2090
Sök

Tips basar spl 1500, Sedan

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
6 juni 2014
#41
Drönirettab skrev:
Fast där är det faktiskt inte lätt för "Svensson" att veta vad som egentligen gäller. Kollar man på GZ:s hemsida så står det "SPL Power" på de basmodeller som heter "SPL", övriga modeller har "WRMS" som angivelse. Slutstegsrekommendationen till GZRW 30SPL-Extreme är enligt databladet 700-1400 WRMS, då bör ju basen rimligtvis tåla såna höga RMS-effekter.

Vill man nu sedan tänka lite mer avancerat och försöka gissa sig fram till vilken RMS-effekt GZRW 30SPL-Extreme borde ha så brukar man ju generellt (kanske felaktigt?) säga att den RMS-effekten är ungefär hälften av maxeffekten, vilket i detta fall skulle innebära 700 WRMS.

Kikar man på exempelvis GZHW 30X så är effektangivelsen 800 WRMS och den har 63 mm talspole, GZRW 30SPL-Extreme har 75 mm talspole.

Med alla ovanstående uppgifter till hands låter det enligt mig lite konstigt att en någorlunda "normal" bas (GZHW 30X) skulle ha högre RMS-tålighet än en "tävlingsbas" (GZRW 30SPL-Extreme).

Det jag har skrivit är bara en egen fundering och eventuellt en förklaring på varför vissa missförstånd kan uppstå när det gäller basar från GZ. smile

Man får skriva precis som man själv tycker när det gäller effekt på en produkt. Men då skulle resonemanget även hänga med GZPW basarna och då är det inte dåligt att man har byggt en bas som klarar 15000W rms (samma effekt tålihet som ca10st av den kraftigaste PA Basen 18" som går att köpa i dag på marknaden) bara så man är med i tanken att alla tillverkare har olika teorier hur saker funkar isf. Vilket fall så är GZPW basfamiljen en av de bättre i dag på marknaden utan tvekan.

Vi säljer själva GZ och det är väldigt prisvärda och bra basar men när det gäller GZ så får man nog bara jämföra deras produkter inom familjen och då stämmer säkert bra. Bra, Bättre, Bäst när man tittar på effektåligheten. Så är det bland de flesta varumärkena på marknaden då alla har olika teorier.

Det är inte lätt försöker bara förtydliga saker och ting då det är lätt att stirra sig blid på produktbladet.

Sen när det gäller storleken på talspolen är ju inte hela sanningen på effekttålighet. Det är ju vilken kvalité på talspolen oxå som är med i beräkning när det gäller hur hög temp den tål.

MVH//Björn


21 761 Inlägg
6 juni 2014
#42
Att tillverkarna skriver precis hur de vill råder det nog ingen tvekan om. Att talspolens storlek inte säger hela sanningen håller jag med om, men som jag ser det så borde flera av GZ:s basmodeller ha liknande egenskaper hos talspolarna och då borde man även åtminstone delvis kunna jämföra effekttåligheten utifrån storleken.

Det här är ju bara min egen syn på saken, jag är dock fullt på det klara med att du som återförsäljare av stereoprodukter och rutinerad stereobyggare har betydligt bättre insikt i hur saker och ting förhåller sig. smile

32 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#43
Nu får jag ju damp, har satt in andra basen nu, extremen. Spelat relativt lugnt, men igår höjde jag å spela lite, när jag sönkte luktade det jävel. Gainen ställd på 50 %. Men de som bekymmrar mig är att jag inte vet om basen tar stryk eller om det är lådan som luktar från den förra eldningen.
Magneten är kall, inte en antydan på att den är varm, som den förra blev. Kablarna mellan spolarna är kall och tryckkontakterna är kalla. Hur kan det lukta illa jämt ?


Sök