2719
Sök

TimeAttack.nu kalender 2014: Kinnekulle - Mantorp - Karlskoga - Gotland

82 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#1
PROMO 2014: https://vimeo.com/76644253

För tredje året i rad anordnar vi en tävlingsserie för gatbilar i Time Attack-format!
Vad är då detta? I noga balanserat REGLEMENTE & KLASSER (KLICKA!) kör du i ett antal kvalheat där i slutändan din bästa tid räknas.

Allt avgörs sedan i adrenalinfyllda och spännande finalkörningar ---> för att vinna poäng i en löpande serie med fina priser i slutändan.

Ännu en nyhet här är att vi låtar alla köra ett sista "Best of the rest" heat för att öka körtiden för alla deltagare som inte lyckas kvala vidare

[i](Kolla även som exempel ett [b]GAMMALT TIDSSCHEMA
och lite annan info inför Rond 4 - Karlskoga 2014.)


Se också gärna videon nedan med Racingstjärnan Alx Danielsson som programledare om hur vårat format i grova drag går till (dock massa nyheter inför 2014 som att koner tas bort i CLUB och CLUB CHALLENGE mm.):

Superior TV: Time Attack är här - Allt du behöver veta om Sveriges nya Motorsport (Kinnekulle 2012)

Det kommer vara begränsat antal i varje klass, så varje heat ger bra med svängrum/trafik på banan- samtidigt som vi utanför banan får lättare att lära känna varandra (Nybörjare som "Proffs").

Vi har arrangerat serien i två års tid, redan 2008 gjordes vårt första Time Attack på Mantorp (Japmeet)- samt med flera andra lyckade träffar under "JDM Face-Off" formatet:

VIDEO: JDM Face-Off Time Attack 2010 @ Mantorp Park

Med denna erfarenhet i bagaget och massa ideer som växt fram & inte hanns med under 2013; vi vet hur dessa event ska drivas på ett säkert, avslappnat och framförallt K U L sätt!

http://timeattack.nu/wp-content/uploads/2013/10/2014anmalan.jpg

Rond 1 - Kinnekulle Ring (10 Maj, Lördag)

Rond 2 - Mantorp Park (8 Juni, Söndag)

Rond 3 - Karlskoga Motorstadion (10 Aug, Söndag)

Final - Gotland Ring (6 Sep, Lördag)

- - - - -

ANMÄLAN/PRIS: Hela säsongen kostar 9980:- Inkl. moms men för att boka en siffra behöver du bara betala 2900:- i reservationsavgift.

Resten av beloppet betalas i slutet av Februari (avbetalning kommer erbjudas, och din plats/siffra är tillåten att sälja eller att låta oss mäkla vidare om du får förhinder. Allt detta med anmälan inför varje tävling samt medåkningar etc kommer bli mycket lättare denna säsong).

Välkomna ombord till vårt mästerskap och unika gemenskap i depån, läs gärna mer på WWW.TIMEATTACK.NU där NYHETER (KLICKA!)kommer läggas upp hela lågsäsongen!

Förfrågningar & anmälan till info@superiorimports.se, vid funderingar kring reglemente etc skicka ett mail till timeattack@live.se. Vi ses 2014!
Senast redigerat av Phant0m2006 (5 januari 2014)


Livsnjutare
1 707 Inlägg
3 november 2013
#2
Väldigt lustigt att man lägger en högre gräns om 550 hästar i näst högsta klassen oavsett vad det gäller för bil!?

Borde inte effekt i förhållande mot vikt vara betydligt väsentligare?

När man dessutom avser "de värre fabriksbilarna",
det är inte många av dom "värre" som har mindre än 550 hästar idag.

192 Inlägg
4 november 2013
#3
HereComesTrouble skrev:
Väldigt lustigt att man lägger en högre gräns om 550 hästar i näst högsta klassen oavsett vad det gäller för bil!?

Borde inte effekt i förhållande mot vikt vara betydligt väsentligare?

När man dessutom avser "de värre fabriksbilarna",
det är inte många av dom "värre" som har mindre än 550 hästar idag.

Hey!

Jättebra feedback som vi gärna förklarar närmare. Pro Modified är steget mellan PRO och Club Challenge (well duh!) och med erfarenhet av föregående säsong då det bara fanns "en" Pro/ProM så är detta enligt oss bästa "PRO light" effekt-gränsen man kan hålla men bara ställa krav på stötbåge i säkerhet.

Vet inte om du kollat reglementet dock?

3.5 Turbo eller kompressorer får bytas till aggregat vars maximala totala effekt enligt
tillverkarens specifikation (skall kunna styrkas vid eventuell kontroll) för
4wd: 570hk
2wd: 600.

Tänkte du på Pagani Zonda och dylikt när du säger att många har mer än 550 från fabrik? Ge gärna exempel. smile

Livsnjutare
1 707 Inlägg
4 november 2013
#4
Superior-Micke_J skrev:
HereComesTrouble skrev:
Väldigt lustigt att man lägger en högre gräns om 550 hästar i näst högsta klassen oavsett vad det gäller för bil!?

Borde inte effekt i förhållande mot vikt vara betydligt väsentligare?

När man dessutom avser "de värre fabriksbilarna",
det är inte många av dom "värre" som har mindre än 550 hästar idag.

Hey!

Jättebra feedback som vi gärna förklarar närmare. Pro Modified är steget mellan PRO och Club Challenge (well duh!) och med erfarenhet av föregående säsong då det bara fanns "en" Pro/ProM så är detta enligt oss bästa "PRO light" effekt-gränsen man kan hålla men bara ställa krav på stötbåge i säkerhet.

Vet inte om du kollat reglementet dock?

3.5 Turbo eller kompressorer får bytas till aggregat vars maximala totala effekt enligt
tillverkarens specifikation (skall kunna styrkas vid eventuell kontroll) för
4wd: 570hk
2wd: 600.

Tänkte du på Pagani Zonda och dylikt när du säger att många har mer än 550 från fabrik? Ge gärna exempel. smile

Nej, tänkte mest på vanliga svensson bilar smile
Våran kompressor har en maximal effekt på 1400 hästar..

Corvette ZR1
Camaro ZL1
mfl

Men bilar som med största säkerhet kommer dyka upp på div tävlingar.
Det hade varit kul om det fanns en klass för dom som hellre trimmar några hästar till istället för att lätta sönder bilen, därav att det borde vara betydligt rimligare att sätta gränsen vid ett förhållande mellan vikt och effekt eftersom bilarnas vikt skiljer rejält mycket. 

Kan inte vara rättvist att en bil som väger 1000kg ska få ha samma effekt som en som väger 2000!?

192 Inlägg
4 november 2013
#5
Jag tycker det låter som PRO-klassen där det är fri trimning men inte fri lättning/chassie eller Aero vore toppen för dig- speciellt eftersom det är uppdelat i PRO RWD vs PRO 4WD? Många bakhjulsdrivna monster som ändå är gatbilar som är signade redan nu... smile

Livsnjutare
1 707 Inlägg
4 november 2013
#6
Tyvärr klarar vi varken db kravet eller katalysator..

Bränner sönder allt vad katt heter, så lär nog bli en serie fri från sbf osv för oss.

192 Inlägg
4 november 2013
#7
HereComesTrouble skrev:
Tyvärr klarar vi varken db kravet eller katalysator..

Bränner sönder allt vad katt heter, så lär nog bli en serie fri från sbf osv för oss.

dB är svårt för alla banor, Gotland har vi fritt på t.ex. Tyvärr finns de som tror buller-dagarna växer på träd vilket inte är fallet samt en ekonomisk fråga. Men det finns en chans att vissa datum blir så för oss med...

...men tills dess bör man vara medveten om att: Bankörning i Sverige = måste försöka hålla 95-100dB med få undantag. Arrangörers löften är inte mycket värt om banägaren inte kan ge en buller-dag och är där och mäter själv...

PS. Katalysator är svårt att kontrollera verkningsgrad på. Men det måste finnas enligt reglementet. DS. smile

Livsnjutare
1 707 Inlägg
4 november 2013
#8
När man pratar om 95-100, hur långt från bilen mäter man då?

Vi har dubbla katalysatorer, dock ganska tomma vid det här laget :p

192 Inlägg
5 november 2013
#9
HereComesTrouble skrev:
När man pratar om 95-100, hur långt från bilen mäter man då?

Vi har dubbla katalysatorer, dock ganska tomma vid det här laget :p

Men då har ni ju katalysator, vad bra! big_smile

Vi mäter där det blir mest fördelaktigt, men kan givetvis inte fuska med detta heller.

Luddigt, men så är det med racing 2013. Raka rör kommer bli en "dyr" lyx för utövarna tillslut, banägarna får färre bullerdagar= dyrare att hyra banan = dyrare för deltagare.
Vi har en realistisk syn på det med gränser efter banorna, inte per automatik efter SBF...

82 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#10
Länkarna för hemsidan uppdaterade, numera är det lätt att komma ihåg hur du hittar till oss = WWW.TAnu.se.


Vi hoppas alla haft en härlig Julhelg och vill önska ett gott nytt år, många spännande nyheter att se fram emot när det gäller vår serie- tveka inte att maila oss om ni har frågor eller intresseförfrågningar (timeattack@live.se)!"


188 Inlägg
4 maj 2014
#11
vad kostar de  i inträde


Sök