_____________________________________________________________________________________________
Vecka - SOMMAR2013 :
UPPDATEUPDATE
Det var ett otroligt jäddrans tag sedan sist och visst har det väl hänt grejor kan kanske uttrycka det som...
Jag hade som sagt planen att bygga på en M50b28 innan sommaren, men det blev ett M20B28 bygge dessväre:
Jag valde därför att använda mig utav den motorn som jag hade redan hade, vilken toppen hade klarat sig på och klöv motorn för att plocka ut bottendelarna:
1. Rivning utav befintligt motorblock med topp och diverse:
2. Rivning utav bottendelen genom borttagning utav "Vevaxelförbannade bulten" (TACKAR
FRIPPE083. Demontering utav vevaxeln och stakar samt kolvar, som ni kanske ser så är inte vevlagena särskilt fina XD
_____________________________________________________________________________________________
Gällande M20 kolvarna tillsammans med M50B28 vevaxel så fungerar detta icke utan du måste slipa av kjolkanten hos dessa, dock inte lika mycket som bilderna säger!
4. När detta var klart monterades kolvarna tillsammans med B20 stakarna,
5. Kan även vara bra att ta ur den gamla motorn innan man skall i med den nya, så jag tog ut M20B25 motorn och snyggade till motorutrymmet lite granna, (TACK
[ur=http://www.garaget.org/Gatisen]GATISEN/][/url] för hjälpen att plocka ut motorn)
6. Därefter införskaffades en hårdare tryckplatta och 6 - puckad sinterlamell med fjädrande centrum
7. För överhuvudtaget kunna få på nedre kamremsdrevet på M52B28 vevaxeln används en hylsa från PPF (kostade fan 50 % frakt , [400:- hylsa] 600 :- totalt pris) samt vevaxelbult från M50, den till vänster hos bilden:
8. Sedan till det lite mera spännande prylers:
* Portning utav topplocket:
Sedan till det roliga i Biltrimmarens garage med [b]
MR.T ^^,[b]
Det är som sagt toppen att Grilla, Men frågan är ju ifall Toppen är Grillad???
Som tur var är detta den gamla toppens för den sakens skull helt nya ventilstyrningar på avgassidan ^^, dessa slogs ut och för insugssidan köptes det helt nya styrningar!
Sedan MIRAFRÄSERS!
För denna topp användes dessutom smågodis i form utav HD Vippor, dem till höger i bilderna:
9. Sedan påbörjades en hel del annat kosmetiskt trams ^^;
Motorblocket och diverese komponenter:
HOTPAINT behandling utav avgassystemet
Hjulhus/underredsbehandling,
Insug målat
10. Sedan monterades in i bilen och jag körde med bilen ett tag:
Som tur som man alltid har så sög KL- Racing topplockspackningen och det har kommit in kopiösa mängder vatten i förbränningsutrymmena,
Och det här jag står idag med vetskapen om att jag skall bygga ett turbobygge med M52B28 vevaxel,
Smidd botten och diverse saker som behövs till E30 för att montera ned en M50 maskin...
Mvh
// Mbmanen\\
___________
_______
___