Problemet är väl att TS inte kan göra sina bränsleförbrukningsmätningar på samma sätt som Volvo gjorde för 24 år sedan. Däremot så verkar TS (kanske omedvetet) gjort några saker som kan sänka förbrukningen.
Det inkluderar:
Kompressionhöjning, sänkning och avgassystem.
Högre kompression ger ju en ökad effektivitet i motorn vilket man inte kan förneka. Däremot så kan man fråga sig hur det är möjligt att TS kunde höja kompressionen utan att motorn knackar? Jag antar att TS har mätt upp kompressionstrycket med en kompressionsmätare, annars så kan det helt enkelt vara så att motorn var så pass slut innan så att kompressionshöjningen faktiskt bara återställde originalkompressionen.
En sänkning av bilen ger också mindre luftmotstånd vid färd utanför stad vilket också hjälper förbrukningen.
Ett "sport" avgassystem med ökat flöde kan minska förbrukningen om den ger minskat mottryck på kolven när avgasventilen öppnar. Däremot så är det oklart vad en japsdämpare har för någon effekt på bränsleekonomin. Troligtvis ökar det dock risken för vägtrafikanter att förolyckas då de blir tvungna att kolla vartifrån det där goa japsljudet kommer ifrån.
En annan möjlighet som finns är att TS kör omedvetet på en väldigt snål bränsle/luft blandning och på detta sätt får en väldigt låg förbrukning, däremot så kommer detta orsaka permanenta motorskador i längden då b230f motorn helt enkelt inte är gjord för att gå på sk "lean-burn". Däremot så är detta inte särskilt troligt då bilen antagligen har en lambdasond som förhoppningsvis fungerar och håller motorn runt lambda 1.
Kan även meddela TS att även fast du använder mindre spridare så kommer motorn dosera samma mängd bränsle om den ska hålla sig runt lambda 1 så troligtvis så gör spridarbytet ingen skillnad om inte de gamla var helt igensatta eller om du inte har bytt till tex Bosch EV14.
Enda slutsatsen man kan dra är att TS mäter sin förbrukning på släta landsvägar utan så gott som några stopp. Jag har svårt att tro att datan är uppmätt under tex kökörning på Essingeleden eller e4an och sedan under stadskörning med kanske max 20-30 km/h,konstanta stopp, filbyten, trafikljus, släppa förbi bussar, fotgängare, cyklister mm. (blandad körning alltså) Däremot tycker jag att det är lite naivt att tro att en bil kan dra mindre än vad den drog i laboratoriet för 24 år sedan men jag tänker inte beskylla någon för det.
Senast redigerat av -matte (3 maj 2014)