2831
Sök

Är man sjuk/skadad i huvet om man gillar modelljärnväg typ Märklin... som vuxen?

16 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#1
Dessutom om man är tjej.   wink 

Var hemma hos några vänner i helgen och kom just hem till dom när de monterat upp en stor och fin tågbana av märket Märklin (tysk tror jag det var). Barnens pappa tyckte bevisligen att det minst vara lika roligt som barnen. Men det jag blev mest förvånad över att jag själv tyckte det var skitroligt.  cool

Så vad tycker du - är man helt flippad om man som vuxen gillar dessa modelljärnvägar? Dessutom om man är tjej?
Senast redigerat av Blond_Bimbo (7 maj 2014)

6 617 Inlägg
7 maj 2014
#2
Kön eller ålder har spelar ingen roll..alla har våra hobbys. smile

De/Dem

21 761 Inlägg
7 maj 2014
#3
Det finns en del vuxna som är galna i modelljärnväg och lägger ner enorma mängder pengar+tid på att tex bygga upp verklighetstrogna landskap där rälsen slingrar sig fram. Jag har själv litegrann Märklindelar liggandes på kallvinden, men det var länge sedan jag byggde ihop någonting.

Visst är det en rolig hobby, men tyvärr ganska dyr. smile

KHRacing
7 maj 2014
#4
Man är sjukt skadad på ett bra sätt

Evildan
8 maj 2014
#5
Förmodligen är du helt flippad, annars hade du aldrig blivit medlem på detta forum.

Modelljärnvägar är inte något som "tänder" mig men förstår fascinationen över dessa komplexa byggen, däremot har jag en svaghet för radiostyrda bilar i olika storleker och former fast företrädesvis asfaltsbilar.
Många personer reagerar märkligt och inte sällan lite avståndstagande över detta tills de fått tillfälle att se dessa i drift på en bana, då förstår de flesta att det inte är "leksaker" utan en hobbyprodukt med tävlingsmöjligheter likt en skala 1/1bil när modellen susar fram i 70-100km/h eller mer beroende på förutsättningarna.

DinoSaurie
216 Inlägg
8 maj 2014
#6
Är väll inget fel med att ha en Märklin bana?
Åldern är bara en siffra (y)


21 761 Inlägg
8 maj 2014
#8
Nej nej, Märklin är det som gäller. wink

Har faktiskt en godsvagn som tillhör Lima, men spårvidden verkar inte vara likadan som på Märklin så den spårar ur ganska lätt. smile

Muttley
8 maj 2014
#9
http://www.hmjf.se/

Finns ju föreningar så.   Den är ganska stor.

Evildan
8 maj 2014
#10
granadadr skrev:
jjoo du är helt störd,, det är Lima man ska ha och inte Märklin wink
Självklart Lima, snyggare spår utan det blanka låtsasgruset.
Vem föredrar inte en "underdog"?

21 761 Inlägg
8 maj 2014
#11
Nja, Märklin har ju (eller hade förut åtminstone) även räls utan "låtsasgrus". K-skenor heter/hette de. smile

Evildan
8 maj 2014
#12
Drönirettab skrev:
Nja, Märklin har ju (eller hade förut åtminstone) även räls utan "låtsasgrus". K-skenor heter/hette de. smile
Jag tänkte på de äldre M-rälsen med det illa fejkade gruset.
K-rälsen är snyggast enligt mig då byggaren kan välja utseendet själv, likt Lima.

(Fan, jag är nog en liten tågnörd ändå inser jag när jag besitter denna kunskap om gammal räls, hos ett märke jag inte ens är intresserad utav) sad

7 360 Inlägg
8 maj 2014
#13
Evildan skrev:
Drönirettab skrev:
Nja, Märklin har ju (eller hade förut åtminstone) även räls utan "låtsasgrus". K-skenor heter/hette de. smile
Jag tänkte på de äldre M-rälsen med det illa fejkade gruset.
K-rälsen är snyggast enligt mig då byggaren kan välja utseendet själv, likt Lima.

(Fan, jag är nog en liten tågnörd ändå inser jag när jag besitter denna kunskap om gammal räls, hos ett märke jag inte ens är intresserad utav) sad
aha trodde bara det fanns en typ av räls till Märklin,, när jag var liten hade jag Lima smile

drivs märklin av kugghjul eller via hjulen? för jag har för mig att de äldre märklin gjorde det


21 761 Inlägg
8 maj 2014
#14
Hur menar du med "drivs av kugghjul"?

Den räls jag har är M-skenor, men "nuförtiden" är den ersatt med C-skenor som tydligen också ska föreställa banvall med grus. K-skenor har iaf funnits ganska länge, inget nytt påfund. smile

7 360 Inlägg
8 maj 2014
#15
Drönirettab skrev:
Hur menar du med "drivs av kugghjul"?

Den räls jag har är M-skenor, men "nuförtiden" är den ersatt med C-skenor som tydligen också ska föreställa banvall med grus. K-skenor har iaf funnits ganska länge, inget nytt påfund. smile
nja det jag minns fanns det ett kugghjul i mitten,, men kan ju minnas fel wink


21 761 Inlägg
8 maj 2014
#16
Sånt vet jag inte att jag har sett, men du kanske tänker på "strömpiggarna" i mitten av rälsen?

Den mekaniska drivningen av loken är nog likadan hos de flesta märken kan jag tänka mig, typ kugghjulsväxellådor som till slut driver hjulaxlarna och själva hjulen har utbytbart friktionsmaterial (en sorts gummiband) för att ge fäste. smile

7 360 Inlägg
8 maj 2014
#17
Drönirettab skrev:
Sånt vet jag inte att jag har sett, men du kanske tänker på "strömpiggarna" i mitten av rälsen?

Den mekaniska drivningen av loken är nog likadan hos de flesta märken kan jag tänka mig, typ kugghjulsväxellådor som till slut driver hjulaxlarna och själva hjulen har utbytbart friktionsmaterial (en sorts gummiband) för att ge fäste. smile
så kanske det är,, snyggare med Limas då som har strömmen i själva skenorna smile mer real så att säga


* Voff voff *
10 449 Inlägg
13 maj 2014
#18
Håller med om Lima. Hade själv Lima (och Roco som ju är samma standard som Lima fast lite mer påkostat!) som barn. smile

Och till trådskaparen: Man ska göra det man själv vill och njuter av. Att vara nörd är någonting fint och inte ett skällsord! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
17 902 Inlägg
13 maj 2014
#19
Evildan skrev:
Drönirettab skrev:
Nja, Märklin har ju (eller hade förut åtminstone) även räls utan "låtsasgrus". K-skenor heter/hette de. smile
Jag tänkte på de äldre M-rälsen med det illa fejkade gruset.
K-rälsen är snyggast enligt mig då byggaren kan välja utseendet själv, likt Lima.

(Fan, jag är nog en liten tågnörd ändå inser jag när jag besitter denna kunskap om gammal räls, hos ett märke jag inte ens är intresserad utav) sad
Hehe. Blev lite sugen på att packa upp mitt Minitrix nu. Fick detta i Julklapp runt 1979-1981. Fungerar utmärkt. Som svar på TS fråga: Helt jävla koko. Köp en tågbana om du tycker det är kul! Gubben verkar ju vara med på noterna!

Min lilla hobby:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-326ab58a656d477d1ad28e07debc6bfb.jpg

...å två till inköpta de sista 2 veckorna...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
13 maj 2014
#20
Här är några bilder på mitt gift:

112 st oöppnade originalförpackningar med Schumacher C-Cardelar från början/mitten utav 1980 talet. Samt 51 st oöppnade påsar Carrocardelar till samma bil. Tillräckligt med delar för att bygga en helt ny bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-e1b39d85a2900109c38b08b375514358.jpg

Schumacher C-Car från 1985 ca. Jag köpte den 1986.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-44dc603bab08a4e85793b0b2ae86d632.jpg
För mer bilar:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=46337

Så nog faen är vi skadade på ngt vis alltid!
Men, jäklar vad kul vi har.


Sök