3360
Sök

Ta bort rost och användning av rostätare

79 Inlägg
26 augusti 2014
Trådstartare
#1
Hade på söndag tänkt ta bort lite rost från bilen, det sitter på nedre delen av en bakdörren, fläck kanske stor som en femkrona.

Det jag inhandlat är bättringsfärg, rostskyddsprimer och klarlack, allt från biltema. Jag hade planerat att slipa bort rosten, lägga på rostskyddsprimern och sedan bättringsfärg + klarlack. Jag har också rostätare från biltema hemma
(http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostatare-36189/).

Är det värt att använda denna också, eller räcker det med de andra grejerna? Och hur ska jag isåfall inkorporera rostätaren i lagningen? Ska jag slipa bort all synlig rost först och sedan lägga på rostätaren, låta den sitta kvar, sen allt det andra ovanpå?

Tacksam för svar!

6 738 Inlägg
26 augusti 2014
#2
det räcker inte, vill du ha bort rosten så är det blästra som gäller tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2014
#3
Saittam skrev:
Hade på söndag tänkt ta bort lite rost från bilen, det sitter på nedre delen av en bakdörren, fläck kanske stor som en femkrona.

Det jag inhandlat är bättringsfärg, rostskyddsprimer och klarlack, allt från biltema. Jag hade planerat att slipa bort rosten, lägga på rostskyddsprimern och sedan bättringsfärg + klarlack. Jag har också rostätare från biltema hemma
(http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostatare-36189/).

Är det värt att använda denna också, eller räcker det med de andra grejerna? Och hur ska jag isåfall inkorporera rostätaren i lagningen? Ska jag slipa bort all synlig rost först och sedan lägga på rostätaren, låta den sitta kvar, sen allt det andra ovanpå?

Tacksam för svar!

Gjorde så på dörrarna på A3:an iaf.

Dvs; Borsta bort rost, slipa bort rost, roststopp, spackel, grund, filler färg och slutligen lack

Råder lite delade meningar om grunden ska på innan eller efter spackel, en del anser att fillern dessutom fungerar som grund/primer osv osv osv.

Håller iaf finfint 1½år senare (förutom någon miss i slipningen dock =/ )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
26 augusti 2014
#4
it_mutt skrev:
Saittam skrev:
Hade på söndag tänkt ta bort lite rost från bilen, det sitter på nedre delen av en bakdörren, fläck kanske stor som en femkrona.

Det jag inhandlat är bättringsfärg, rostskyddsprimer och klarlack, allt från biltema. Jag hade planerat att slipa bort rosten, lägga på rostskyddsprimern och sedan bättringsfärg + klarlack. Jag har också rostätare från biltema hemma
(http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostatare-36189/).

Är det värt att använda denna också, eller räcker det med de andra grejerna? Och hur ska jag isåfall inkorporera rostätaren i lagningen? Ska jag slipa bort all synlig rost först och sedan lägga på rostätaren, låta den sitta kvar, sen allt det andra ovanpå?

Tacksam för svar!

Gjorde så på dörrarna på A3:an iaf.

Dvs; Borsta bort rost, slipa bort rost, roststopp, spackel, grund, filler färg och slutligen lack

Råder lite delade meningar om grunden ska på innan eller efter spackel, en del anser att fillern dessutom fungerar som grund/primer osv osv osv.

Håller iaf finfint 1½år senare (förutom någon miss i slipningen dock =/ )

Du gjorde det helt i rätt ordning.
Spackel läggs före grundfärgen.
Grundfärg är just vad det heter grund färg. Ingen idé att lägga det under spacklet.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2014
#5
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Saittam skrev:
Hade på söndag tänkt ta bort lite rost från bilen, det sitter på nedre delen av en bakdörren, fläck kanske stor som en femkrona.

Det jag inhandlat är bättringsfärg, rostskyddsprimer och klarlack, allt från biltema. Jag hade planerat att slipa bort rosten, lägga på rostskyddsprimern och sedan bättringsfärg + klarlack. Jag har också rostätare från biltema hemma
(http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostatare-36189/).

Är det värt att använda denna också, eller räcker det med de andra grejerna? Och hur ska jag isåfall inkorporera rostätaren i lagningen? Ska jag slipa bort all synlig rost först och sedan lägga på rostätaren, låta den sitta kvar, sen allt det andra ovanpå?

Tacksam för svar!

Gjorde så på dörrarna på A3:an iaf.

Dvs; Borsta bort rost, slipa bort rost, roststopp, spackel, grund, filler färg och slutligen lack

Råder lite delade meningar om grunden ska på innan eller efter spackel, en del anser att fillern dessutom fungerar som grund/primer osv osv osv.

Håller iaf finfint 1½år senare (förutom någon miss i slipningen dock =/ )

Du gjorde det helt i rätt ordning.
Spackel läggs före grundfärgen.
Grundfärg är just vad det heter grund färg. Ingen idé att lägga det under spacklet.

Ja det håller ju då än, så helt fel kan det inte varit. Har fått lära mig att spackla direkt på plåten, vilket då som sagt enligt en del är ren idioti (o grundfärgen ska läggas först).

Men givetvis, har man möjlighet så är det så klart bäst att blästra ist för att slipa och lägga roststopp/rostätare. Men det har ju tyvärr inte alla möjlighet till, inte "hemma" iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök