2704
Sök

Golf lll CL 1.8, trög växling

sjöman
27 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag ringde nyss på en annons angående en Golf lll från 92. Killen var ärlig och sa att växelspaken var lite trög jämfört med vad den borde vara. Han hade varit i kontakt med en verkstad som sagt att det troligtvis är en gummipackning/bussning som är sliten.

Kan detta stämma? Och vad innebär det att byta denna? Dyrt? Svårt?

Tacksam för  snabba svar!
Senast redigerat av joar (28 april 2007)


Proljece?
1 464 Inlägg
28 april 2007
#2
Finns enkel mattematik för den saken .. 400kr/tim verkstad om inte mer byta själv.. kolla mekonomen.se och sen väljer du stad sedan väljer du hitta delar eller nått så slår du in din reg nr eller hans i detta fallet har du inte den så ring och be om den. Kolla delar till växellåda. Jag tycker min växellåda är seg "polo" men fick förklarat för mej att sakerna är mindre i en polo och växellådan känsligare "kuggarna"

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

272 Inlägg
29 april 2007
#3
Typiskt Golf fel.

Om du tittar ner i motor rummet bakom motorn så ser du lite pinnar som går till växelådan, smörj allt som rör sig där med vanlig motorolja. Låt en polare dra i spaken sammtidigt så ser du var det behöver smörjas.

Den som verkstaden pratar om är en lagring i plast som pinnen från spaken glider i, du ser oxå den när du tittar ner, men den behöver sällan bytas, det räcker med att olja in den så funkar det.

Åker helst på is =)

sjöman
27 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#4
Tack så mycket isakare!


517 Inlägg
29 april 2007
#5
jag smorde på min gamla golf 3 GL upp nedanför växelspaksdamasken och även dom lederna vid växellådan, så gick den riktigt lätt sen... många tänker ju inte på att smörja upp dessa ställena..
Senast redigerat av MawE (29 april 2007)

/Martin - Wolfsburg GTI

424 Inlägg
20 maj 2007
#6
har samma fel på min opel corsa -85
föreställde mig att motorn växellådan flyttat sej och stängerna från växelspaken kommit ur läge, fast är det verkligen möjligt?
ska göra som ni säger och smörja upp dem

**// Toyota \\**


Sök