införskaffade mig en dremel för 139:- får se hur länge den håller ;P
hittade lite rost vid baklycktan...
Ner slipat o klart.
Grundat o klart, vänta någon dag sen ska de lackas.
Dax för tvätt inför polering, leran är till för att ta bort flygrost och ojämnheter i lacken.
Noggran tvätt inför poleringen.
Vi började med att solfilma innan vi polerade bilen, demontering av baksätet var inte världens lättaste när det inte är fällbara säten.... sitt ytan tas bort genom ett ryck uppåt, ryggstödet monteras ner genom att man släpper på 2 skruvar under sidokuddarna, sedan lyfter man upp hela ryggstödet. Nackstöden är bara att rycka uppåt.
Demonteringen av hatthyllan var inte så lätt, eftersom i mitt fall har jag helgardin i i den.... men den demonteras genom att man släpper på 3st muttrar i bagageluckan. dom frigör hela gardin anordningen. sen måste man demontera c stolpens interiör och lampa. och sedan var det bara att dra ut hatthyllan.
Smälter filmen för bakrutan för att få perfekt passform.
smällt, skuren och redo för montering.
Monterad och klar.
Sen var det dax för sido rutorna. Demontering av dörrsidan. Dom släpp listen, bakom den sitter 2 skruvar, sen sitter den med en skruv i handtaget och sedan är det bara klipps runt om. Sen sitter det ett klipp mitt i dörren som vi funderade över länge och väl hur man fick bort, för det satt som BERGET! men det lossa man lätt genom att ta en platt mejsel och sticka in genom handtagets hål. och sedan knacka lite på klippet.
Solfilmat o klart.
Blev riktigt nöjd med resultatet, och det blev riktigt grymt tillsammans med dom svarta lyktorna bak. Dock hann vi inte solfilma rutorna fram, dom kommer lite senare.
Dax för polering, Bilen polerades i 3 steg, tog ca 3 timmar för 2 personer att gör det.
Repig var den....
3dje och sista steget, det börjar likna något
(pappa på bilden)
Bilen tvättas nog efter poleringen för att bli av med alla polerrester. Resultatet, det ni ser på bilden är hur motorhuven såg ut 30sec efter den va tvättad, inte mycket vatten kvar inte, det har alltså runnit av sig själv. Och då har vi inte ens lagt på lackskyddet än
Resultatet! Blev rätt så nöjd
Motorhuv
Baklyckan
Blev rätt blank
Det klassiska "fågelbadet"..... va tvungen att göra något åt det, allt vatten samlas nämligen där, och det rinner inte bort...
Sabb löst problem, Deremeln kom fram igen, och en 3mm borr, satte 5st hål. Så nu rinner allt vatten bort.
Klart för helgen, Lacksyddet är på. Det vi använde är en Teflon baserad 2k produkt. Blien blir hal som bara den! och jätte lätt att sköta. + att det håller ca 12-18 månade innan man behöver gör om behandlingen. jag är nöjd iallafall. Hela arbetet tog ca 13timmar, ink lunch och lite kafferaster på 2 personer. Mer bilder kommer under veckan, vi ska försöka hinna med o filma fram rutorna också.