "kyla".


Sök