3382
Sök

Tankat fel - panik!

4 Inlägg
24 maj 2014
Trådstartare
Hej!
Ja... jag kan ingenting om bilar, men, jag vet iaf om att jag ska tanka 95 oktan och igår tankade jag i 15l E85 innan jag såg vad jag gjorde sad

Så hur gör jag nu? Det är en Opel fr. 2006 (som vi vanligtvis alltid tankar på 95-oktan, iaf så länge som vi har ägt den) och nu har jag alltså tankat fel.

Har läst runt men hittar så många olika alternativ så blir alldeles förvirrad.. hmm

1. Slanga ur och fylla på med 95-oktan (måste besöka en verkstad då, har ingen aning om hur man gör)
2. "Det gör inget" - kör på
3. Fylla upp så jag har 50% E85 och 50% 95-oktan, och successivt köra tömma tanken
Senast redigerat av Myggis (24 maj 2014)

2 306 Inlägg
5 119 Inlägg
24 maj 2014
Jag hade kört tankat i så mycket bensin det gick i och kört eller kört ändå.
E85 i bensinbilar är "inget större problem" när det är så pass liten mängd.
Men kör lite lugnare om du känner dig orolig smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 maj 2014
15liter på 60l bensin är inget problem.  eller den går nog inte helt perfekt om man har otur.
men ingen fara men håll igen lite på gasen  så du inte börjar platta på fullt.

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
24 maj 2014
Trådstartare
Åh, ni räddade precis min dag! Tack så jättemycket! big_smile Nu kan jag andas ut!
Då åker jag och tankar fullt med 95 oktan nu..

Ännu en gång - tack snälla! smile

4 Inlägg
24 maj 2014
Trådstartare
Tanken rymmer ca 40l, så blir 15l E85 och typ 25-35l bensin.
En fråga till, jag ska åka tillbaka på måndag (12 mil motorväg) hur ska jag göra då om jag ska hålla inne på gasen?

Borde det gå bra om jag ligger på 5:ans växel ca 100-110km/h?

498 Inlägg
24 maj 2014
Jag hade aldrig vågat ligga på 5an i 100-110km/h ifall hjulen börjar spinna när du har tankat i E85 för du får lite mer klös i maskinen. Skoja bra.

Men när du kommer fram ta och tanka fullt igen.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

14 124 Inlägg
24 maj 2014
det jag menar med att hålla igen är att du kanske inte ska ligga vid varvstoppet.
detta pga att det går åt 30% mer bränsle när man kör på e85 så bilen kan gå lite väl snålt när du har e85 i tanken mest troligen kommer du inte märka någon skillnad

4 Inlägg
24 maj 2014
Trådstartare
Okej! Tack för alla svaren, ännu en gång.

Jag fick i ca 21l bensin nu när jag tankade, och igår fick jag i runt 15-16l E85 som sagt... Så jag antar att jag nu har ungefär 25l bensin - 15l E85, bara 10l emellan alltså?! Hade hoppats på att tanken var större..

Tänkte slököra bilen idag bara för att kunna tanka mer (trodde aldrig att jag frivilligt skulle vilja tanka mer..) så jag förhoppningsvis får en större skillnad i % mellan andelen bensin och E85.

14 124 Inlägg
24 maj 2014
dom flesta bilarna klarar av den blandningen av e85 

det var fördelen när man åkte golf mk2. gick att tanka e85 direkt utan några problem.
förutom när man tog bort batteriet då var det inge skoj att köra.

Evildan
24 maj 2014
Myggis skrev:
Okej! Tack för alla svaren, ännu en gång.

Jag fick i ca 21l bensin nu när jag tankade, och igår fick jag i runt 15-16l E85 som sagt... Så jag antar att jag nu har ungefär 25l bensin - 15l E85, bara 10l emellan alltså?! Hade hoppats på att tanken var större..

Tänkte slököra bilen idag bara för att kunna tanka mer (trodde aldrig att jag frivilligt skulle vilja tanka mer..) så jag förhoppningsvis får en större skillnad i % mellan andelen bensin och E85.

Humor!

En fördel med E85 är att det är 15% bensin i den, så du kommer förmodligen inte få några problem den här varma årstiden förutom en eventuell ökad bränsleåtgång, vintertid kan den ha blivit grinig att starta.

Som redan föreslagits, belasta inte motorn hårt, kör snällt, normala varv och ingen segdragning på för höga växlar så är du "hemma" sedan.

(Du är definitivt inte ensam om att råkat hälla fel bränsle i bilen.)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 maj 2014
Jag skulle nog vilja påstå att det bara är att köra precis som vanligt utan några problem.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Evildan
24 maj 2014
henke_99 skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att det bara är att köra precis som vanligt utan några problem.

Förmodligen är det precis som du skriver.
Jag tänkte eliminera alla eventuella risker med ett överdrivet försiktigt körbeteende.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
24 maj 2014
Som alla andra skrivigt. E85 är ingen fara och skadar inte motorn. Men bilen kan gå sämre då den inte programerad för detta bränsle.

Tanka på så mycket bensin du får i för späda ut.

Det som kan hända med E85 i stället för bensin är att den känns trött och är svårstartad. Men inget kommer gå sönder.

Värsta som kan hända är om databoxen reagerar på att den får korrigera bränslemängden förmycket och ger en felkod/motorlampan börjar lysa. Men den borde slockna själv efter bilen gått ett tag på rätt bränsle.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

208 Inlägg
24 maj 2014
Tanka E85 så har du inga problem med fortkörnings böter iaf.   wink

IRONI

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
24 maj 2014
Growe skrev:

det var fördelen när man åkte golf mk2. gick att tanka e85 direkt utan några problem.

Hur menar du nu?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 767 Inlägg
24 maj 2014
Tanka fullt med 95 och kör som vanligt bara.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

KHRacing
24 maj 2014
Mew skrev:
E85 i en bensinbil är inga problem, fyll resten av tanken med bensin och kör på. smile

Det finns dock mängder med bilar som inte alls klarar av denna blandningen & bara hostar & hackar - kan okså vara värt att få veta

111 Inlägg
27 maj 2014
Vettemannen skrev:
Growe skrev:

Hur menar du nu?

/Benny

Styrboxen anpassar ju bränsleblandningen rätt så hyggligt. Om du rycker batteriet så nollställs den och bilen går som en påse nötter tills styrboxen  har lärt sig blandningen igen.
Senast redigerat av Doc_152 (27 maj 2014)

Evildan
27 maj 2014
Doc_152 skrev:
Vettemannen skrev:
Growe skrev:

Hur menar du nu?

/Benny

Styrboxen anpassar ju bränsleblandningen rätt så hyggligt. Om du rycker batteriet så nollställs den och bilen går som en påse nötter tills styrboxen  har lärt sig blandningen igen.

Så kan det bli.

Fast Growe har till och med tagit bort batteriet, tro fan bilen är tråkig att försöka köra då. roll

Sök