Jag är ingen motortekniker men om den skulle dö eller inte vilja gå igång när den stått skulle jag säga soppa-el men eftersom den dör när du stått still en stund och ska iväg och sen inte vill starta och du får ha spjället öppet låter det mer som en gammal klassisk fetkörning även om dom är ovanliga nuförtiden. Om den går bra i övrigt och inte tappar orken på jämngas (vanlig symptom vid luftmätningsknas) så kanske svag gnista, är tändstiften bra och som test bytta? Vanliga billiga icke platinum/irridium stift (som har sjukt långt intervall) har ett bytesintervall på en sisådär 600-1000 mil men det har jordens hela befolkning glömt bort, speciellt när dom kollar verkstadshandböcker och stifttillverkarna är väldigt oklara med sina "upp till" specar. Min bil tänder lite fel på tomgång om man lyssnar kräset och enstaka gång vid körning sedan nyligen.. Detta har blivit efter 300-400 mil, en del grova urgasningar, lite varvstoppskörning. 6st iridiumstift är dyrt och de mår väl heller inte optimalt av hård motorgång och lite varvstopp här och där så jag väljer att byta stift till billiga NGK samtidigt som oljebyten.
Edit: Förra stiften jag bytte bort såg helt perfekt i färg och utan loppor men gjorde ändå att jag efter en inspirerad period av körning inte kom över 0.9~1 bar i laddtryck innan jag fick rediga misständningar. Mätte aldrig gapet på dom men man kan väl kalla det för "fint jämnslitna" :-)
Senast redigerat av sCaz (27 augusti 2014)