3138
Sök

Gängtejp runt luftningsnippel bromsok vid luftning med vakuum.

690 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#1
Är det ok att lägga något varv med gäng/teflontejp runt gängorna på nippeln vid luftning?
Jag luftar med Vakuum pistol och det läcker ju då in en hel del luft runt kanterna/gängorna på nippeln så det är ju svårt att se när man fått ut all luft ur systemet då det skummar och bubblar en hel del i slangen pga detta.

Så ok med gängtejp eller något annat bra tips för att inte få ner luft via gängorna?

Tack
Mvh
Lars

424 Inlägg
13 juni 2014
#2
Det är precis vad man gör för att lösa problemet med tjuvluft.

690 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#3
Ok.
Men klarar gängtejp den värmen som uppstår i bromsarna samt klarar den bromsvätska utan att "smälta" eller gegga ihop iom att bromsvätska är lite frätande?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
14 juni 2014
#4
Man ska inte hålla på och kladda med gängtejp mm där, när man luftar så ser man till att lufta ut tillräckligt mkt vätska så att det helt enkelt inte ska finnas nån luft kvar, att man ser luftbubblor i slangen vid luftning är helt normalt lite beroende på vilken metod man använder.

Suger man ur nippeln blir det (i stort sätt) alltid luftbubblor som inte betyder nått medan om man sätter tryck på behållaren eller luftar manuellt med bromspedalen inte bör se nån luft när det bara är vätska kvar i systemet.

- Time Attack -

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
14 juni 2014
#5
AEN skrev:
Är det ok att lägga något varv med gäng/teflontejp runt gängorna på nippeln vid luftning?
Jag luftar med Vakuum pistol och det läcker ju då in en hel del luft runt kanterna/gängorna på nippeln så det är ju svårt att se när man fått ut all luft ur systemet då det skummar och bubblar en hel del i slangen pga detta.

Så ok med gängtejp eller något annat bra tips för att inte få ner luft via gängorna?

Tack
Mvh
Lars

Då tror jag du öppnar nippeln onödigt mycket

Och kan säga direkt att tejpen kommer varken klara värmen eller bromsvätskan.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

690 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#6
Öppnar nippeln precis så det börjar komma ut vätska och ändå suger den in luft via gängorna tyvärr.
Då skippar jag tejpen... inget annat bra tips för att slippa bubblorna?
Visst går det att pumpa igenom så mycket vätska att det inte finns en möjlighet att det kan finnas luft kvar, men helst vill jag slippa det då det är en hand vakuum pump... blir ett jäkla pumpande iom att luften får vakuumet att Släppa ganska så fort :-)

424 Inlägg
14 juni 2014
#7
Testat med gravitationslufta bromsarna? Sug med pumpen tills du har olja framme sen öppnar du bara nippeln och låter det rinna ut av sig självt. Så har jag gjort om det inte gått med vacuumpump och det har gått jättebra. Slutar komma luft nästan direkt om man har sugit fram olja ordentligt med pumpen.
Eller ta hjälp av nån och lufta som vanligt?
Senast redigerat av meatos (14 juni 2014)

690 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#8
Jag funderar på lite häftmassa eller tuggummi runt nippeln när man luftar?
Det bör ju kunna funka... och det lär ju inte sugas in eller fastna i gängorna det lilla man öppnar på nippeln...
alltså att man pressar lite häftmassa precis runt kronan för att täta så ingen luft tränger ner via gängorna.
Senast redigerat av AEN (14 juni 2014)

690 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#9
Kan tipsa om häftmassa runt nippeln ( som man självklart tar bort när man är klar)
Tryck dit en ring i lagom mängd och pressa ner runt nippeln och lite på oket så tätade det fint vid luftningen!


Sök