s40 t4 problem!

dj_padde
13 maj 2007 · 1 813 Inlägg

hejsan har ett problem med min s40 t4 98a nu..
kamremen känns slapp när man känner på den.. ovanligt slapp
och bilen går som en potta skit..
kan gå bra vid lugn jämn gas på dragning men trycker man lite för mkt så plöddrar den typ bara:S

tänkte prova med en luftmasse mätare från en 2,0T tror ni det kan funka? kontakt å allt e samma men vet inte om det e någon skillnad på luftmasse mätarna??

tändstiften e nya så det e inte dom....!

när man gasar på så plöddrar å spottar den tomgång kan den gå ojämt när den står men för det mästa går den som vanligt!!

det e bara när man gasar..
kan ju vara luftmassemätaren men tänkte prova en å min mor har en v40 2,0t tänkte prova med den om man vågar så inte hennes går sönder ?!

efter som kamremen känns slapp så kanske den har hoppat nått hack??

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
bumpe Lastbilsmekaniker
13 maj 2007 · 3 878 Inlägg

Är kamremmen slak så ska du ju inte byta luftmassemätare utan du ska ju ställa in kammarna och ta reda på VARFÖR den blivit slak...

dj_padde
13 maj 2007 · 1 813 Inlägg

jo det ska göras det med... men jag e inte den som kan allt om motorer tyvärr å min granne jobbar på bendts bil och han säger att kamremen som det är och en annars som jobbar på en annan verkstad säger att det är 99% luftmassemätaren... ne jag kör ner skiten till en verkstad i morgon så får dom kopla in sin dator å se vad det är för fel wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Rille_h Knegare
13 maj 2007 · 62 Inlägg

Ett vanligt fel på x40 -98 är just styrboxen och det är ju inte så billigt tyvärr..
Annat vanligt fel brukar vara bränslepumpen som inte hänger med och detta syns inte på volvos dator eftersom den ligger utanför systemet...
Har själv haft det och då blir den ju slö men den rycker också väldigt mycket.
LMM ska va samma på 2.0t och t4 (om jag inte minns fel) däremot så skiljer det ifrån fas 1 och fas 2, kanske tom fas 1.5 (årsmodel 2000)
Jag skulle gå in på X40nordic.com och ställa en fråga där. finns säkert några som har haft samma problem på sin x40...

MVH Rille

Senast redigerat av Rille_h (13 maj 2007)

MVH Rille
Volkswagen Tiguan "R-Line" (2011)
dj_padde
13 maj 2007 · 1 813 Inlägg

tyvärr inte medlem där.. styrboxen e jag nästan 100 på att det inte är... bensinpumpen e ny på min den andra började cpa sig fick slå igång den varje gång man skulle starta...  okay då passar kasnke inte den lmm men ska ner til lverkstaden i mon å se vad dom kan få fram wink tack för svar

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Rille_h Knegare
13 maj 2007 · 62 Inlägg

Det är ju inte så svårt att gå in och bli medlem där.. kostar inget om man inte vill då man kan skriva i frågor från icke medlemmar men alla kan ju svara för det smile
Hoppas det löser sig för dig.

MVH Rille

MVH Rille
Volkswagen Tiguan "R-Line" (2011)
Rille_h Knegare
13 maj 2007 · 62 Inlägg

Kom på en grej angående LMM.. känner mig rätt dum nu.
Självklart så passar fas 2 LMM på fas 1. många byter till just denna då de trimmar för att den håller bättre.. är en bättre/starkare tråd i den...

MVH Rille

MVH Rille
Volkswagen Tiguan "R-Line" (2011)
dj_padde
13 maj 2007 · 1 813 Inlägg

jaha okay;) då kan jag testa lmm först innan jag kör ner till en verkstad.. har varit borta underdagen nu så har inte haft tid till att prova min mors än och nu jobbar hon så får ta det i mon kasnke=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Rille_h Knegare
13 maj 2007 · 62 Inlägg

Ja det tycker jag du ska göra.. annars byter du den nu när hon jobbar så vet hon inget smile
Såg att den va LITE trimmad så det kan ju va det.
Hoppas iaf att det lösersig för dig

MVH Rille

MVH Rille
Volkswagen Tiguan "R-Line" (2011)
dj_padde
14 maj 2007 · 1 813 Inlägg

var nog tyvärr inte luftmassemätaren :S så nu står den nere på verkstaden dom skulle som om dom fick tid idag kanske wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Rille_h Knegare
14 maj 2007 · 62 Inlägg

Ok där ser man. du får gärna skriva vad det va det är som är problemet sen.
Hoppas det inte blir allt för dyrt bara....

MVH Rille

MVH Rille
Volkswagen Tiguan "R-Line" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang