4681
Sök

Volvo 760 GLE -90 startar ej när den är varm

12 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
#1
Har en 760 GLE med 6an i som ej vill starta när den är varm, är bara ett klickande ljud som i ett relä.
Startmotorn går alltså inte ens runt.
Den startar däremot alltid om man starkablar igång den.
Batteriet är nytt så det är det inte fel på.


56 Inlägg
13 augusti 2014
#2
Jag skulle gissa på startmotorn, hade samma problem med en 945 för några år sedan.

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 augusti 2014
#3
Tippar på startmotorn. Men inte att den är trasig utan att det är dålig kontakt mellan blocket och höljet på starten. Oxid/rost där imellan är mitt tips

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

12 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
#4
Tack för svar!
Men funkar det alltid när bilen är kall då?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 augusti 2014
#5
ALundstrom skrev:
Tack för svar!
Men funkar det alltid när bilen är kall då?

Ne det är ju märkligt. .. kan ju va nåt helt annat

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 Inlägg
14 augusti 2014
#7
Klickar var? Starmotorn? Har du larm på bilen? Gamla Carguard med startspärr kan få tuppjuck...

MN

56 Inlägg
14 augusti 2014
#8
Min 945 fungerade alltid när den var kall med. 91 % säker på att ditt problem är startmotorn.

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "

12 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
#9
MN skrev:
Klickar var? Starmotorn? Har du larm på bilen? Gamla Carguard med startspärr kan få tuppjuck...

MN

Det klickar i något relä, inte ett ljud från startmotorn. Ja det sitter larm på den men det ska vara urkopplat.


12 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
#10
Interactive skrev:
Min 945 fungerade alltid när den var kall med. 91 % säker på att ditt problem är startmotorn.

Jo men varför funkar det om man startkablar igång den då?


914 Inlägg
14 augusti 2014
#11
Det är inte alls ovanligt att det blir spänningsfall i motorhärvan på v6orna.(tidiga v6 or blev motorhärvans kabelhöljen som fragment.)DVS kabeln till startmotorn 50 matning tappar några volt då motorn är genomvarm  och då går  ej startmotorn.Prova att dra en ny 50/manöver kabel mellan startspärren vid växelspaken och ut till startmotorn,dra den den enklaste vägen utefter torpeden och höger innerskärm och sedan över till starten.Har fått gjort detta på några stycken v6or samt även min egen.Blir precis det fenomenet du beskriver.Kan vara värt att prova.

12 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#12
Aronson skrev:
Det är inte alls ovanligt att det blir spänningsfall i motorhärvan på v6orna.(tidiga v6 or blev motorhärvans kabelhöljen som fragment.)DVS kabeln till startmotorn 50 matning tappar några volt då motorn är genomvarm  och då går  ej startmotorn.Prova att dra en ny 50/manöver kabel mellan startspärren vid växelspaken och ut till startmotorn,dra den den enklaste vägen utefter torpeden och höger innerskärm och sedan över till starten.Har fått gjort detta på några stycken v6or samt även min egen.Blir precis det fenomenet du beskriver.Kan vara värt att prova.

Tack för tipset ska försöka med det ikväll!



Sök