2521
Sök

Behöver hjälp med förslag på vad som är fel med min V40 T4 -99

208 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#1
När motorn är kall går motorn ojämnt och oroligt. Vill gärna dö (måste pumpa med gasen) innan den kommer upp i temp. Sedan går den bättre men definitivt inte rent eller jämnt.
Jag har kollat stift, kablar, slangar men inget fel någonstans. Fick felkod på lambda sonden och den är bytt men det har inte hjälpt.
Har fått tips om bränslepump och filter och även lmm kan det vara. Någon har även tipsat om att det kan vara vevhusventilationen som ställer till problem.
Kan någon bekräfta eller dementera dessa tips.

PS: motivera era påståenden om ni svarar är ni snälla.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

197 Inlägg
4 juni 2014
#2
Har du försökt med att spraya lite startgas runt om med motorn på gång? Bra sätt att hitta vakuumläckage. Glöm inte slangen till bromsservon.

Du kan även ta bort kontakten från tomgångsmotorn och se om det blir någon ändring. Händer ingenting då har det troligtvis fastnat. Du kan försöka dränka insidan av ventilen med 556 eller liknande för att får den loss. Heter Idle Control Valve på engelska, borde finnas bilder på elgooG. Lycka till.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

557 Inlägg
9 juni 2014
#3
Kolla styrenheten! Hade samma problem på min S40 2.0T - 98 för ett antal år sedan.

//Jerry

208 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#4
Jag har kollat alla slangar och rör anslutningar. Allt är helt och fint.
Komp prov är taget och det är jämt och bra även det.
Bränslepumpen och filter är nyss bytta.

Skall kolla styrenheten. Tack för tipset.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

354 Inlägg
10 juni 2014
#5
Kolla efter sprickor i spolarna! Finns på hyllan vid behov:)


557 Inlägg
10 juni 2014
#6
Volvo-V40-T4 skrev:
Jag har kollat alla slangar och rör anslutningar. Allt är helt och fint.
Komp prov är taget och det är jämt och bra även det.
Bränslepumpen och filter är nyss bytta.

Skall kolla styrenheten. Tack för tipset.

Jag vet inte hur det är med 99an men 98an hade stora problem med styrenheten. Felsökte min med dator och fick först felkod på lmm då bytte jag den och bilen gick fint i ca 1 mil sen började det igen och då sa datorn lambdasond och då böts även den men efter några hundra meter började bilen strula igen och då fick jag ett helt hav av felkoder och då var det ganska lätt att lokalisera vart felet låg smile

Lycka till!

//Jerry

208 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
#7
Fimpha skrev:
Volvo-V40-T4 skrev:
Jag har kollat alla slangar och rör anslutningar. Allt är helt och fint.
Komp prov är taget och det är jämt och bra även det.
Bränslepumpen och filter är nyss bytta.

Skall kolla styrenheten. Tack för tipset.

Jag vet inte hur det är med 99an men 98an hade stora problem med styrenheten. Felsökte min med dator och fick först felkod på lmm då bytte jag den och bilen gick fint i ca 1 mil sen började det igen och då sa datorn lambdasond och då böts även den men efter några hundra meter började bilen strula igen och då fick jag ett helt hav av felkoder och då var det ganska lätt att lokalisera vart felet låg smile

Lycka till!

Vad va felet hos dig då.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

Forummoderator
26 341 Inlägg
10 juni 2014
#8
Volvo-V40-T4 skrev:
Fimpha skrev:
Volvo-V40-T4 skrev:
Jag har kollat alla slangar och rör anslutningar. Allt är helt och fint.
Komp prov är taget och det är jämt och bra även det.
Bränslepumpen och filter är nyss bytta.

Skall kolla styrenheten. Tack för tipset.

Jag vet inte hur det är med 99an men 98an hade stora problem med styrenheten. Felsökte min med dator och fick först felkod på lmm då bytte jag den och bilen gick fint i ca 1 mil sen började det igen och då sa datorn lambdasond och då böts även den men efter några hundra meter började bilen strula igen och då fick jag ett helt hav av felkoder och då var det ganska lätt att lokalisera vart felet låg smile

Lycka till!

Vad va felet hos dig då.

Jag tolkar det som att felet var styrenheten..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

557 Inlägg
11 juni 2014
#9
Mack skrev:
Volvo-V40-T4 skrev:
Fimpha skrev:

Jag vet inte hur det är med 99an men 98an hade stora problem med styrenheten. Felsökte min med dator och fick först felkod på lmm då bytte jag den och bilen gick fint i ca 1 mil sen började det igen och då sa datorn lambdasond och då böts även den men efter några hundra meter började bilen strula igen och då fick jag ett helt hav av felkoder och då var det ganska lätt att lokalisera vart felet låg smile

Lycka till!

Vad va felet hos dig då.

Jag tolkar det som att felet var styrenheten..?

Stämmer bra.

//Jerry

557 Inlägg
11 juni 2014
#10
Volvo-V40-T4 skrev:
Fimpha skrev:
Volvo-V40-T4 skrev:
Jag har kollat alla slangar och rör anslutningar. Allt är helt och fint.
Komp prov är taget och det är jämt och bra även det.
Bränslepumpen och filter är nyss bytta.

Skall kolla styrenheten. Tack för tipset.

Jag vet inte hur det är med 99an men 98an hade stora problem med styrenheten. Felsökte min med dator och fick först felkod på lmm då bytte jag den och bilen gick fint i ca 1 mil sen började det igen och då sa datorn lambdasond och då böts även den men efter några hundra meter började bilen strula igen och då fick jag ett helt hav av felkoder och då var det ganska lätt att lokalisera vart felet låg smile

Lycka till!

Vad va felet hos dig då.

Styrenheten.

//Jerry

Forummoderator
26 341 Inlägg
11 juni 2014
#11
En kompis till mig hade rediga problem ett tag med sin V40 T4. Minns jag rätt så låg problemet i klena tändspolar. Kanske kan vara något?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

208 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#12
Mack skrev:
En kompis till mig hade rediga problem ett tag med sin V40 T4. Minns jag rätt så låg problemet i klena tändspolar. Kanske kan vara något?

Jag har s60r tändspolar så dom räcker och blir över många gånger om.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

Forummoderator
26 341 Inlägg
12 juni 2014
#13
Volvo-V40-T4 skrev:
Mack skrev:
En kompis till mig hade rediga problem ett tag med sin V40 T4. Minns jag rätt så låg problemet i klena tändspolar. Kanske kan vara något?

Jag har s60r tändspolar så dom räcker och blir över många gånger om.

Jajo, men är dom hela då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

208 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#14
Mack skrev:
Volvo-V40-T4 skrev:
Mack skrev:
En kompis till mig hade rediga problem ett tag med sin V40 T4. Minns jag rätt så låg problemet i klena tändspolar. Kanske kan vara något?

Jag har s60r tändspolar så dom räcker och blir över många gånger om.

Jajo, men är dom hela då?

Hela och testade med 3 olika mätverktyp.
Även testade på annan bil och allt funkade klockrent.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter


Sök