2745
Sök

Volvo S40 2.0T: Börjar bluddra och gå kasst på höga varv!

11 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
Tjääna!

Nu är det så att min kära S40 har börjat krångla.

Den sticker iväg bra på 1an (krånglar ibland), sen på 2an så drar den till runt 4000varv och börjar då bluddra och gå skit, samma sak på 3an och 4an.. 5an är osäkert då jag inte har haft rätt vägar att pressa på.

Den började koka efter ett tag, och tryckte ur sig allt kylarvatten, trodde med all säkerhet att toppackningen gått, men det visade sig att en slangklämma pajjat så en kylarslang hade släppt. Med det fixat så kyler den som den ska igen men den går fortfarande skit.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Om det verkligen varit toppackningen som bidragit till problemen så borde ju bilen ha börjat koka igen när jag körde hem?

Edit: Årsmodell 1999, alltså Fas1.
Senast redigerat av kaptewn (13 maj 2014)

Team Midnight Racing
65 Inlägg
13 maj 2014
har en polare med liknande problem med sin v40 2,0t, det vi gjorde var att vi skaffade kallare stift än vad original. dock jäkligt dyra. kosta ungefär 1100 för alla fyra men felet försvann direkt

T.M.R
Team Midnight Racing

11 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
road_runner skrev:
har en polare med liknande problem med sin v40 2,0t, det vi gjorde var att vi skaffade kallare stift än vad original. dock jäkligt dyra. kosta ungefär 1100 för alla fyra men felet försvann direkt

Jasså, kanske ska prova det då! Konstigt bara att det isf inte har varit problem tidigare.

4 670 Inlägg
13 maj 2014
Som sagt hur gamla är stiften och testa byt detta.

Soppafilter när är detta bytt?
Senast redigerat av Japs-Micke (13 maj 2014)

11 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
Som sagt hur gamla är stiften och testa byt detta.

Soppafilter när är detta bytt?

Jag har inte ens haft bilen i ett år än, och eftersom att bilen gått felfritt tills nu har jag inte kollat något av detta än. Tänkte göra det när jag haft den i ett år. Men detta gör väl att jag får göra det nu istället.

11 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Körde lite nu och insåg att den går som den ska när den är kall, men såfort visaren på tempmätaren visar mitten så kommer problemen.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 maj 2014
kaptewn skrev:
Körde lite nu och insåg att den går som den ska när den är kall, men såfort visaren på tempmätaren visar mitten så kommer problemen.

Då kan det va tempsensorn till motorstyrningen som strular...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

11 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
kaptewn skrev:

Okej, kan man kolla det på något vis? smile

366 Inlägg
14 maj 2014
Spricka i tändspolen kanske? Kolla det.. Spricker längs "skaftet" ner, brukar synas rätt tydligt.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 maj 2014
kaptewn skrev:
DiwraZ skrev:
kaptewn skrev:

Antingen chansa på att byta den eller koppla upp datorn mot bilen och läsa felkoder

11 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
kaptewn skrev:
DiwraZ skrev:

Antingen chansa på att byta den eller koppla upp datorn mot bilen och läsa felkoder

jag har kollat felkoder och fick upp P0172 "system too rich" eller något sådant. Verkar dock kunna finnas väldigt många orsaker till det...

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 maj 2014
kaptewn skrev:
DiwraZ skrev:
kaptewn skrev:

jag har kollat felkoder och fick upp P0172 "system too rich" eller något sådant. Verkar dock kunna finnas väldigt många orsaker till det...

Då går den fett. Tempgivaren säger att motorn är kall och fettar på mer soppa

11 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
kaptewn skrev:
DiwraZ skrev:

Ja, men att den går fett behöver väl inte betyda just att tempgivaren är kass?

Har kollat runt lite och det verkar kunna vara allt från tändspolar till bränslefilter..

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 maj 2014
kaptewn skrev:
DiwraZ skrev:
kaptewn skrev:

Har kollat runt lite och det verkar kunna vara allt från tändspolar till bränslefilter..

Om motorn är varm men givaren säger till sprutet att den är kall så är ju givaren kass. Men byt du allt annat först

11 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
kaptewn skrev:
DiwraZ skrev:

Om motorn är varm men givaren säger till sprutet att den är kall så är ju givaren kass. Men byt du allt annat först

hahaha, bra poäng! smile

Vart sitter den givaren då? är det den som sitter på insuget?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 maj 2014
kaptewn skrev:
DiwraZ skrev:
kaptewn skrev:

hahaha, bra poäng! smile

Vart sitter den givaren då? är det den som sitter på insuget?

Vet ej

11 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Vet ej

Okej, får kolla upp det då smile

11 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Så jag börjar med att kolla tempgivare och går sedan vidare i ordning:

Göra rent luftfilter.
Kolla LMM.
Bränslefilter.
Göra rent spjällhus.
Tändspolar (kolla om sprickor).
Tändstift.
Prova andra tändspolar.

Hoppas att det löser sig på någon av de första punkterna xD

11 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Jag hittade inte tempgivaren, men har provat koppla ur LMM och köra en sväng och den går definitivt bättre med LMM ikopplad. Har även rengjort luftfiltret såmycket jag kunde med att blåsa ur det lite försiktigt med en kompressor.

Jag testade pumpgasa när bilen började bluddra och då så stack den bättre, kanske reglerar bensinen bättre vad vet jag... Läre hitta dendär jävla givaren. Har fått tag på en med en v40 som är kvaddad som jag kan ta delar ifrån smile

Sök