3797
Sök

Citroen c4 1,6 hdi -05, svetsad remskiva, inte helt rund, vibrerar. Är detta ett problem? + Tickande ljud

21 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
#1
Under en långkörning började det rassla från motorrummet och senare kom alla möjliga felmeddelanden upp. Sedan dog bilen. Visade sig att det var remskivan som gått sönder (!).
Fick lämna in den på verkstad och han bytte generatorn till en från skroten, och svetsade remskivan (som skulle ta för lång tid att beställa)

Nu till frågan. Remskivan blev inte 100% rund så nu vibrerar vevaxlen och "spännaren" till remmen vibrerar rätt duktigt också.
Allt "funkar" ju nu, men kan vibrationerna orsaka andra problem i vevaxel osv?

När jag lyssnade på motorn så har den börjat "ticka" lite sporadiskt.
Kan det vara..
1, någonting har hänt med vevaxeln under reparationen
2, jag gjorde ett oljebyte och filter i samband med reparationen, den gamla oljan var tydligen väldigt tjock, har läst lite att tickandet kan ha med oljan att  göra?

Oturen själv
593 Inlägg
12 juli 2014
#2
Tickandet är inte ifrån kompressorn till AC som slår av och på? du bör fixa en ny remskiva!

Oljan du hällde på var enligt rekomendationer?

Brum

21 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
#3
hmm, nej jag tror att tickandet lät som om det kom från själva motorn, tickandet var rätt sporadiskt, och förvsvann när man varvade lite, och sedan kom tillbaks på tomgång.
Oljan är enligt verkstans (autoexperten) rekommendation, och jag utgår från att den är rätt, men han påpekade att den tidigare oljan var väldigt mycket tjockare, och dessutom alldeles för lite.

Okej, jag hade tänkt att skaffa en ny, men hur långt vågar jag åka på den jag har nu? måste jag skynda till verkstad eller räcker det att göra det inom några veckor? hade väl planerat att åka 100-200 mil nu i augusti..
Ska dubbelkolla oljan som är påfylld också

Oturen själv
593 Inlägg
12 juli 2014
#4
Donpaul skrev:
hmm, nej jag tror att tickandet lät som om det kom från själva motorn, tickandet var rätt sporadiskt, och förvsvann när man varvade lite, och sedan kom tillbaks på tomgång.
Oljan är enligt verkstans (autoexperten) rekommendation, och jag utgår från att den är rätt, men han påpekade att den tidigare oljan var väldigt mycket tjockare, och dessutom alldeles för lite.

Okej, jag hade tänkt att skaffa en ny, men hur långt vågar jag åka på den jag har nu? måste jag skynda till verkstad eller räcker det att göra det inom några veckor? hade väl planerat att åka 100-200 mil nu i augusti..
Ska dubbelkolla oljan som är påfylld också

Vibrerar det gott i spännare etc hade jag inte kunnat köra så långt utan oro, åk å fixa en ny fort om du kan så får du slappna av på din långtur.

Brum

21 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#5
okej, ska försöka få det gjort, jag är iallafall inte så orolig för att remskivan ska ge sig, verkar vara bra svetsad, men i värsta fall vad skulle det kunna ge för skador om man kör med den lite vinda remskivan och vibrationerna?

Någon som har någon idé kring tickandet? det lät ju inte så innan olje/generatorbytet

6 638 Inlägg
13 juli 2014
#6
Svetsat remskivan? Funderar på om din bil har frihjul på generatorn (Ska löpa fritt när man vrider åt ena hållet och driva åt andra)

De/Dem

21 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#7
Malheus skrev:
Svetsat remskivan? Funderar på om din bil har frihjul på generatorn (Ska löpa fritt när man vrider åt ena hållet och driva åt andra)

Det vet jag faktiskt inte hur det ser ut, remskivan var nästan av och är alltså inte fastsvetsad utan "ihopsvetsad" om du förstår vad jag menar. Och det är "vevaxelremskivan" som är svetsad.

Oljan som jag använde var
Castrol Magnatec 5W-30 C2 4L

6 638 Inlägg
13 juli 2014
#8
Tja bäst blir det om remskivan byts nu när den är svetsad, varken spännaren eller generatorn (För att inte tala om remmen) gillar att det vibrerar kraftigt.

De/Dem

21 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#9
Okej, jag ska försöka byta den så snart som möjligt, känns inte så kul att köra med, men remskivan havererade 30 mil hemifrån, och är nu svetsad, men känns ju inte så kul att köra med egentligen.

Någon som vet om det är ett enkelt jobb att byta?

Oturen själv
593 Inlägg
13 juli 2014
#10
Donpaul skrev:
Okej, jag ska försöka byta den så snart som möjligt, känns inte så kul att köra med, men remskivan havererade 30 mil hemifrån, och är nu svetsad, men känns ju inte så kul att köra med egentligen.

Någon som vet om det är ett enkelt jobb att byta?

Ska väl inte vara allt för komplicerat, plocka upp en haynes bok eller googla fram en guide. Se till å inte använda några verktyg på remmen bara så du skadar den. Ska väl bara vara å släppa spännaren och sedan plocka ner skivan och dit med en ny?.

Brum

6 638 Inlägg
13 juli 2014
#11
Ska vara kil på veven i dessa motorer, så den biten kan du nog vara lugn med. smile

För att lossa på hjälpremmen skulle jag ta bort hela spännaren och sätta en i kil i den efter du fäst den på ett skruvstöd. Tycker inte specialverktygen gör någon nytta och har för mig att det är typ 15.5mm så det går precis med en 16mm ringnyckel.

Du kanske måste lossa en del av insuget (spjällhuset) men annars sitter spännaren med 3st 10mm skruvar. smile

Dra åt remskivan kan vara värre dock..har du manuell så lägg i en växel, håll hårt på bromsen (en medhjälpare alltså) och dra åt 30 nm sen 180 grader.

De/Dem

6 638 Inlägg
13 juli 2014
#12
Mreque89 skrev:
Donpaul skrev:
Okej, jag ska försöka byta den så snart som möjligt, känns inte så kul att köra med, men remskivan havererade 30 mil hemifrån, och är nu svetsad, men känns ju inte så kul att köra med egentligen.

Någon som vet om det är ett enkelt jobb att byta?

Ska väl inte vara allt för komplicerat, plocka upp en haynes bok eller googla fram en guide. Se till å inte använda några verktyg på remmen bara så du skadar den. Ska väl bara vara å släppa spännaren och sedan plocka ner skivan och dit med en ny?.

Jobbigt det blev när någon som har bytt spännare och rem på dessa motorer ca 10 gånger de senaste året svarar.

big_smile

De/Dem

21 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#13
Har nu kört 35 mil från det att den svetsades ihop, har inte märkt någon skillnad, men har tagit det väldigt långsamt. Jag har 12 mil imorn till Hedbergs bilskrot i västerås där de har en remskiva i hyfsat skick. Tackar för bra beskrivningar, men har tyvärr inte tid att fixa det själv, så ska försöka (mitt i semestern) jaga rätt på någon som kan byta den åt mig.
Håll tummarna att det håller och att inte allt skakar loss innan verkstan.


Sök