4524
Sök

Passat 1,8t orkeslös

12 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej har en passat 1,8t 1997 bilen känns riktig slö som om den har 100hk när man trycker ner gasen till max så behöver den tid tills den kommer upp i varv och hastighet
Lmm är bytt så den är ny
Tacksam för svar
MVH T.M

Performance meck
342 Inlägg
2 februari 2013
#2
gas spjäll? gaspedalen?
lycka till
Mvh

175 Inlägg
2 februari 2013
#3
turbo? var samma på min farfars bil! yikes känn efter om turbon snurrar, eller Lyssna dig fram när du kommer över typ 2500varv.


12 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#4
När man kommer upp i typ 3000varv så hör man att turbon låter men man typ känner inte av den att den slår i
Har en audi a3 1,8t hemma och där kan man snacka om drag

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
Avstängd
10 388 Inlägg
2 februari 2013
#6
Läcka eller limpmode känns väl inte otänkbart (även om limpmode iofs ger ett grundladd, så -så- tokslö bör inte bilen bli av det)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#7
Om det är en Läcka borde det rinna ut något på asfalten när man gasar ? eller måste jag ta och kontrollera varje slang hmm

Administratör
2 978 Inlägg
2 februari 2013
#8
känn på wastegate stången och känn om den går onormalt lätt den ska gå lite småtrögt...

En kopp av den svarta såsen...

12 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#9
Måste man ta bort något för att komma åt stången ? smile

Administratör
2 978 Inlägg
2 februari 2013
#10
Nä den brukar man komma åt men tänk på att motorn bör vara kall...

En kopp av den svarta såsen...

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
2 februari 2013
#11
Du bör höra om du har en tryckläcka efter turbon då det väser.
Och när du ändå ska känna på stången så tar du en titt på slangen som går till wastegateklockan efter sprickor.
Du lär iallafall behöva ta bort en värmesköld för att komma åt turbon, något annat vet jag inte... Har för mig att luftburken sitter dumt till.

Mvh

Up the RA

12 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#12
Turbo låter som den ska tror jag för att när man gasar så hör man att turbo låter lite inget låter precis illa i motorn allt låter som det ska bilen går upp till 160-180 km/h utan problem men det tar en lång tid för den att nå dessa hastigheter
När man ger full gas på 1:ans växel så tar det tid tills den kommer upp i typ 4000rmp
0-100 tar mer än 15 sekunder

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
2 februari 2013
#13
Lyser några varningslampor?
Går den ryckigt / misständer den?
I mina öron så låter det som att du får väldigt lite eller inte något laddtryck alls.
Testa även att koppla ur luftmässemätaren och se om det blir skillnad.

Mvh

Up the RA

Large Cap
1 816 Inlägg
2 februari 2013
#14
Kolla luftfiltret ifall det är dåligt/igensatt. Kan även vara något som täpper för i avgassystemet, te.x katalysatorn eller någon ljuddämpare. Flexröret på downpipen kan också bli lite trött, då ser det ut så här: http://i16.photobucket.com/albums/b8/J-tec3439/Ko4-20%20Install/DSC08048.jpg
Det kan resultera till det problem du beskriver.
Hoppas du hittar felet vad de än är!

12 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#15
Det lyser inte några varningslampor
Den rycker inte eller misständer
Luftmässemätaren är ny köpt igår

Allfixare
1 475 Inlägg
2 februari 2013
#16
Min gissning ät att wg luckan ligger i katalysatorn. Exakt samma problem som jag hade, höll på att bli vansinnig. Kollade allt, tills jag tog lös dp och hittade luckan där i. Byte av et så gick den gött sen.


104 Inlägg
14 februari 2013
#17
Koppla in en laddtrycksmätare och kolla om du har nått laddtryck, villket jag antar att du inte har.
Som "fish" säger. Hade också exakt samma problem på min A4 1.8T -96. Tänk på att du inte kan känna detta genom att rycka i wg:staget. Hur eller hur så sitter de så satans dumt till, så du kan ändå knappt rycka i staget utan å plocka dän turbon.

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 februari 2013
#18
det låter som limpmode, har du kollat felkoder bara för att avfärda limpmode? kolla felkoderna innan du börjar riva loss och byta ut delar på måfå...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

12 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#19
Tacksam för svar precis som TS-quattro säger ska titta först på felkoder sen får vi se vidare smile

144 Inlägg
21 augusti 2014
#20
istället för att skapa ny tråd frågar jag här, har en passat 1.8T, steg 2 bsr chipp, alla säger att dessa ska gå riktigt riktigt bra, men min har samma drag från tomgång till varvstopp, inte minsta lilla antydan till nån turbo spark, men den laddar 0,9 bar så laddtryck finns


Sök