3083
Sök

Kan man göra något luftintag i motorhuven så att sportluftfiltret drar in kall luft?

627 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjena som tråden lyder, Jag har en Volvo 740 där jag vill ha någon typ av luftintag vänster fram på motorhuven ovanför filtret. Någon som har ett bra tips hur jag ska bygga detta utan att det kommer regna in? själva bygget ska gå till så här, jag ska svetsa dit en plåt mellan filtret och motorn för att undvika att den drar in varmluft och sedan luftintag på huven så att filtret kommer dra in kall luft samt höra det goa ljudet mer, det har jag planerat men det är just huven där jag inte vet riktigt hur jag ska göra. Finns det någon ventil man kan köpa som inte är för överdrivet stor?
Senast redigerat av volvo-93 (26 juli 2014)


Forummoderator
9 299 Inlägg
26 juli 2014
#2
Kolla på bilar med scoop. Annars är en lösning att lyfta huven lite i bakkant för att ventilera ur motorrummet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

847 Inlägg
26 juli 2014
#3
Sett att en del brukar göra ett intag på skärmen precis bakom blinkersen.


7 392 Inlägg
26 juli 2014
#4
eftersom du ej har turbo så ger ej avskärmning så jättemkt, iof är kall luft alltid bra för motorer,, men inget kännbart i detta fall
jaghade skippat att göra hål i bilen iaf


Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juli 2014
#5
granadadr skrev:
eftersom du ej har turbo så ger ej avskärmning så jättemkt, iof är kall luft alltid bra för motorer,, men inget kännbart i detta fall
jaghade skippat att göra hål i bilen iaf

Precis. Man får typ ca 0 hkr av ett öppet filter. Det man vinner är placeboeffekt av att det "brölar" lite mer.
Göra hål i huven gör ingen nytta då det inte kommer in någon luft där utan kommer tryckas ut.
Mesta luften går in i fronten under stötfångaren (där många envisas med att sätta fula extraljusramper)
På min mustang har jag lättat huven 10mm i bakkant för att få bättre luftgenomströmning genom motorrummet, detta ger inte bara kallare luft utan motverkar även att motor blir för varm.  :-)
Senast redigerat av MrTurbo (26 juli 2014)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

7 392 Inlägg
27 juli 2014
#6
MrTurbo skrev:
granadadr skrev:
eftersom du ej har turbo så ger ej avskärmning så jättemkt, iof är kall luft alltid bra för motorer,, men inget kännbart i detta fall
jaghade skippat att göra hål i bilen iaf

Precis. Man får typ ca 0 hkr av ett öppet filter. Det man vinner är placeboeffekt av att det "brölar" lite mer.
Göra hål i huven gör ingen nytta då det inte kommer in någon luft där utan kommer tryckas ut.
Mesta luften går in i fronten under stötfångaren (där många envisas med att sätta fula extraljusramper)
På min mustang har jag lättat huven 10mm i bakkant för att få bättre luftgenomströmning genom motorrummet, detta ger inte bara kallare luft utan motverkar även att motor blir för varm.  :-)

i vissa fall ger hål i uven bättre flöde,, jag hade hål ovanför turbon, och då leder ju det bort värmen och luftgenomströmningen,,

men då ska man ju ha en ganska pigg bil och då turbo för att ha nytta av det

nu på mitt bygge så isolerar jag in turbon istället,, snyggare än att ha hål överallt,


627 Inlägg
27 juli 2014
Trådstartare
#7
Okej tack för alla svar smile


398 Inlägg
27 juli 2014
#8
Att dra ner filtret till strax bakom dimljusen är väl också en ganska vanlig åtgärd för att få kallare luft?


Sök