Behöver hjälp! Är inte en mekaniker, bara en förare bland oss alla andra i trafiken, vänner har fått mig att inse att Volvo ska de vara, men nu har den fått problem och jag behöver få reda på vad som är fel.
TURBO ELLER TOPP PACKNING SOM SKA BYTAS??
Det har monterats tändnings och bränslechip samt höjt upp ladd till 1.0
Dock blev första gången fel och den laddade 1.6 en hel dag (jag lämnade bilen till en kille som gjorde det, jag förstod inte att de va för mycket)
Efter detta fixats har bilen sedan dess rykt vitt från motorhuven, huvudsakligen där turbon är monterad, men jag kan inte avgöra om det är turbo eller topplockspackning.
Vit rök + Förjävlig lukt + SMÅ bubblor där vattnet ska vara (när den kördes varm) + mörkfärgat vatten men inte extremt, ser vanligt ut när man tittar i men mörkt när man kollar från sidan, sorry om jag förklarar dåligt.
Oljan har läkt lite smått, och ska på den kvällen också ha varit LITE vattnig
(allt detta är vad en vän sa till mig efter han bad mig köra åt sidan då han misstänkte skjuten topppackning)
Nu står jag i ett dilemma, alla topp delar är köpta för byte, men när killen som ska byta kör igång ringer han och vägrar då han anser att detta är turbon som är kass, den glappar 1-2 millimeter och gav ifrån sig konstiga ljud vid körning. Han menar på att en söndrig turbo kan ge samma sympton egentligen som topppackning.
Risken finns att båda delar är sönder, men vilket bör jag prioritera??
Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få, är så okunnig inom området och har ångest.