2730
Sök

Ang. lamda ifall jag delar avgas på v6:a

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
#1
Tjoo,

funderar på att göra varsitt system per sida på min Volvo 760 GLE 88b.

men hur gör jag med lamdan då? kan ju bara ha den på ena sidan, men vad händer då? Kommer motorn gå bra ändå eller får den fel värde... å hur gör jag med katten, måste jag ha en katt per sida?


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
904 Inlägg
10 november 2005
#3
Xoff skrev:
Tjoo,

funderar på att göra varsitt system per sida på min Volvo 760 GLE 88b.

men hur gör jag med lamdan då? kan ju bara ha den på ena sidan, men vad händer då? Kommer motorn gå bra ändå eller får den fel värde... å hur gör jag med katten, måste jag ha en katt per sida?

Jag hade så på min BMW 325iM. Den hade extraktor grenrör och sedan dubbla 2,5tum hela vägen bak utan kattar å det funkade kalas bra med bara lambdan på 3 av cylindrarna så att säga...

De ska va gött å leva

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
#4
GT90 skrev:
Skulle du inte kunna dela efter caten då...? Bara en fundering.  =I:>)

Då försvinner hela funktionen av det... syftet är ju effect höjning, samma motstånd på båda sidor vilket det inte är idag...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
#5
MrVain skrev:
Xoff skrev:
Tjoo,

funderar på att göra varsitt system per sida på min Volvo 760 GLE 88b.

men hur gör jag med lamdan då? kan ju bara ha den på ena sidan, men vad händer då? Kommer motorn gå bra ändå eller får den fel värde... å hur gör jag med katten, måste jag ha en katt per sida?

Jag hade så på min BMW 325iM. Den hade extraktor grenrör och sedan dubbla 2,5tum hela vägen bak utan kattar å det funkade kalas bra med bara lambdan på 3 av cylindrarna så att säga...

oki... låter bra... men vad säger bes ifall det inte finns katt?


bilmekaniker
131 Inlägg
10 november 2005
#6
är det en äldra bil be höver du inte kisse men om bilen hade det när den va ny så måste den även sitta där vid besiktning fast på de  första bilarna med kisse så behöver den inte funka..om du bygger dubbla rör  behövs nog den kisse på varje rör fast du klarar dig nog på bara en lamdasond


12 086 Inlägg
11 november 2005
#7
Xoff skrev:
GT90 skrev:
Skulle du inte kunna dela efter caten då...? Bara en fundering.  =I:>)

Då försvinner hela funktionen av det... syftet är ju effect höjning, samma motstånd på båda sidor vilket det inte är idag...

Om du har gemensamt rör så förlorar du det goa ljudet man får ur dubbla enskillda system. Specielt om du har det framför katen då ljudet blandas upp totalt.

har ingen aning men en hypotes.. om man bara koppla ihop två lambdamätares signalkablar så borde man ju det högsta värdet oavsätt vilken av lambdan det är. Hum.. läte långsökt det där men?

lr så har du bara en lambda, förhoppningsvis går motorn rent och då lika på alla cylindrarna.

Ps. På en 88 behöver ju inte katen fungera men den ska ju va där om den tillverkades med kat. Du får väl göra någon dummiekat, lr två en till varje system.
Senast redigerat av Fkoff (11 november 2005)

50 Inlägg
11 november 2005
#8
Det spelar ingen roll fast du har lambdasond bara i etta röret...
Motorstyrenheten styr spridarna lika på båda sidorna och ger ändå samma blandning till alla cylindrar...



Sök