2486
Sök

Bästa motorn!!!

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 maj 2012
#21
Ingen som nämnt S38B38/S38B36 eller S50B32?Båda dessa (sug)motorer svarar ohyggligt bra på "överladdning", effekt uttag kring 1000 kusar är fullt möjligt, men då snackar vi givetvis med värre internals. Då dessa motorer har hög kompression måste de i regel kompression sänkas om man skall ladda mer än 0.4-0.5 bar. Har för mig att en oöppnad spis (oavsett om det är B36,B38 eller B32) klarar effekter uppåt 450-500 hästar innan man måste kompsänka osv. Bottendelen hänger nog med uppåt 600-700 förutsatt att man kompsänkt, kolla med PPF, de har råkoll.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 266 Inlägg
17 maj 2012
#23
http://www.youtube.com/watch?v=kFnVZXQD5_k Toyota överlag verkar bygga dom stöddiga original motorerna se bara supran och hiluxen wink

svetsdiff !!!

155 Inlägg
17 maj 2012
#24
Som nån nämnde, saab b204 och b234. Finns ju massvis med folk som åker med duktigt med effekt med standard bottendelar. Blir ju inte sämre av att det är busenkelt att få upp motorerna i hyggliga siffror heller smile
Det är ett vanligt knep när man ska trimma nyare saab så som 9-5 att plocka kolvar och stakar från en 9000 tex och stoppa i maskinen.


Hhehehehhest
375 Inlägg
17 maj 2012
#26
M50B25 är en riktigt grym moter.. Körde original botten del med cooperring topp packning - 498hk 723nm på hjulen vid 1.5 bars laddtryck. 1200 problem fria mil innan turbon sa upp sig och jag bestämde mig för att bygga vidare..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

1 532 Inlägg
17 maj 2012
#27
Bullet--- skrev:
Dirtymike skrev:
Bullet--- skrev:

Hur många hk original?

420-425hk

Då tänkte man rätt vill säga, men då känns inte 600hk som en stor effektökning när motorn lämnar 425 hk original på en 7 liters motor. men coola motorer ändå smile

Vet en Challenger med 900hk wink


1 482 Inlägg
17 maj 2012
#28
Farsans gamla Camaro RS hade en 402BB sugmotor som lämnade 827hk vilket ger ca 125hk per liter utan överladd.
Skapligt manligt smile

BLT Service
Theracords Music Label

13 Inlägg
17 maj 2012
#29
B16 med turbo och värre botten, 600-700hp. Okej inga bonntrimm byggen men då snackar vi ju literhästar:)
http://m.facebook.com/l.php?u=http%3A%2 … =SAQGsJm6F


V.A.G!
199 Inlägg
19 maj 2012
#30
det som är nackdelen med AAN (S4 2.2t 20v) att dom är väldigt dyra att få tag på i bra skick.
bmw rak 6 b20m35 eller vad dom heter är väldigt hållbara men billigare än AAN konstigt nog?
7M-GTE (Supra MK3) eller B5234T (850 T5) eller M50B20 (BMW E36) är rekomenderande tycker jag smile

V.a.g!

system7
737 Inlägg
24 juli 2014
#31
TooS skrev:
PerfectionR skrev:
Finns många motorer som klarar höga effektuttag, vi kan diskutera i år utan att kunna avgöra vilken som är bäst.

Vissa motorer är mer kända än andra tex 2JZ-GTE som nämnts här, en sjukt bra motor med mycket bra rykte. 2JZ är känd världen över.

RB26DETT ingår i samma "klass" som 2JZ men självklart betyder volym mer kraft vid låga varv och även en mycket tåligare motor. Jag gillar dock inte allt med 2JZn så den ultimata motorn för mig är RB26DETT topp på RB30 bottendel med 3.3 stroker. Känd som RB33 eller RB30 utan stroker. Gör en sökning på RIPS NZ och njut wink

Chevrolets smallblocks har ju varit kända länge nu och fortfarande byggs det vidare på dessa motorer och de utvecklas av Chevrolet hela tiden.

En annan motor/motorfamilj som är värd att nämna är Fords Modular motorer. Agera R motorn är egentligen en 5.0 Coyote, den bär på alla Fords lösningar men är byggd av Koenigsegg. 5.0 Coyote är bevisat en av historiens bästa motorer, finns mycket att säga om denna motor smile

Joo men börjar man modda så fungerar allt. wink 2jz e ju "standard"

gamla amerikanska v8-or kommer inte med i bästa motorn klassen, dom har inga toleranser alls obalans så det skriker om det

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org

#GoodToBeBad
856 Inlägg
24 juli 2014
#32
Bra necropost du...

Mercedes-AMG:s M156 V8:a klarar bra med effekt utan öppnad motor.


1 532 Inlägg
24 juli 2014
#33
I_am_lost1 skrev:
TooS skrev:
PerfectionR skrev:
Finns många motorer som klarar höga effektuttag, vi kan diskutera i år utan att kunna avgöra vilken som är bäst.

Vissa motorer är mer kända än andra tex 2JZ-GTE som nämnts här, en sjukt bra motor med mycket bra rykte. 2JZ är känd världen över.

RB26DETT ingår i samma "klass" som 2JZ men självklart betyder volym mer kraft vid låga varv och även en mycket tåligare motor. Jag gillar dock inte allt med 2JZn så den ultimata motorn för mig är RB26DETT topp på RB30 bottendel med 3.3 stroker. Känd som RB33 eller RB30 utan stroker. Gör en sökning på RIPS NZ och njut wink

Chevrolets smallblocks har ju varit kända länge nu och fortfarande byggs det vidare på dessa motorer och de utvecklas av Chevrolet hela tiden.

En annan motor/motorfamilj som är värd att nämna är Fords Modular motorer. Agera R motorn är egentligen en 5.0 Coyote, den bär på alla Fords lösningar men är byggd av Koenigsegg. 5.0 Coyote är bevisat en av historiens bästa motorer, finns mycket att säga om denna motor smile

Joo men börjar man modda så fungerar allt. wink 2jz e ju "standard"

gamla amerikanska v8-or kommer inte med i bästa motorn klassen, dom har inga toleranser alls obalans så det skriker om det

Det är därför gamla usa V8or är så lätta att få ut effekt ur?
Just det jag har aldrig sätt en Topfuel med 2jz eller rb25.....
Just det dom kör bara med V8or ja.

För säg 100k får du en både bra och tålig V8a +kompressor ladd.


55 Inlägg
24 juli 2014
#34
Som ägare av en Saab lär jag säga B234R. Annars är som många sagt 2jz klockren att plocka effekt ur.

MEN, hade man haft 63000$ och lite extra för att få hit skiten hade ju inte en hellcat (challanger) suttit fel. 707hk org. för 430-440k är inte så illa pinkat.


system7
737 Inlägg
24 juli 2014
#35
Dirtymike skrev:
I_am_lost1 skrev:
TooS skrev:

Joo men börjar man modda så fungerar allt. wink 2jz e ju "standard"

gamla amerikanska v8-or kommer inte med i bästa motorn klassen, dom har inga toleranser alls obalans så det skriker om det

Det är därför gamla usa V8or är så lätta att få ut effekt ur?
Just det jag har aldrig sätt en Topfuel med 2jz eller rb25.....
Just det dom kör bara med V8or ja.

För säg 100k får du en både bra och tålig V8a +kompressor ladd.

Frågan i sig var väll vilken motor som var bäst? Alla hel smidda motorer är väll bra... Dom använder bara själva blocket i dom bilarna  nya toppar ny botten
Försök få ut 1000hk utan att vikta en gammal V8 . Hah

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 juli 2014
#36
Har man bara nog med pengar så går det att få nästan vilken motor som helst bra.

Den standardmotor som är "bäst" enligt mig är en som man kan plocka ur mesta möjliga effekt i förhållande till hur mycket delar man måste köpa. T.ex en dåligt balanserad jänkespis, den har ju stor potential genom att man bara fixar till dom delar som redan sitter där.

Det går att få ur 400 hk ur både en cheva 350 och en av volvos rödblockare. Men vilken har kostat mest pengar att bygga?


Edit: Vidare beror det ju på vad den ska sitta i för nåt. En 2 liters radfyra är inte särskilt lyckat i tidigare nämnda top fuel dragsters, en top fuel v8 i en hundkoja har oxå sina nackdelar... (även om dom flesta nog tycker det hade vart fränt på sitt sätt)
Senast redigerat av henke_99 (25 juli 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök