3195
Sök

Mbmannens småpill

BMW E30: För tillfället sugtrimmad M20 motor & 2,8 liters veven, Veven skall över till ett M50 block för att påbörja ett Turbo bygge på en icke vanos topp! Chassi och väghållning skall uppgraderas så gott det går: Även... Visa mer

22 282 Visningar
Uppdaterades senast 12 augusti 2014
64 Inlägg
22 mars 2013
#21
MBmannen skrev:
inavladkeso skrev:
Men dra åt helvete! Det var skillnad mot min 316i det! big_smilebig_smile

Haha kanske det smile, men som sagt den har nog inte vassare kamaxel och portad topp xD!

Haha nja, det vart lite ha-begär när man såg detta må jag säga smile

85 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#23
_____________________________________________________________________________________________
Vecka 18

2013 - 04 - 30 : Måndag

UPDATE XD !

Det var ett tag sedan sist, och nyheterna är dåliga...

Jag stod med bilen på tomgång och hörde helt plötsligt att det började rassla något enormt så jag stängde av motorn fortast möjliga. Testar sedan att försöka dra runt motorn, för hand men hamnar i någonting som känns som ett stopp och testar dra motorn åt andra hållet och samma sak händer igen, Tänker direkt att kolv tar i ventil xD.

Sååå..... Daniel the Tuggummimann glider över och nu skall det undersökas vad som har hänt o_O ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-11a4cb4a951d93d78bdc070c8d5b9089.jpg

åååhhhejj!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-73af86233e0d6642861894a12c3d9535.jpg

åhååå...

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-c323e7bd1b06e6ba5568d1c27a5df72d.jpg

Han jobbar snabbt den där Daniel ^^,

I vilket fall helst blev det:

Så tog kolven i avgasventilen ->

1. https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-7f733fc3ef5d8a985bb0313ad319d357.jpg

Sedan gick ventilen av

2. https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-302db41aa438df5eb87ea59ac7b33713.jpg


Slog i insugsventilen:


3.https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-2dfe318730e7949a298ce57d6448e8dc.jpg

Vipparmen gick av.

4. https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-4c480c7e83976572f2a4854d7de59551.jpg


Loppet blev ganska skadat även det utav denna tragiska händelse så räddningen för detta motorblock blir till bygga Turbo på detta block och montera i min 190e merca!

Min plan nu blir istället e30 med m50b28, m52b28 sugtrimmad motor!

Så med andra ord efterlyser jag ett M52B28 block med diverse delar!


Mvh

// Mbmanen\\
___________
    _______
       ___
Senast redigerat av MBmannen (30 april 2013)


85 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#25
_____________________________________________________________________________________________
Vecka - SOMMAR

2013 : UPPDATE

UPDATE

Det var ett otroligt jäddrans tag sedan sist och visst har det väl hänt grejor kan kanske uttrycka det som...
Jag hade som sagt planen att bygga på en M50b28 innan sommaren, men det blev ett M20B28 bygge dessväre:


Jag valde därför att använda mig utav den motorn som jag hade redan hade, vilken toppen hade klarat sig på och klöv motorn för att plocka ut bottendelarna:

1. Rivning utav befintligt motorblock med topp och diverse:

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-c25433d49eabebde54eb7364ed54e98b.jpg

2. Rivning utav bottendelen genom borttagning utav "Vevaxelförbannade bulten" (TACKAR FRIPPE08

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-4d4a92c2759c817a4912808509b33aa7.jpg

3. Demontering utav vevaxeln och stakar samt kolvar, som ni kanske ser så är inte vevlagena särskilt fina XD

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-6b19c3f449a045accd6c8027b4780455.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-f7a201bafbb72f0fa2cb7c0eeb851cfc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-4f5a647c0c49ac53e7f96a36de60eced.jpg

_____________________________________________________________________________________________

Gällande M20 kolvarna tillsammans med M50B28 vevaxel så fungerar detta icke utan du måste slipa av kjolkanten hos dessa, dock inte lika mycket som bilderna säger!

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-d4982d5d6c9d3a12e36faa8fddf6c3e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-709921538379d5f11cb22ddac0fdcb90.jpg


4. När detta var klart monterades kolvarna tillsammans med B20 stakarna,

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-60c458551713476ffde6f526cf8fbb8d.jpg


5. Kan även vara bra att ta ur den gamla motorn innan man skall i med den nya, så jag tog ut M20B25 motorn och snyggade till motorutrymmet lite granna, (TACK [ur=http://www.garaget.org/Gatisen]GATISEN/][/url] för hjälpen att plocka ut motorn)

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-d522619d436373cfe6fe22cfec35fd96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-881bd86ad072d10c81e99b46a0327bd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-4a8745683d6081c732ea20827810f947.jpg

6. Därefter införskaffades en hårdare tryckplatta och 6 - puckad sinterlamell med fjädrande centrum

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-c00274bd97b33883676973d47655c137.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-ab12a683b0b397662ac4df44d0c670a1.jpg


7. För överhuvudtaget kunna få på nedre kamremsdrevet på M52B28 vevaxeln används en hylsa från PPF (kostade fan 50 % frakt , [400:- hylsa] 600 :- totalt pris) samt vevaxelbult från M50, den till vänster hos bilden:

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-cb0269a516e45c02d014c566a04f291f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-337269614d6503378de966fde2d23e39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-df59e0ddffab7a0285b939706256250b.jpg

8. Sedan till det lite mera spännande prylers:

* Portning utav topplocket:

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-da82c286f314ff54aee4def32d93298f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-1bc6f991d31cf565b13308aceb938883.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-c1597879c0ec0fae0c7c94a384f3e0ec.jpg

Sedan till det roliga i Biltrimmarens garage med [b]MR.T  ^^,[b]

Det är som sagt toppen att Grilla, Men frågan är ju ifall Toppen är Grillad???

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-ee749a4e0a4dbf05cc0a713d7b1da205.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-9126506299cfbb2396459f48a45a50eb.jpg

Som tur var är detta den gamla toppens för den sakens skull helt nya ventilstyrningar på avgassidan ^^, dessa slogs ut och för insugssidan köptes det helt nya styrningar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-a96da332f01e906bccd77c3ffc3dcd58.jpg

Sedan MIRAFRÄSERS!

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-9b02e86da3d209ed1e501cfb55fb9d52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-5dc26addba28f7c4b469c443e7a4101c.jpg

För denna topp användes dessutom smågodis i form utav HD Vippor, dem till höger i bilderna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-b5b7aa4fae2161395498fce3e64bb24c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-46c2bdd0cdbfc778dcc292de0cfa48d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-b8e2fb4141be1adb211add506d043e10.jpg



9. Sedan påbörjades en hel del annat kosmetiskt trams ^^;

Motorblocket och diverese komponenter:

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-78fc3c36018386eaf40efaf72073e72b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-58ea18a948efc6167cda3fd1d499845e.jpg

HOTPAINT behandling utav avgassystemet

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-94e80c373622644cafa37a188137f01b.jpg

Hjulhus/underredsbehandling,

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-0478e4a9a2a428ec56851503332a0de0.jpg

Insug målat

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-616daebc87d43974c2eae4c459360153.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-882b50b1d98efbf40fafc5c85667621f.jpg


10. Sedan monterades  in i bilen och jag körde med bilen ett tag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-d4c7dff570c9009f5516be8413c5813a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-036aa281d969d9e39343620aab9a1974.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-ea615f0abc71152c319a617baad4e790.jpg


Som tur som man alltid har så sög KL- Racing topplockspackningen och det har kommit in kopiösa mängder vatten i förbränningsutrymmena,

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-fe987197d791a858bf9c9b679b74a474.jpg

Och det här jag står idag med vetskapen om att jag skall bygga ett turbobygge med M52B28 vevaxel,
Smidd botten och diverse saker som behövs till E30 för att montera ned en M50 maskin...


Mvh

// Mbmanen\\
___________
    _______
       ___
Senast redigerat av MBmannen (22 oktober 2013)


725 Inlägg
11 augusti 2014
#27
hur går det smile?


85 Inlägg
12 augusti 2014
Trådstartare
#28
WobbzGurka skrev:
hur går det smile?

Just nu håller jag på att montera ner M50B25, skal uppdatera projektet helt och hållet när jag får tid!


725 Inlägg
13 augusti 2014
#29
MBmannen skrev:
WobbzGurka skrev:
hur går det smile?

Just nu håller jag på att montera ner M50B25, skal uppdatera projektet helt och hållet när jag får tid!

schysst! big_smile



Sök