3933
Sök

95 oktan vs 98 oktan Volvo s60 2,4T

6 655 Inlägg
11 augusti 2014
#21
Utan att kolla vågar jagnog säga direkt att testet är dumt, Fifth Gear gör ju mest bara fel wink

Som om vinterdäck fungerar..tar en gammal 5 serie med sommardäck mot en 1 serie med dubb.

De/Dem

huh?
10 427 Inlägg
11 augusti 2014
#22
Malheus skrev:
Utan att kolla vågar jagnog säga direkt att testet är dumt, Fifth Gear gör ju mest bara fel wink

Som om vinterdäck fungerar..tar en gammal 5 serie med sommardäck mot en 1 serie med dubb.

Ptja, är väl inte så svårt att effektmäta bilar som går på olika bränsle. Var ett spann på ca 5hk i toppeffekt från sämst till bäst iaf.


61 Inlägg
11 augusti 2014
#23
Hade en s70 2,5T en gång i tiden, klassiskt standardtrim med chip, rör och filter.
Tidigare ägare pratade om att den skulle vara mappad för V-power eller om det möjligen bara var chippet i sig som var optimerat för v-power.

Så visst fan fortsatte jag på det raketbränslet tills jag märkte hur dyrt det blev så jag började tanka 95 istället, märkte fan noll skillnad.
Skulle möjligen byta bränsle om jag kör dragster men inte annars.

10 164 Inlägg
11 augusti 2014
#24
Allx skrev:
Japp 240n kommer gå bättre med 98. Men eftersom en orginal 240 nästan går bakåt med fullgas så kommer du inte märka någon skillnad nej wink Clion fick ut 81 på hjulen och en 240 gl kanske får ut 55.

Skulle faktiskt vara roligt att mäta whp på en orginal 240i smile ändå duktigt med 81 hk på hjulen på en clio som har typ 90hk i papprena så smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Handledare
1 481 Inlägg
11 augusti 2014
#25
Det beror helt på vad bilen är optimerad för. Hade en Saab 9000i -89. Den var optimerad för 98 oktan. Vill minnas att det stod i instruktionsboken att den gav 125 hk med 91 oktan och 129 hk med 98 oktan.


4 166 Inlägg
14 augusti 2014
#26
Jag har haft en Golf 1,6 Fsi-04  den gick märkbart bättre och snålare på 98/99 oktan än 95 oktan

med den Golf 1,4 tsi -09  samt den förra golf 1,4 Tsi -07  inte går ett dugg bättre på 98 än 95 oktan  (tom sämre)

Tsi har turbo men Fsi är utan turbo
Senast redigerat av spillolja (14 augusti 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

11 Inlägg
14 augusti 2014
#27
Jag kör endast på 98.
Blev tillsagd och köra på de när bilen chippades/mappades.
Kostar ca 30kr mer för en full tank. De har jag råd med!


315 Inlägg
15 augusti 2014
#28
någon som vet hur b230e beter sig på 98 skall ju vara det egentligen. har dock alltid tankat 95 med den iaf. är ju mekaniskt sprut på dom...

tycker den går bra endå får väl prova 98a någon gång börjar dock bli ont om ställen som tillhandahåller detta bränslet...

men som någon skrev man märker ju direkt när bensinen legat länge på macken och när den är fräsch mycket stor skillnad...

4 166 Inlägg
15 augusti 2014
#29
B230E är byggd/konstruerad för >98oktan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök