Sätta "kalluftsintag" på Chevrolet 350 v8 - Storlek?

Kadaver
5 augusti 2014 · 10 Inlägg

Tjenare!

Jo jag ska snickra ihop ett kalluftsinsug till min cheva 350 (5,7 liter) motor som sitter i min Volvo. Det blir fruktansvärt varmt i motorrummet så tänkte ge motorn lite kalluft.

Jag tänkte bygga en egen luftburk och sedan ansluta en luftslang och dra till ett separat luftfilter, typ ett sportluftfilter lik t.ex. biltemas eller dylikt. Nu undrar jag om det räcker med 3" anslutning + slang att dra till förgasaren? Eller bör jag ha 4" anslutning och dra 4" slang? Kommer motorn kunna andas bra med 3" med avseende på att motorn är på rätt stor volym?

Motorn i övrigt är hyfsat standard. Sitter headers, Edelbrock 600 förgasare, Edelbrock performer insug, smoggtoppar och summitracing kam "1103". Kanske i bästa fall levererar 250hk?

Med vänlig hälsning Fredrik

Volvo 264 GL "V8" (1975)
Volkswagen Golf CL MK2 "NATO-grön" (1984)
henke_99 Offroad Racing
5 augusti 2014 · 3 122 Inlägg

När min blazer med 350 var std så körde jag med 2 st 2,5" luftintag till original luftburk. Men det var snorklar som slutade uppe vid taket på bilen så dom var ju rätt långa. Upplevde inga problem med dom iaf. Skulle tro att du kan testa med 3" rör.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
RD_87 Skrotsamlare
5 augusti 2014 · 4 031 Inlägg

3" räckte inte på min milt preppade 440, jag kör 3,5" nu och det är klart bättre men fortfarande tveksam. Jag ska mäta upp det men det är absolut inget problem vid normal körning.
3" bör då räcka på din motor känner jag spontant.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang