3412
Sök

Överhettat batteri

7 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Idag märkte jag att det började lukta skit under huven efter längre körning.

Lokaliserade det till batteriet. kom lite rök från batteriet och det var glödhett och det pös å bubblade.

Hade 20 mil hem så väntade nån timma. så det svalnat. kör ca 1 mil å kollar å det är jätte varmt igen.

Drar ur kontakten till generatorn. inte den som går till plusen utan den andra.
Batterilampan tänds så ja antar att inte generatorn laddar batteriet då eller?

Får köra med massa stopp dom 20 milen hem (jätte kul)

Batteriet blev varmt även när ja kopplat ur generatorn

inga säkringar har gått


Så är det batteriet som är slut?
Är det nått annat elfel?

21 761 Inlägg
16 augusti 2014
#2
Om batteriet blir väldigt varmt och "kokar" så kan det tex vara för hög laddspänning eller kortslutning inuti batteriet. Om du har tillgång till ett annat batteri så kan du sätta det i bilen och starta, sedan mäta på batteriet vilken spänning det är både på tomgång och vid 2000 varv. Generatorn ska förstås vara inkopplad vid testet.

Mät vilken spänning det är just nu på ditt ordinarie batteri när bilen har stått ett tag, då kan vi kanske få ett hum om ifall det har varit för hög laddspänning. smile

7 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
#3
det borde väl inte bli varmt om generatorn typ är urkopplad om de skulle bero på överladdning. eller?

ska till mekonomen imorrn och köpa ett nytt batteri.

7 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
#4
ska kanske tillägga att ja tror det är original batteri och bilen är 14år

4 474 Inlägg
16 augusti 2014
#5
var verkligen generatorn urkopplad,tvivlar på det

7 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
#6
ska försöka mäta nu på morgonen va den laddar. men ska väl ligga mellan 14,5- 14,8 om ja inte minns fel

7 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
#7
Kan det överladda dom andra cellerna om en eller fler celler i batteriet är dåliga? och där med göra att de blir varmt?

4 474 Inlägg
17 augusti 2014
#8
hela batt överladdas,men du kan ha en "inre" kortis i batt,inte helt ovanligt.Sätt dit ett friskt batt o mät vad du har i laddning,både på tomgång och typ 2000 varv,överladdar generatorn så är det ju stor risk att glödlampor går sönder, vad är det för bil?

7 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
#9
zzr94092 skrev:
hela batt överladdas,men du kan ha en "inre" kortis i batt,inte helt ovanligt.Sätt dit ett friskt batt o mät vad du har i laddning,både på tomgång och typ 2000 varv,överladdar generatorn så är det ju stor risk att glödlampor går sönder, vad är det för bil?

Är en ford focus första modellen -01 med 1,6 motorn.

Visar inga tecken på överladdning genom lampor.

Ska köpa ett nytt batteri idag.

7 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
#10
Generatorn laddar 14,2-14,3

Bytt batteri. Kört 2 mil med övervakning av laddningen. Överladdar inte

Så summan av de hela var att betteriet hade gett upp

Trafikledare
563 Inlägg
17 augusti 2014
#11
zzr94092 skrev:
var verkligen generatorn urkopplad,tvivlar på det

Även om en generator är frånkopplad på polen till laddningslampan så börjar den ladda automatiskt efter ett visst antal rpm. Alltså om generatorn bara är inkopplad till batteriet så börjar den ladda när man varvar upp motorn.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!


Sök