2387
Sök

Hur mycket bensin drar din Volvo bildbevis kan vara bra med :)

6 616 Inlägg
3 maj 2014
#21
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:
Min trippmätare fungerar som den ska, var ute idag och mätte och det är inga problem med den, men idag när jag tankade blev det lite högre förbrukning för att det blev buskörning igår smile men annars så går den snålt smile
Hur kontrollmätte du din tripmätare?
Med vad?
195 /65 på den röde och 185 /65 på den silvriga.

Inte mycket skillnad men någon % större hjul har den röde. wink

De/Dem

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 maj 2014
#22
allt spelar ju roll....

Däck
bromsar
hjulinställning
Motorns slitage/ hur väl servad den är.
Tänddelar å andra förbrukningsdelar på motorn.
hur hela drivlinan är skött...

klart de drar olika mycke.

körde jag själv min 940 turbo med över 200 hästar i å 18" hjul på 0.84/ milen när jag körde långkörning ca 34mil å snittfart på 100 tippar jag...


627 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#23
Jag tror dig Xuri det är många som kör snålt med 740 och 940 det beror ju helt på bilens skick och hur man kör, jag använder alltid 5ans växel inne i stan och glider fram på tomgången men under 40km/h får jag lägga i 4ans växel. angående min trippmätare så kontrollerade jag med gps och det var ingen stor skillnad där. jag sänkte min förbrukning när jag servade så mycket som går på en bil och bra däck märket Good Year och framvagnsinställning har jag gjort med. Kan hög kompression sänka förbrukningen med för jag har extra mycket i min röda? Ingen vill ju tro på en Volvos förbrukning för att dom anses vara sönder körda och i dåligt skick.
Senast redigerat av volvo-93 (3 maj 2014)


Evildan
3 maj 2014
#24
volvo-93 skrev:
Jag tror dig Xuri det är många som kör snålt med 740 och 940 det beror ju helt på bilens skick och hur man kör, jag använder alltid 5ans växel inne i stan men under 40km/h får jag lägga i 4ans växel. angående min trippmätare så kontrollerade jag med gps och det var ingen stor skillnad där. jag sänkte min förbrukning när jag servade så mycket som går på en bil och bra däck märket Good Year och framvagnsinställning har jag gjort med. Ingen vill ju tro på en Volvos förbrukning för att dom anses vara sönder körda och i dåligt skick.
Det är en fantastiskt låg och bra förbrukning.

Mina många frågor kommer av att inte ens Volvo Pv lyckats få dessa siffror i sina laboratorium under kontrollerade former, trist att Volvo Pv uppenbart har gjort förbrukningsproverna på sämre motorer både inställningsmässigt och skickmässigt än era minst 22år gamla 740.
Jag har inget mer att tillägga, är helt förbluffad.
Senast redigerat av Evildan (3 maj 2014)

627 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#25
Jag tycker också det är skumt att min går så billigt det är just därför jag använder den första hand till långkörningar, någon mer som kör billigt så skriv det här smile


Aldrig nöjd
804 Inlägg
3 maj 2014
#26
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:
Jag tror dig Xuri det är många som kör snålt med 740 och 940 det beror ju helt på bilens skick och hur man kör, jag använder alltid 5ans växel inne i stan men under 40km/h får jag lägga i 4ans växel. angående min trippmätare så kontrollerade jag med gps och det var ingen stor skillnad där. jag sänkte min förbrukning när jag servade så mycket som går på en bil och bra däck märket Good Year och framvagnsinställning har jag gjort med. Ingen vill ju tro på en Volvos förbrukning för att dom anses vara sönder körda och i dåligt skick.
Det är en fantastiskt låg och bra förbrukning.
Mina många frågor kommer av att inte ens Volvo Pv lyckats få dessa siffror i sina laboratorium under kontrollerade former, trist att dom kört förbrukningsproverna på sämre motorer både inställningsmässigt och skickmässigt än era 20år gamla 740.
Jag har inte mer att tillägga, är förbluffad.
Finns gott om fordon som drar mindre än angiven förbrukning. Särskilt när de som t.ex. 740 inte såldes med förbrukning som största argument och därmed inte mätte förbrukning under motorbroms i nedförsbacke..

Vet inte vart Transportstyrelsen hämtar sina siffror (rimligen från tillverkaren) men de anger t.ex. att min CLK ska dra över litern blandat, en fantasisiffra jag aldrig kommit i närheten av.

Livet är för kort för att äga Volvo.

627 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#27
Det här med angiven förbrukning är skitsnack enligt mig för alla motorer går olika bra wink


Evildan
3 maj 2014
#28
Masquerade skrev:
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:
Jag tror dig Xuri det är många som kör snålt med 740 och 940 det beror ju helt på bilens skick och hur man kör, jag använder alltid 5ans växel inne i stan men under 40km/h får jag lägga i 4ans växel. angående min trippmätare så kontrollerade jag med gps och det var ingen stor skillnad där. jag sänkte min förbrukning när jag servade så mycket som går på en bil och bra däck märket Good Year och framvagnsinställning har jag gjort med. Ingen vill ju tro på en Volvos förbrukning för att dom anses vara sönder körda och i dåligt skick.
Det är en fantastiskt låg och bra förbrukning.
Mina många frågor kommer av att inte ens Volvo Pv lyckats få dessa siffror i sina laboratorium under kontrollerade former, trist att dom kört förbrukningsproverna på sämre motorer både inställningsmässigt och skickmässigt än era 20år gamla 740.
Jag har inte mer att tillägga, är förbluffad.
Finns gott om fordon som drar mindre än angiven förbrukning. Särskilt när de som t.ex. 740 inte såldes med förbrukning som största argument och därmed inte mätte förbrukning under motorbroms i nedförsbacke..

Vet inte vart Transportstyrelsen hämtar sina siffror (rimligen från tillverkaren) men de anger t.ex. att min CLK ska dra över litern blandat, en fantasisiffra jag aldrig kommit i närheten av.
Även på den tiden då Volvo 740 tillverkades användes en körcykel för att olika tillverkare skulle uppge sina förbrukningssiffror under samma förutsättningar, att Volvo Pv skulle hitta på en egen för företaget sämre körcykel anser jag vara osannolikt.
En CLK 320 ska enligt MB förbruka 10.1l/10km blandad körning enligt den då gällande cykeln, att du kör den under detta blandad körning är mkt bra.
Senast redigerat av Evildan (3 maj 2014)

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 maj 2014
#29
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:
Jag tror dig Xuri det är många som kör snålt med 740 och 940 det beror ju helt på bilens skick och hur man kör, jag använder alltid 5ans växel inne i stan men under 40km/h får jag lägga i 4ans växel. angående min trippmätare så kontrollerade jag med gps och det var ingen stor skillnad där. jag sänkte min förbrukning när jag servade så mycket som går på en bil och bra däck märket Good Year och framvagnsinställning har jag gjort med. Ingen vill ju tro på en Volvos förbrukning för att dom anses vara sönder körda och i dåligt skick.
Det är en fantastiskt låg och bra förbrukning.

Mina många frågor kommer av att inte ens Volvo Pv lyckats få dessa siffror i sina laboratorium under kontrollerade former, trist att Volvo Pv uppenbart har gjort förbrukningsproverna på sämre motorer både inställningsmässigt och skickmässigt än era minst 22år gamla 740.
Jag har inget mer att tillägga, är helt förbluffad.
vet inte om du syfta på mig med 22 år gammal 740...

Men min 940 var då bara ca 11 år gammel... å Nä den var inte standard i varken motor eller insprut då...
Å jag tror att de rätt enkelt går att få ner förbrukningen ordentligt på en gammal motor med rätt knep.


627 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#30
Jag använder inte ens original spridare har några nyare som flödar lite mindre och motorn går bättre med dom.


Ung&Dum
430 Inlägg
3 maj 2014
#31
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:
Jag har ju farthållare med och det gör stor skillnad för då gasar man ju inte i onödan.
Bilen förbrukar mer bränsle med farthållaren ikopplad än om ngn som "kan" köra bil och kör snålt på samma vägsträcka.
Jag tycker fortfarande att det är mycket spännande att din 740 förbrukar ca 20% mindre bränsle än vad Volvo lyckats mäta upp i laboratoriet.
Det är som om min Silverfärgade Prius skulle gå att köra på 3,12l/100km istället för de angivna 3,9l/100km, det är en stor skillnad.

Nå? fortf inget svar....

Mätt trippmätaren och kontrollerat om den missvisar och hur mycket?
Prius.........

In hoc signo vinces

6 616 Inlägg
3 maj 2014
#32
CurvaN skrev:
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:
Jag har ju farthållare med och det gör stor skillnad för då gasar man ju inte i onödan.
Bilen förbrukar mer bränsle med farthållaren ikopplad än om ngn som "kan" köra bil och kör snålt på samma vägsträcka.
Jag tycker fortfarande att det är mycket spännande att din 740 förbrukar ca 20% mindre bränsle än vad Volvo lyckats mäta upp i laboratoriet.
Det är som om min Silverfärgade Prius skulle gå att köra på 3,12l/100km istället för de angivna 3,9l/100km, det är en stor skillnad.

Nå? fortf inget svar....

Mätt trippmätaren och kontrollerat om den missvisar och hur mycket?
Prius.........


Prius.. cool Okänd motor i den andra Toyotan men minsta är på 160 hk.

De/Dem

1 412 Inlägg
3 maj 2014
#33
Vissa bilar drar ju helt enkelt mindre än vad siffrorna från fabriken anger.
Morsan hade en Cheva Trans Sport för några år sedan som hon körde på 0,87 blandat fast den var specad 1,23, även kollat med gps.

En Medlem
405 Inlägg
3 maj 2014
#34
Problemet är väl att TS inte kan göra sina bränsleförbrukningsmätningar på samma sätt som Volvo gjorde för 24 år sedan. Däremot så verkar TS (kanske omedvetet) gjort några saker som kan sänka förbrukningen.

Det inkluderar:

Kompressionhöjning, sänkning och avgassystem.

Högre kompression ger ju en ökad effektivitet i motorn vilket man inte kan förneka. Däremot så kan man fråga sig hur det är möjligt att TS kunde höja kompressionen utan att motorn knackar? Jag antar att TS har mätt upp kompressionstrycket med en kompressionsmätare, annars så kan det helt enkelt vara så att motorn var så pass slut innan så att kompressionshöjningen faktiskt bara återställde originalkompressionen.

En sänkning av bilen ger också mindre luftmotstånd vid färd utanför stad  vilket också hjälper förbrukningen.

Ett "sport" avgassystem med ökat flöde kan minska förbrukningen om den ger minskat mottryck på kolven när avgasventilen öppnar. Däremot så är det oklart vad en japsdämpare har för någon effekt på bränsleekonomin. Troligtvis ökar det dock risken för vägtrafikanter att förolyckas då de blir tvungna att kolla vartifrån det där goa japsljudet kommer ifrån.

En annan möjlighet som finns är att TS kör omedvetet på en väldigt snål bränsle/luft blandning och på detta sätt får en väldigt låg förbrukning, däremot så kommer detta orsaka permanenta motorskador i längden då b230f motorn helt enkelt inte är gjord för att gå på sk "lean-burn". Däremot så är detta inte särskilt troligt då bilen antagligen har en lambdasond som förhoppningsvis fungerar och håller motorn runt lambda 1.

Kan även meddela TS att även fast du använder mindre spridare så kommer motorn dosera samma mängd bränsle om den ska hålla sig runt lambda 1 så troligtvis så gör spridarbytet ingen skillnad om inte de gamla var helt igensatta eller om du inte har bytt till tex Bosch EV14.

Enda slutsatsen man kan dra är att TS mäter sin förbrukning på släta landsvägar utan så gott som några stopp. Jag har svårt att tro att datan är uppmätt under tex kökörning på Essingeleden eller e4an och sedan under stadskörning med kanske max 20-30 km/h,konstanta stopp, filbyten, trafikljus, släppa förbi bussar, fotgängare, cyklister mm. (blandad körning alltså) Däremot tycker jag att det är lite naivt att tro att en bil kan dra mindre än vad den drog i laboratoriet för 24 år sedan men jag tänker inte beskylla någon för det.
Senast redigerat av -matte (3 maj 2014)

627 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#35
Jag har kompressionhöjning, sänkt bil 40 mm och sportavgassystem om det påverkar något? Då jag tog kort på trippen och pumpen hade jag gjort en långkörning på 70 mil med 2 tankningar och motorn var igång hela dagen och det blev 2 stopp på mcdonalds driven och då gick den på tomgång några minuter och så körde jag genom Växjö när jag åkte till Öland sen var det landsväg körning i stort sett.
Senast redigerat av volvo-93 (3 maj 2014)


Evildan
3 maj 2014
#36
CurvaN skrev:
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:
Jag har ju farthållare med och det gör stor skillnad för då gasar man ju inte i onödan.
Bilen förbrukar mer bränsle med farthållaren ikopplad än om ngn som "kan" köra bil och kör snålt på samma vägsträcka.
Jag tycker fortfarande att det är mycket spännande att din 740 förbrukar ca 20% mindre bränsle än vad Volvo lyckats mäta upp i laboratoriet.
Det är som om min Silverfärgade Prius skulle gå att köra på 3,12l/100km istället för de angivna 3,9l/100km, det är en stor skillnad.

Nå? fortf inget svar....

Mätt trippmätaren och kontrollerat om den missvisar och hur mycket?
Prius.........
Utveckla det gärna konkret istället.

Evildan
3 maj 2014
#37
volvo-93 skrev:
Jag har kompressionhöjning, sänkt bil 40 mm och sportavgassystem om det påverkar något? Då jag tog kort på trippen och pumpen hade jag gjort en långkörning på 70 mil med 2 tankningar och motorn var igång hela dagen och det blev 2 stopp på mcdonalds driven och då gick den på tomgång några minuter och så körde jag genom Växjö när jag åkte till Öland sen var det landsväg körning i stort sett.
Dylik resa räknas inte som blandad körning som du påstod i tidigare inlägg att du kört med den förbrukningen, det är långkörning på landsväg med genomvarm motor under hela resan, det ger en mycket lägre förbrukning än den blandade körningen med kallstarter och en större del stadskörning än en sväng igenom lilla Växjö som jag hela tiden ifrågasatt.

En 740 som vill ha 0.8 på landsvägskörning är enligt mina erfarenheter av en mängd ägda 240/740/940 snarare normalt med en välskött bil om man kör som folk, det har jag många gånger kört B230f på exempelvis emellan Eskilstuna och Nyköping med en -88 240 Herrgårdsvagn när jag pendlade däremellan.
Senast redigerat av Evildan (3 maj 2014)


Sök