Hej Eklund
Vill svara på det problemet du frågar efter först:
Om din bil redan spikar vi 0,5bar med original chip,
har du ett problem som chippet inte kan lösa. du måste hitta
felorsaken först.
Jag har haft ett liknande problem på en 200sx, men där
var det katten som var tät. Vi fick ställa ner tändningen 15 grader
för att få den sluta spika på original laddtryck.
Men givetvis kan det vara många andra faktorer som spelar
in.
SVAR till Turbodeath:
Om du vill kritisera mina chip offentligt bör du även
skriva att du är konkurrent, och även du säljer chip.
Du bör även kontaktat mig så jag har en chans att bemöta kritiken.
Detta ger dig inte den mest neutrala rollen i dina
omdömen. Och det tycker jag förumsläsare har rätt att veta.
Jag tar gärna en diskussion med dig om hur motorer fungerar osv.
Men först vill jag veta vad du menar att luftflödet
är ändrat på mina chip?
Detta är inget som kan ändras i någon mapp, där emot läses
luftflödet av via LMM som sedan används för programmera
hur mycket bränsle som skall tillföras.
Det stämmer att jag inte gör programvaror själv till 940, och
jag har köpt och fått programvaror genom tiderna. För testa
vilket chip som fungerar bäst.
Fast det beror på att jag inte har utrustning för göra det på
940. Till 200sx s13,14 och s14a samt skyline R32 GTS/GTR, gör
jag egna chip. Med live mappning. Så jag vet vad jag pratar om.
Man ska också tänka på att detta är bilar som är 14-20 år gamla,
så det är inte alltid programvaran som gör att det blir problem vid
trimning.
Här är lite information om mig, så ni läsare kan avgöra själva om
min kompetens. Och inga "kan allt" forumskillar ska avgöra det.
Jag bor för tillfället i Thailand för studier i matte, engelska osv.
Men jag har jobbat på Mercedes Benz i 15 år, där har jag jobbat
mesta dels som DiagnosTekninker. 2005 vann jag Mercedes mektävling
i Sverige och blev 2:a i Norden.
2008 vann jag Mercedes Techmaster (Mercedes Versmästerskap för verkstäder
med över 12000 deltagare) Lite info om den tävlingen hittar ni här:
http://blog.daimler.de/2009/02/24/merce … ucks-2008/Trimminig har jag hållit på med sen 1996, mest med Nissan. Och jag var bland
dom första som fick fram chip till 200sx s14 i Sverige.
Innan jag åkt ner byggde jag en 200sx s13 till min fru, som jag använder NisTune
för programmera orginal ECU med live mappning. Där jag kan mappa mot bredbands lamda
och avgastemp. Det är inte det optimala att använda original ECU men för hållande
prismässigt så fungerar det förvånansvärt bra.
Har ni några andra frågor får ni gärna maila mig på
joacim.lundahl@gmail.com
Jag skriver väldig sällan på forum, det är för många som vet för lite som skriver för mycket, tyvärr.
Tack för ordet!
Joacim Lundahl