2643
Sök

Utväxling bakaxel

66 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
#1
Tänkte att jag ställer frågan om bakaxelsutväxling här!

Det finns ju många olika utväxlingar som t.ex ''4.10 , 3.75'' osv... Men vad betyder det egentligen?

Stämmer det att på t.ex 4.10 så snurrar däcken 4 varv och kardanen 10 varv? tycker att det låter onödigt och mäta med  just 4 varv istället för 1 varv? Det är därför jag är osäker på om det är rätt uppfattning jag har!

Samt vilket är bäst om man ska ha en snabbt fordon/bil och vilket som är bäst om man ska ha en stark fordon/bil / traktor typ.

Tacksam för svar! smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

366 Inlägg
2 juni 2014
#2
Så du menar alltså att, med ditt tänk, att en bakaxel med en utväxling på "3.75" så skulle hjulet snurra 3 varv medans kardanen snurrar 75 varv? ^^

Det är så att när hjulet snurrat ett varv så har kardanen snurrat t.ex. 3.75 varv.
Senast redigerat av zagzer (2 juni 2014)

21 761 Inlägg
2 juni 2014
#3
När det gäller utväxlingsförhållande så anger man den drivande källan först, sedan den källa som blir driven. I detta fall med bakaxeln som har 4.10:1 blir det så att kardanen snurrar 4,10 varv när hjulaxeln har snurrat 1 varv. En nedväxling alltså. smile

66 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#4
zagzer skrev:
Så du menar alltså att, med ditt tänk, att en bakaxel med en utväxling på "3.75" så skulle hjulet snurra 3 varv medans kardanen snurrar 75 varv? ^^

Det är så att när hjulet snurrat ett varv så har kardanen snurrat t.ex. 3.75 varv.

Ja du hör ju själv hur ologiskt det låter haha wink det var därför jag tänkte kolla upp det för å få rätt info! tack för svar smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

66 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
När det gäller utväxlingsförhållande så anger man den drivande källan först, sedan den källa som blir driven. I detta fall med bakaxeln som har 4.10:1 blir det så att kardanen snurrar 4,10 varv när hjulaxeln har snurrat 1 varv. En nedväxling alltså. smile

Okej tack för lättläst å förståeligt svar smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck


Sök