3090
Sök

BMW e39 540 -99 aut. växlar konstigt vid start.

13 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Hejsan allihop.
Kompisen har köpt ny bil en BMW e39 540.
Problemet är det att när man står på P läge och sedan lägger i D och gasar för att åka iväg så lägger den i ettan med ett större klunk/smäll, samma sak om man står på P eller D och lägger i R, även bara om man stannat vid ett trafikljus och skall åka iväg så lägger den i växeln med  ett större klunk/smäll (händer varm som kall men känns mera när den är varm).
Har kikat på lite olika forum och läst att dem har problem med plastkulor i ventil paketet på lådorna, men tycker inte att dom felsymtomerna för plastkulorna stämmer in på detta?
Senast redigerat av suneson (12 juli 2014)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
12 juli 2014
suneson skrev:
Hejsan allihop.
Kompisen har köpt ny bil en BMW e39 540.
Problemet är det att när man står på P läge och sedan lägger i D och gasar för att åka iväg så lägger den i ettan med ett större klunk/smäll, samma sak om man står på P eller D och lägger i R, även bara om man stannat vid ett trafikljus och skall åka iväg så lägger den i växeln med  ett större klunk/smäll (händer varm som kall men känns mera när den är varm).
Har kikat på lite olika forum och läst att dem har problem med plastkulor i ventil paketet på lådorna, men tycker inte att dom felsymtomerna för plastkulorna stämmer in på detta?

Har ni kollat oljenivån i lådan?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

13 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
nej det har vi inte, men, lådan är spolad för ca 2 år sedan, då spolades lådan pga det här felet men utan resultat.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
12 juli 2014
suneson skrev:
nej det har vi inte, men, lådan är spolad för ca 2 år sedan, då spolades lådan pga det här felet men utan resultat.

Har bilen körts i två år med detta fel???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

13 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
han som min kompis köpte bilen av (en annan kompis till mig) köpte bilen för kanske 4 år sedan med detta fel, och så lämnade han in den på verkstad för spolning av lådan för ca 2 år sedan utan resultat sedan kördes bilen  kanske ett år sedan har den stått, kan det vara tätt filter i låda som är problemet ? att olja tar för lång tid på sig att koma igenom filtret ? bilen växlar kanon när man kör förutom vid start eller back när det är det där klonket.

1 482 Inlägg
17 juli 2014
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Klonkar det vid övergång från P-D/P-R?

Eller

Bilen ligger i D vid rödljus och vid pådrag så klonkar det?

För ligger du med D i vid rödljus ligger ettan i, bortsett om bilen uppfattat Kö-körning för då kan den starta på 2an.
Det finns en viss duns från P-D, det är normalt.

Min 540 small dock ordentligt från P-D och P-R ( eller neutral till något drivläge ).

Men det var inte lådan som small utan det var en kombination av kassa bussningar i länkarmarna fram, dåliga silentblock och högra motorkudden som gått av.

BLT Service
Theracords Music Label

Sök