2717
Sök

Volvo 740, går dåligt, går ej på alla cylindrar.

37 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej.
Har en Volvo 740 -90 med en b230f i som är orginal bortsett ett sportluftfilter. problemt med den är att den inte går som den ska, den vill inte gå på alla cylindrar, IBLAND.. men ska ta det från början:

Köpte den i december 2012 och den starta alltid dirket, i alla väder och varm som kall. ända felet jag märkte med den efter ett litet tag var att när man tankade över ca 40 liter så rann det ut någonstans, men tänkte inte så mycket på det sen utan höll mig under 40 liter..
nu i vintern som var så började han att bli väldigt seg startad, man fick mala på ett bra tag, även om man hade kört för bara fem min sen så att den var varm. dock så stratade den alltid. någon gång här så bytte jag tändstift, tändkablar fördelar lock samt rotor, utan förbättring dock... sen någon gång i februari/mars så var jag borta i en vecka och det regnade ganska mycket denna vecka. När jag sedan tog den på morgonen så kom jag ca 0,5 km sen tvär dog han.
vi bogserade hem han igen och han ville inte gå igång, visade sig att det hade kommit vatten i bensintanken så det pumpade vi ut och sedan gick han bra igen, dessutom var ej längre segstartad, hoppade igång dirkekt, sedan kunde bli nån dag när det hade regnat mycket att man fick pumpa ut lite bensin/vatten igen. men sedan när det närmade sig sig sommar så gick han helt perfekt några veckor men sedan en dag råkade jag få bensin stopp (ingen tankmätare..) och från det så började han gå dåligt, hjälper inte att man pumpar ut vatten för det finns inget.
Han startar fortfarande hyfsat lätt och går klockrent på tomgång( runt 800rmp) och man kan gasa och han svara direkt och allt är som det ska vara.
Men när man sedan börjar köra så kommer man 20-100 meter sedan så börjar han gå dåligt, alltså bara gå på 2-3 cylindrar och blir då klen och bluddrar.
man kan sedan stanna och gasa till nån gång sen så går han perfekt igen, tills man börjar köra då...

Det jag har gjort är att komp mäta och fick resultatet 10,11,10,11 så det är väll ok eller?
har även sprutat startgas runt spridarna när han stog på tomgång men det hände inget så han drar ingen tjuvluft där iaf.
testade att dra ur sladden till llm men gick dåligt då oxå när man körde, dock inte sämra iaf.. efter att ha tagit bort och satt dit den så började nu även "lambda lampan" att lysa.

Nu har min fantasi tagit slut för vad man kan göra för att ta redan på felet, så hoppas någon här har något bra förslag!

Min fråga är nu då om det finns någon här som vet vad det kan vara och hur man isåfall fixar det?

Är det något jag glömt skriva så är det bara att fråga!

Mvh //  Emil

Don't take life too seriously. It's not like you're going to get out alive.
projekt: Volvo 940turbo

324 Inlägg
14 juli 2014
#2
Kompressionsvärdena är bra.

Blir gången på motorn INTE sämre av att du drar ut luftmassemätaren? Isåfall skulle jag prova en annan.
Lambdalampan börjar lysa när man drar ur LMM-kabeln ja, korrekt. Ta av minuspolskon på batteriet en kvart och sätt tillbaka så lär lampan vara släckt sen.

Mina tankar går till att du har haft skit i bensintanken, och att skiten kom ut i slangarna/bränslefiltret/bränslepumpen, när du tömde hela systemet genom att köra soppatorsk.
Det släpper igenom lite, så att du kan stå o varva i neutralen, men direkt du ger lite press så kommer det för lite bränsle.

Sen kan du prova spraya startgas runt hela insuget, och inte bara runt spridarna.


4 586 Inlägg
14 juli 2014
#3
Bensinen läcker säger ut ifrån armaturen det gör det gjorde det på min 945a

Motorns tempgivare kan ställa till mycket.

Ibland kan man ha otur att få ett fördelarlocket med sprickor i sig ändå fast det är nytt

Skulle ta och kolla fördelaren och att alla tändkablar sitter som dom ska. På min 945 satt en löst big_smile

motorlampan ska börja lysa när man dra ur luftmassemätaren då den visar att något är fel
Senast redigerat av jocke_gronberg (14 juli 2014)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 juli 2014
#4
Kolla felkoder

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

37 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#5
Catoxxo:
När jag drar ur llm:en så först dör han nästan i någon sekund sen kommer den igång igen och lägger sig på normal tomgång. när man sedan kör så går den inte sämre, inte bra heller för den går fortfarande inte på alla cylindrar imellen åt men blir ändå starkare även när den inte går på alla. men gissar på att det har att göra med att han går på någon förprogramerat nödläg(?) som gör att den får mer bensin, för man känner även att det luktar på ett annat sätt om avgaserna när llm är ur kopplad (mer oförbränt!?) när jag sedan kopplade dit den igen så gick tomgången upp något, ca 1200rpm, men när jag stängde av och startade igen så låg han på vanliga ca 800rpm igen.

Vi har varit inne på samma teori som du att den helt enkelt inte får bensin så det räcker när den måste "jobba" lite.
kanska kan ta och pumpa ut all bensin och sedan byta bensin filter (är det svårt förövrigt?) och se vad det ger?


jocke_gronberg:

kan ju kolla på fördelar locket en gång iaf, köpt på biltema så.. ja..
Kan man kolla om det är något fel på tempgivaren på något smidigt sätt? var sitter den?



DiwraZ:
inte tillgång till att göra det, måste till verkstad då, så det får bli senare om det inte går att finna felet manuellt..

Don't take life too seriously. It's not like you're going to get out alive.
projekt: Volvo 940turbo

4 586 Inlägg
14 juli 2014
#6
tempgivaren sitter under insuget. sitter till höger mellan 3-4 cylindern. Dra ur den och se ifall den går bättre


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 juli 2014
#7
limemil skrev:
Catoxxo:
När jag drar ur llm:en så först dör han nästan i någon sekund sen kommer den igång igen och lägger sig på normal tomgång. när man sedan kör så går den inte sämre, inte bra heller för den går fortfarande inte på alla cylindrar imellen åt men blir ändå starkare även när den inte går på alla. men gissar på att det har att göra med att han går på någon förprogramerat nödläg(?) som gör att den får mer bensin, för man känner även att det luktar på ett annat sätt om avgaserna när llm är ur kopplad (mer oförbränt!?) när jag sedan kopplade dit den igen så gick tomgången upp något, ca 1200rpm, men när jag stängde av och startade igen så låg han på vanliga ca 800rpm igen.

Vi har varit inne på samma teori som du att den helt enkelt inte får bensin så det räcker när den måste "jobba" lite.
kanska kan ta och pumpa ut all bensin och sedan byta bensin filter (är det svårt förövrigt?) och se vad det ger?


jocke_gronberg:

kan ju kolla på fördelar locket en gång iaf, köpt på biltema så.. ja..
Kan man kolla om det är något fel på tempgivaren på något smidigt sätt? var sitter den?



DiwraZ:
inte tillgång till att göra det, måste till verkstad då, så det får bli senare om det inte går att finna felet manuellt..

Du kan kolla koder själv. Googla felkod lh2.4 så hittar du beskrivning på hur du går tillväga

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

37 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#8
DiwraZ: okej får göra det!

jocke_gronberg: okej, ska ta och kolla på det imon eller nått! smile

Don't take life too seriously. It's not like you're going to get out alive.
projekt: Volvo 940turbo

324 Inlägg
15 juli 2014
#9
limemil skrev:
byta bensin filter (är det svårt förövrigt?)

Nej det är inte speciellt svårt, runda inte bultarna bara. Mycket möjligt att det är felet om du frågar mig.


37 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
#10
Om någon skulle intressera sig för hur det gick så skriver jag det nu..

jag bytte bränslefiltret, men i samma veva som vi höll på där så gick bränslepumpen sönder. Efter byte av den med så kvar stod problemet ändå tyvärr..
vi gjorde då som så att vi borrade hål på tanken och tömde ut all skit som fanns i (bla. bensin) och hällde sedan i ny bensin, sedan funkade det.. vi tätade också ställen vi tror att vattnet/skiten kom in på så förhoppnings vis så ska det funka nu!😃

Don't take life too seriously. It's not like you're going to get out alive.
projekt: Volvo 940turbo


Sök