3519
Sök

Volvo 740 1989 trasig tripp och kilometermätare.

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjenare alla

Frågan är säkert ställd tidigare men hittade inget matnyttigt

Jag kommer troligtvis köpa en bil och den har tre fel.
1, bränslemätaren. troligtvis så är det väll tankamaturen.
2, trippmätaren fungerar ej
3, kilometermätaren fungerar ej, alltså den som visar det totala.

Så nu till frågan. är det en bom att köpa bilen eller vad kan det vara för fel?

Nytt mätarhus? löda? fel på kuggdrivningen i mätarhuset?

vad brukar det vara??

tacksam för svar


1 677 Inlägg
17 juli 2014
#2
Lättast att byta mätarhus, finns billiga på skroten...
Lödningarna/Ledningarna brukar inte vara de bästa på VDO-husen..

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 juli 2014
#3
Tankmätaren brukar oftast bero på att det är kass armatur, för du har inte den inplastade som kom 90 ?, om den är hel osv är de till 99% en jordkabel för detta är ett standard fel på 740 ^^

Om trippen/mil inte funkar, kan vara lödningar, kuggen ? Eller så har tidigare ägare vart inne och försökt att pilla rätt mil etc? Blir så när man inte vet vad man pillar med.

Så testa med ett annat mätarhus.

Volvofantasten skrev:
Tjenare alla

Frågan är säkert ställd tidigare men hittade inget matnyttigt

Jag kommer troligtvis köpa en bil och den har tre fel.
1, bränslemätaren. troligtvis så är det väll tankamaturen.
2, trippmätaren fungerar ej
3, kilometermätaren fungerar ej, alltså den som visar det totala.

Så nu till frågan. är det en bom att köpa bilen eller vad kan det vara för fel?

Nytt mätarhus? löda? fel på kuggdrivningen i mätarhuset?

vad brukar det vara??

tacksam för svar

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 450 Inlägg
17 juli 2014
#4
de kan ju bero på vad som helst dedär felet. på min funkar inte bränsle mätaren heller. och ja bytte mätarhuset och även armaturen men sen gav ja upp för de funka inte ändå.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

313 Inlägg
17 juli 2014
#5
Trippen och kilometerräknaren fungerar tillsammans med dreven så är ett av dreven kass står båda still. Är dreven helt hela kan det räcka att smörja och motionera lite. Hur som helst måste man ta isär mätarhuset och demontera hastighetsmätaren. Finns nya drev i bättre material att köpa men de är dyra, så bättre ta drev från en reservmätare, alt. byta till ett fungerande.


Sök