4388
Sök

pioneer 3-vägshögtalare

Bilplåtslagare
77 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
hej!

jag funderar på dessa 2:

http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

pris: 899:-

http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

pris: 574:-

jag ska ha dom fram i bilen. sedan ska jag köpa till en aktiv baslåda.
jag har en Pioneer DEH-3900MP stereo 4x50W mosfet.

vad menas med "Nominal input power 50 W" som det står på A1711.

vilka bör jag välja? finns det någon annan högtalare i samma prisklass som kanske till och med är bättre?

mvh!

1 171 Inlägg
14 maj 2007
Jag skulle hoppat över 3-vägarna. De är meningslösa.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
motivera gärna varför smile

vilka bör man använda sig utav?
Senast redigerat av biltjyv (14 maj 2007)

1 171 Inlägg
14 maj 2007
Utan att gå för djupt in på det elektroakustiska så handlar det om att en tvåvägare i det här fallet blir bättre. Du har nästan inget filter till de flesta koaxialelement, bara en liten kondensator så det mesta av delningsfiltret behöver vara implementerat akustiskt i membranens frekvensgång sas. Ska du ha flera små diskanter som du delar upp registret mellan så blir det mest problem och särskillt när man inte ens har elektriska filter, elementen överlappar lätt varandra.

Försök hellre hitta 2-vägs koaxialelement som har "riktiga filter", alltså någon box eller klump som kopplas in mellan förstärkaren och elementet.

Jag tror 3-vägskoaxialerna är någon slags försäljningsknep för att folk tror att det är bättre.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
tack för ett genomgående svar!

jag börjar genast kolla upp 2-vägs istället smile

296 Inlägg
15 maj 2007
nominal input 50w    är som 50rms  har jag för mig

Bilplåtslagare
77 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Puttson skrev:
nominal input 50w    är som 50rms  har jag för mig

ok. men vad betyder det? smile

jag har för övrigt hittat ett par fina högtalare på BRL "Infinity REF6512i"

http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=285REF6512I.gif

jag var och provlyssnade och det lät bra. jag glömde såklart fråga om vad 60W Rms stod för.
menas det att det måste vara 60W ut från förstärkaren för att dom ska fungera bra eller vad?

mvh!
Senast redigerat av biltjyv (15 maj 2007)

1 631 Inlägg
15 maj 2007
biltjyv skrev:
jag var och provlyssnade och det lät bra. jag glömde såklart fråga om vad 60W Rms stod för.
menas det att det måste vara 60W ut från förstärkaren för att dom ska fungera bra eller vad?

Lita på dina öron och välj dem du tycker låter bra!

Du behöver inte 60 Watt för att de ska fungera, de kommer funka bra med effekten i din cd-spelare. Värdet är en indikator som kan hjälpa dig jämföra högtalare mot varandra, men därmed inte sagt att högre är bättre.

PS: Vad gäller aktiv baslåda så bör du fundera på att köpa en passiv istället och ett 4-kanalsteg. Då kan du driva ditt nya framsystem på slutsteget också, det ger ett klart lyft jämfört med cd-spelaren. Behöver inte bli så mycket dyrare...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
biltjyv skrev:

Lita på dina öron och välj dem du tycker låter bra!

Du behöver inte 60 Watt för att de ska fungera, de kommer funka bra med effekten i din cd-spelare. Värdet är en indikator som kan hjälpa dig jämföra högtalare mot varandra, men därmed inte sagt att högre är bättre.

PS: Vad gäller aktiv baslåda så bör du fundera på att köpa en passiv istället och ett 4-kanalsteg. Då kan du driva ditt nya framsystem på slutsteget också, det ger ett klart lyft jämfört med cd-spelaren. Behöver inte bli så mycket dyrare...

okok. då vet man det smile

jag har funderat på det med steg. men jag vill inte hålla på för mycket med den här bilen. det är en tillsvidare-bil i väntan på att jag kan köpa en bil jag verkligen vill ha och bry mig om.

det var för övrigt ett jävla fint bygge du hade gjort! jag kikade på sidan lite.

1 631 Inlägg
15 maj 2007
biltjyv skrev:
jag har funderat på det med steg. men jag vill inte hålla på för mycket med den här bilen. det är en tillsvidare-bil i väntan på att jag kan köpa en bil jag verkligen vill ha och bry mig om.

Tack. :-)

Du vet att en aktiv baslåda innehåller ett steg, va? Så du måste ju fortfarande dra lika mycket kablar genom bilen som med ett separat slutsteg.

Vill du göra det enkelt för dig så köper du ett par bra 6x9or istället för en aktiv baslåda och kör allt på cd-spelaren. Det funkar rätt bra det med...!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
det har jag inte tänkt på. att man måste dra lika mycket kablar big_smile

6x9or säger du. kan dom klara att mangla fram hyfsat basljud?
jag kör aldrig omkring och krämar max. jag är rädd om hörseln.
men när jag väl lyssnar vill jag ha bra ljud!

mvh!

21 761 Inlägg
16 maj 2007
6x9" kan ge ett hyffsat ljud om man monterar dem stabilt och tätt, om hatthyllan är av tex masonit och att det inte är tätt vid monteringen så låter det dåligt med vilka högtalare som helst.

Sök