Påkörd av smitare hos märkesverkstad

MrPontus
13 juni 2014 · 69 Inlägg

Jag lämnade in min bil hos en en märkesverkstad tidig morgon igår, när dom sedan ringer på eftermiddagen för att meddela att jobbet är klart då säger han att min bil har blivit påkörd på deras parkering (inhägnat område) så att min stötfångare är förstörd och sticker ut (jag har inte sett skadan med egna ögon än)

Han som körde på bilen körde bara där ifrån (en annan kund) men som tur var så såg någon vem det var som gjorde det, enligt mekanikern var det en gubbe som påstår att han inte märkte att han körde på min bil, och idioten ska komma in imorgon och skriva skadeanmälan.

Men innan det är gjort så är jag inte helt lugnad och flera frågeställningar dyker upp.

Bilen är halvförsäkrad, har verkstaden någon form av ansvar för bilen när man har lämnat in den hos dom?
Om vi nu säger att man inte fått fatt i smitaren.
Det känns inget vidare om jag nu betalar dom 6304kr som verkstaden vill ha och så ger dom mig en krockad bil tillbaka.

Hur bör jag gå tillväga nu, jag ska antagligen göra en polisanmälan om smitning på idioten senare under dagen.
antingen så är han så gammal och ser dåligt så att han inte ska köra bil alls eller så är han just en jävla smitare som ska få sitt straff!

Och har man rätt till någon form av ersättning eller är det endast själva reparationen som man är berättigad till?
annat som tillkommer är reskostnad till och från verkstaden som får göra jobbet, eventuell taxi eller kommunal biljett taxa, min tid osv.

riktigt dålig på det här, har tvättat och fixat till bilen extra fin dagen innan, och idag ska jag hämta min tjej på Arlanda för att sedan åka på semester en bit ut i landet med bilen. Kul att köra runt med en krockad bil hmm

Demmpa
13 juni 2014 · 329 Inlägg

bilverkstan måste ha försäkring, sålänge dom har bilen till hands, så är det deras problem, alltså du behöver inte ens betala självrisken. smile

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
gamlingen
13 juni 2014 · 5 198 Inlägg

Det där ska mot partens FB  reda ut, inget varken verkstan eller du ska stå för.

MrPontus
13 juni 2014 · 69 Inlägg

gamlingen skrev:
Det där ska mot partens FB  reda ut, inget varken verkstan eller du ska stå för.

Ja självklart är det så, men grejen med "smitare" är att då finns ingen motpart.

Innan jag har hans uppgifter så är det jävligt oklart, och så frågar jag utifall ingen hade sett honom.

xXSammy
13 juni 2014 · 6 595 Inlägg

Så länge en bilverkstad har din nyckel så är det under deras ansvar.

Kan inte verkstaden få tag på den som kört på din bil ska verkstaden ersätta skadan på din bil eftersom de skedde på inhägnat område.

De/Dem
KHRacing
13 juni 2014 ·

Det finns flera fall av liknande skador som hänt i Sverige där bilägaren själv fått ersätta - Inte alls ALLTID som det är verkstadens ansvar. kolla alltid upp med er verkstad ang vad som gäåller hos just dem.

Marlboroman
13 juni 2014 · 8 234 Inlägg

Höll på och bråkade med försäkringsbolag efter en händelse med en inlämnad bil för ett antal år sedan. Och så länge bilen står i verkstaden är det deras försäkring som men gäller, men när bilen står utanför är det din eller din motparts försäkring som ersätter skador

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
gamlingen
13 juni 2014 · 5 198 Inlägg

MrPontus skrev:

gamlingen skrev:
Det där ska mot partens FB  reda ut, inget varken verkstan eller du ska stå för.

Ja självklart är det så, men grejen med "smitare" är att då finns ingen motpart.

Innan jag har hans uppgifter så är det jävligt oklart, och så frågar jag utifall ingen hade sett honom.

"Han som körde på bilen körde bara där ifrån (en annan kund) men som tur var så såg någon vem det var som gjorde det, enligt mekanikern var det en gubbe som påstår att han inte märkte att han körde på min bil, och idioten ska komma in imorgon och skriva skadeanmälan."

Då är det ju bara polisanmäla honom,då är han ju känd

Henrik-N
13 juni 2014 · 450 Inlägg

gamlingen skrev:

MrPontus skrev:

gamlingen skrev:
Det där ska mot partens FB  reda ut, inget varken verkstan eller du ska stå för.

Ja självklart är det så, men grejen med "smitare" är att då finns ingen motpart.

Innan jag har hans uppgifter så är det jävligt oklart, och så frågar jag utifall ingen hade sett honom.

"Han som körde på bilen körde bara där ifrån (en annan kund) men som tur var så såg någon vem det var som gjorde det, enligt mekanikern var det en gubbe som påstår att han inte märkte att han körde på min bil, och idioten ska komma in imorgon och skriva skadeanmälan."

Då är det ju bara polisanmäla honom,då är han ju känd

Säger gubben "jag märkte inte etc, fattar ni väl att snuten inte gör mer"... hade det däremot varit en fotgängare eller något ALLVARLIGARE hade givetvis följden blivit hårdare för gubben, var nöjd med att han tar på sig det och släpp det sen!.. det är en en kofångare det handlar om !

Senast redigerat av Henrik-N (13 juni 2014)

MrPontus
14 juni 2014 · 69 Inlägg

Henrik-N skrev:
Säger gubben "jag märkte inte etc, fattar ni väl att snuten inte gör mer"... hade det däremot varit en fotgängare eller något ALLVARLIGARE hade givetvis följden blivit hårdare för gubben, var nöjd med att han tar på sig det och släpp det sen!.. det är en en kofångare det handlar om !

det visade sig nu att "gubben" är född 47, så vad är det 67år?
hur märker man inte då inte att man kör in i en bil så kartigt så att kofångaren blir ordentligt intryckt, slits sönder ifrån fästen och hänger ner?

som jag sa så om det inte skulle vara en avsiktlig smitning då bör det utredas om personen har sådan medicinsk hälsa så att han bör få fortsätta köra bil.

jag har fått en ifylld skadeanmälan nu i alla fall.

KHRacing
15 juni 2014 ·

Marlboroman skrev:
Höll på och bråkade med försäkringsbolag efter en händelse med en inlämnad bil för ett antal år sedan. Och så länge bilen står i verkstaden är det deras försäkring som men gäller, men när bilen står utanför är det din eller din motparts försäkring som ersätter skador

Det beror på om verkstaden har den  aktuella försäkrniongen tecknad (för fordonsstöld/skador på inlämnade fordon)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juni 2014 · 13 827 Inlägg

KHRacing skrev:

Marlboroman skrev:
Höll på och bråkade med försäkringsbolag efter en händelse med en inlämnad bil för ett antal år sedan. Och så länge bilen står i verkstaden är det deras försäkring som men gäller, men när bilen står utanför är det din eller din motparts försäkring som ersätter skador

Det beror på om verkstaden har den  aktuella försäkrniongen tecknad (för fordonsstöld/skador på inlämnade fordon)

har inte läst en enda tråd på något forum där verkstadens försäkring gått in och täckt när fordonet stått utanför verkstanden.

samma sak vid stöld ur fordonet eller hela bilen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
15 juni 2014 · 9 297 Inlägg

Eftersom verkstaden (en märkesverkstad) ringer upp dig och säger att det hänt så är de ju medvetna om att skadan skett under deras tillsyn så jag har mycket svårt att tro att det här blir några problem öht. Jag kan tänka mig att när folk däremot kommer tillbaka och säger att deras bil blivit skadade på verkstaden så finns en större risk att inte få samma stöd från verkstaden.

Jag köpte en bil på en Ford-försäljare men de skulle fixa den lite och under fixet var det någon som backade på den på verkstaden. Då stod Ford för hela kalaset, det enda jag drabbades av var att jag fick vänta 4-5 dagar innan jag kunde hämta bilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
15 juni 2014 ·

caromania skrev:
Eftersom verkstaden (en märkesverkstad) ringer upp dig och säger att det hänt så är de ju medvetna om att skadan skett under deras tillsyn så jag har mycket svårt att tro att det här blir några problem öht. Jag kan tänka mig att när folk däremot kommer tillbaka och säger att deras bil blivit skadade på verkstaden så finns en större risk att inte få samma stöd från verkstaden.

Jag köpte en bil på en Ford-försäljare men de skulle fixa den lite och under fixet var det någon som backade på den på verkstaden. Då stod Ford för hela kalaset, det enda jag drabbades av var att jag fick vänta 4-5 dagar innan jag kunde hämta bilen.

Meh, nu tänker du tråkigt och logiskt.
Givetvis ska 'gubben' sökas upp på sin hemadress och få knäskålarna sönderslagna av någon lejd skäggig tatuerad snubbe med väst och tvivelaktig intimhygien för att sedan tvingas köpa bilen för minst det tredubbla marknadsvärdet för att på detta vis stå för sin oaktsamhet.

caromania Forummoderator
15 juni 2014 · 9 297 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Eftersom verkstaden (en märkesverkstad) ringer upp dig och säger att det hänt så är de ju medvetna om att skadan skett under deras tillsyn så jag har mycket svårt att tro att det här blir några problem öht. Jag kan tänka mig att när folk däremot kommer tillbaka och säger att deras bil blivit skadade på verkstaden så finns en större risk att inte få samma stöd från verkstaden.

Jag köpte en bil på en Ford-försäljare men de skulle fixa den lite och under fixet var det någon som backade på den på verkstaden. Då stod Ford för hela kalaset, det enda jag drabbades av var att jag fick vänta 4-5 dagar innan jag kunde hämta bilen.

Meh, nu tänker du tråkigt och logiskt.
Givetvis ska 'gubben' sökas upp på sin hemadress och få knäskålarna sönderslagna av någon lejd skäggig tatuerad snubbe med väst och tvivelaktig intimhygien för att sedan tvingas köpa bilen för minst det tredubbla marknadsvärdet för att på detta vis stå för sin oaktsamhet.

Ja, gammal osv du vet. Nu väntar jag med spänning på tråden där en RallyHarry berättar att han backade på en gubbjävel som parkerat på ett ställe där det aldrig står någon och hur den tråden sedan fylls med "vi letar upp gubben och klappar hans knäskålar" -inlägg. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
15 juni 2014 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Eftersom verkstaden (en märkesverkstad) ringer upp dig och säger att det hänt så är de ju medvetna om att skadan skett under deras tillsyn så jag har mycket svårt att tro att det här blir några problem öht. Jag kan tänka mig att när folk däremot kommer tillbaka och säger att deras bil blivit skadade på verkstaden så finns en större risk att inte få samma stöd från verkstaden.

Jag köpte en bil på en Ford-försäljare men de skulle fixa den lite och under fixet var det någon som backade på den på verkstaden. Då stod Ford för hela kalaset, det enda jag drabbades av var att jag fick vänta 4-5 dagar innan jag kunde hämta bilen.

Meh, nu tänker du tråkigt och logiskt.
Givetvis ska 'gubben' sökas upp på sin hemadress och få knäskålarna sönderslagna av någon lejd skäggig tatuerad snubbe med väst och tvivelaktig intimhygien för att sedan tvingas köpa bilen för minst det tredubbla marknadsvärdet för att på detta vis stå för sin oaktsamhet.

Ja, gammal osv du vet. Nu väntar jag med spänning på tråden där en RallyHarry berättar att han backade på en gubbjävel som parkerat på ett ställe där det aldrig står någon och hur den tråden sedan fylls med "vi letar upp gubben och klappar hans knäskålar" -inlägg. smile

Jo, jag vet, du är närapå en sån där gubbjvl (där kastade Evildan stora gråstenar vilt omkring sig i sitt växthus) som tråden handlar om.
Sådana där som parkerar på parkeringsplatser det normalt inte står någon på ska ha sina skålar klappade med ett järnrör alá Socker Conny. smile

När (inte om för det är bara en tidsfråga) jag ser den tråden länkar jag den till dig, utgår från ömsesidig respons. wink

Senast redigerat av Evildan (15 juni 2014)

caromania Forummoderator
15 juni 2014 · 9 297 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Evildan skrev:

Meh, nu tänker du tråkigt och logiskt.
Givetvis ska 'gubben' sökas upp på sin hemadress och få knäskålarna sönderslagna av någon lejd skäggig tatuerad snubbe med väst och tvivelaktig intimhygien för att sedan tvingas köpa bilen för minst det tredubbla marknadsvärdet för att på detta vis stå för sin oaktsamhet.

Ja, gammal osv du vet. Nu väntar jag med spänning på tråden där en RallyHarry berättar att han backade på en gubbjävel som parkerat på ett ställe där det aldrig står någon och hur den tråden sedan fylls med "vi letar upp gubben och klappar hans knäskålar" -inlägg. smile

Jo, jag vet, du är närapå en sån där gubbjvl (där kastade Evildan stora gråstenar vilt omkring sig i sitt växthus) som tråden handlar om.
Sådana där som parkerar på parkeringsplatser det normalt inte står någon på ska ha sina skålar klappade med ett järnrör alá Socker Conny. smile

När (inte om för det är bara en tidsfråga) jag ser den tråden länkar jag den till dig, utgår från ömsesidig respons. wink

Evildan, du gör verkligen skäl för ditt namn, en maskin av illvilja. Ond ut i fingerspetsarna helt enkelt.

Kan nog säkert redan nu skrapa ihop 10 trådar med högerregelsbrytare där det agiteras för gruppsmörj. cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
15 juni 2014 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Ja, gammal osv du vet. Nu väntar jag med spänning på tråden där en RallyHarry berättar att han backade på en gubbjävel som parkerat på ett ställe där det aldrig står någon och hur den tråden sedan fylls med "vi letar upp gubben och klappar hans knäskålar" -inlägg. smile

Jo, jag vet, du är närapå en sån där gubbjvl (där kastade Evildan stora gråstenar vilt omkring sig i sitt växthus) som tråden handlar om.
Sådana där som parkerar på parkeringsplatser det normalt inte står någon på ska ha sina skålar klappade med ett järnrör alá Socker Conny. smile

När (inte om för det är bara en tidsfråga) jag ser den tråden länkar jag den till dig, utgår från ömsesidig respons. wink

Evildan, du gör verkligen skäl för ditt namn, en maskin av illvilja. Ond ut i fingerspetsarna helt enkelt.

Kan nog säkert redan nu skrapa ihop 10 trådar med högerregelsbrytare där det agiteras för gruppsmörj. cool

Högerregeln, nu blev jag så igångeldad att jag gick ut och pissade i grannens brevlåda, då denne inte brukar högerregeln.
Gruppsmörj är för veklingar, en riktigt snusspottande pubertal hårding vänder den ballt stukade kepsen bakochfram drar ned jeansen i knävecken och fotsläpandes hasar ut med den senaste smartphonen (givetvis via ett av pappas firma betalt abonnemang).
Där tar han upphetsat saken i egna händer via ett kaxigt inlägg, på ett låt oss ponera av oss känt bilforum för att få virtuella ryggdunkningar av likasinnande, emellan topplocksbyten på de defekta premiumkälkarna medans hans vinstinna hemmamamma steker pannkakor på andra sidan väggen i det nyrenoverade köket av familjens villagarage på fina gatan där gossen fortfarande bor hemma då denna inte kan starta en tvättmaskin eller koka makaroner själv utan föräldrastöd.

Senast redigerat av Evildan (15 juni 2014)

gamlingen
15 juni 2014 · 5 198 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Evildan skrev:

Jo, jag vet, du är närapå en sån där gubbjvl (där kastade Evildan stora gråstenar vilt omkring sig i sitt växthus) som tråden handlar om.
Sådana där som parkerar på parkeringsplatser det normalt inte står någon på ska ha sina skålar klappade med ett järnrör alá Socker Conny. smile

När (inte om för det är bara en tidsfråga) jag ser den tråden länkar jag den till dig, utgår från ömsesidig respons. wink

Evildan, du gör verkligen skäl för ditt namn, en maskin av illvilja. Ond ut i fingerspetsarna helt enkelt.

Kan nog säkert redan nu skrapa ihop 10 trådar med högerregelsbrytare där det agiteras för gruppsmörj. cool

Högerregeln, nu blev jag så igångeldad att jag gick ut och pissade i grannens brevlåda, då denne inte brukar högerregeln.
Gruppsmörj är för veklingar, en riktigt snusspottande pubertal hårding vänder den ballt stukade kepsen bakochfram drar ned jeansen i knävecken och fotsläpandes hasar ut med den senaste smartphonen (givetvis via ett av pappas firma betalt abonnemang).
Där tar han upphetsat saken i egna händer via ett kaxigt inlägg, på ett låt oss ponera av oss känt bilforum för att få virtuella ryggdunkningar av likasinnande, emellan topplocksbyten på de defekta premiumkälkarna medans hans vinstinna hemmamamma steker pannkakor på andra sidan väggen i det nyrenoverade köket av familjens villagarage på fina gatan där gossen fortfarande bor hemma då denna inte kan starta en tvättmaskin eller koka makaroner själv utan föräldrastöd.

lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang