3231
Sök

Varför väljer man bort VANOS?

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
Sitter rätt ofta och glor i byggtrådar här på Garaget, och nästan alltid när någon ska använda en BMW-sexa i åkafortsyfte så är det en motor utan VANOS. Varför då? Min kvalificerade gissning är att VANOS inte hänger med på höga varv, och det finns risk för att det rasar/börjar gå underligt. Men så har jag ju aldrig pillat med BMW turbo, så jag är ytterst tacksam om någon mera erfarenhet vill reda ut det här för mig!

1 861 Inlägg
7 maj 2014
Följer med här jag med då jag är nyfiken! Men tror det har att göra med att man inte vill ha något som ställer om ventilerna då det kan resultera i TOK ras om det går fel! ^^

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 maj 2014
Troligtvis för man inte har kunskapen för att styra vanons systemet eller för att man väljer ett styrsystem som inte klarar av detta.

Egentligen är det ju ett klockrent sätt att hjälpa spoola en stor turbo om man kan styra vanonsen på rätt sätt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Dr. Turbo
459 Inlägg
8 maj 2014
VANOS hänger med utan problem på höga varv.
Det är enklare att ha en motor utan än med VANOS just pga du slipper skaffa ett styrsystem som klarar av det och du slipper justera in det.
Så helt sonika blir det billigare och enklare om man skaffar en motor utan.
Men har man möjlighet så blir en injusterad VANOS-motor mycket bättre på alla sätt motför en motor utan smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 maj 2014
dessutom har de tidiga icke vanos motorerna stabilare stakar

Hhehehehhest
375 Inlägg
8 maj 2014
Big Al skrev:
VANOS hänger med utan problem på höga varv.
Det är enklare att ha en motor utan än med VANOS just pga du slipper skaffa ett styrsystem som klarar av det och du slipper justera in det.
Så helt sonika blir det billigare och enklare om man skaffar en motor utan.
Men har man möjlighet så blir en injusterad VANOS-motor mycket bättre på alla sätt motför en motor utan smile

Ändå som inte hänger med på varv är original ventilfjädrar på vanos toppen.
Men som du säger så fungerar vanos utmärkt.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
Aah jag fattar. Kikade lite på MaxxECUs VVT-hantering och jag kan förstå att de som bara vill att det ska ryka om bakhjulen väljer att inte börja slåss med det

Sök