3263
Sök

hjälp med tips när det gäller tysk importera!

45 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
hej har hittat en tysk sida och en nissan 200sx turbo 16v sportline...
http://www.faircar.autoscout24.de/ger/l … ction.y=10

http://www.mobile.de/SIDrVXGh0QyN9movIf … tForm.y=12

undrar vad man ska tänka på innan man åker ner och har tagit kontakt med dom?
vad som kommer kosta tex, tullavgift, svensk regga den?

vill gärna ha svar från folk som VET inte spekulerar...tack.

tacksam för svar
Senast redigerat av Gweeza (17 maj 2007)

146 Inlägg
17 maj 2007
autopower.se har en hel importguide med allt du kan tänka dig.. dock skrivet för bmw ägare men den är bra att läsa..

Lycka till med köpet såg fin ut på bild iaf!

1 893 Inlägg
17 maj 2007
Ser riktigt trevlig ut. 10 år och 10'000mil. Låter lite för en tysk bil, kolla ALLA papper när du är nere, fattas det "mil" i paprena, är den skruvad. Givetvis kan det mycket väl vara en ärlig bil, men var kritisk.
Annars faller en 97a innom "helbils godtjänd", dvs får du bara med dig en ärlig bil med "fartygsbrevet", så kostar det en dryg tussenlapp i registrerings bessiktning.
Tillkommer skrot premie och sedan är det bara att skatta försäkra och köra.

Snackar säljaren ett språk du kan? Det underlättar. Du kan tekna trafikförsäkring på chassienumret i svenskt bolag. Den blir helförsäkrad först på svensk mark (Om de inte ändrat reglerna sedan jag hämtade senast.) I tyskland kan den gamla ägaren förbereda med att skaffa tyska export skyltar till bilen, om ni kan komma så bra överens innan du åker ner.

Kommer du hem med tyska export skyltar, skall du INTE köpa svenska interims skyltar. (Kostar en dryg tusing med försäkring.) som tullen gärna lurar på dig. wink Se till att du har ordnat försäkringen innan du kommer hem. Annars släpper tullen inte in dig, för man får inte köra fordon utan trafik förs i sverige.

Lycka till! big_smile

45 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
oj tack killar...
känner mig lite säkrare nu.
tänkte bara kolla om det finns svenska bil handlare som kan importera den för en viss summa?och isf vilka?
Senast redigerat av Gweeza (17 maj 2007)

45 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
Lieber AutoScout24-Nutzer,

vielen Dank fuer Ihre Nachricht.
Wir werden Ihre Anfrage so schnell wie moeglich bearbeiten.
Es koennte aufgrund der Ueberpruefung durch Ihre Nachricht zu einem zeitlichen
Verzug kommen. Wir bitten Sie daher keine wiederholten Anfragen zu diesem
Vorgang zu senden.

Bitte beachten Sie: Viele Informationen koennen Sie ueber unsere Hilfeseiten
abrufen.
Klicken Sie dazu bitte den Bereich "Service & Support"  auf unserer Startseite
an oder folgen Sie dem Link:

så stod det i mitt mail jag fick tilbax fr dom... nån som kan tyska?

177 Inlägg
17 maj 2007
Läsr tysks i dkolsn men när intresset går till bilar och brudar så kan jag tyvärr inte läsa mer än enstaka ord här och där.

1 893 Inlägg
17 maj 2007
Såg att det är en automat..?
Sportbil med automat... Är det vad du vill ha?

Gangster
61 Inlägg
17 maj 2007
Gweeza skrev:
Lieber AutoScout24-Nutzer,

vielen Dank fuer Ihre Nachricht.
Wir werden Ihre Anfrage so schnell wie moeglich bearbeiten.
Es koennte aufgrund der Ueberpruefung durch Ihre Nachricht zu einem zeitlichen
Verzug kommen. Wir bitten Sie daher keine wiederholten Anfragen zu diesem
Vorgang zu senden.

Bitte beachten Sie: Viele Informationen koennen Sie ueber unsere Hilfeseiten
abrufen.
Klicken Sie dazu bitte den Bereich "Service & Support"  auf unserer Startseite
an oder folgen Sie dem Link:

så stod det i mitt mail jag fick tilbax fr dom... nån som kan tyska?

Står typ tack för mailet vi läser det så fort vi har tid..

1 893 Inlägg
17 maj 2007
http://babelfish.altavista.com/
De har inte Tyska till Svenska, men du kan få texten översatt till Engelska åtminstånde. wink

EDIT:

Översatt av länken ovan...

"Dear AutoScout24-Nutzer, thank you for your message. We will work on your inquiry as fast as possible. It could come due to the examination by your message to a temporal delay. We ask to send you therefore no repeated inquiries to this procedure. Please you consider: Much information can call you up over our assistance sides. Click in addition please the range "service & support" on our starting side on or follow you the left: "
Senast redigerat av Kristian_V (17 maj 2007)

45 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
hittade en 200sx på mobile.de
http://www.mobile.de/SIDrVXGh0QyN9movIf … tForm.y=12

den har dock gått 2-3k mer mil.
nja automat e lite off faktiskt...
hojta till om ni vet nån fin 200 sx fr 97 - uppåt som e till salu...

1 893 Inlägg
17 maj 2007
Låda och pedalställ går ju att byta. På moderna bilar är databoxarna olika för aut/man också, så det blir omfattande procedur att byta. Kanske inte vad man vill börja med när man skaffar sig en busbil.

45 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
ingen som vet svenska bil handlare som kan importera den för en viss summa?och isf vilka?

45 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
ingen som vet en bil firma?

1 893 Inlägg
20 maj 2007
Gweeza skrev:
ingen som vet en bil firma?

Bilar i den prisklassen lönar sig knappast för import firmor att ta in längre. Finns inte så mycket avans att hämta.

Fortsätt kolla blocket och mobile /autoscout24 tills du hittar en. Du får ha lite is i magen bara. I tyskland byter fler bilar ägare, än det finns bilar i hela svenska bilparken totalt. Så marknaden är enorm. Vore konstigt om inte ett ex som passar dig dycker upp innom en månad eller så. Tillslut hittar du en tysk som kan engelska (Kan du?) och kan ordna tyska export skyltar till bilen.

Senaste bilen jag hämtade, ordnade säljaren ALLT. (De vill ju bli av med bilen och antagligen får de lite bätre betalt av oss nordbor också.)
Hon skickade bilder från alla vinklar på bilen. I synnerhet de få skavanker som fanns, så att jag skulle vara medveten om vad jag köpte. Jag tog flyget ner, tåg till stan hon bode i och hon mötte upp med bilen.
Export skyltar satt på, alla papper var med. Bilen var precis som bilderna visat. jag bad henne skriva ett kvitto, betalade (Min erfarenhet är att Tyskarna föredrar cash. Jag har alltid med mig Euro.) och åkte upp till Kiel med bilen.

Kändes lite vanskligt att parkera bilen i Kiel, då den kostade en del, men jag bara hade trafik förs på den till den rullade i land i sverige. Men jag chansade. Handlade bagagen full med vin och öl, när jag ändå var i tyskland. wink

Hade lite tur, för dagen jag åkte fick jag tag på bessiktnings tid samma dag båten kom hem.
Jag han precis åka hem och lossa, sedan raka vägen till reg.besiktning. Svenska skyltarna kom två eller tre dagar senare. Bilen var i traffik, besiktigad, skattad och försäkrad samma vecka som jag var och hämtade den. smile

Jag flög alltså ner en måndag morgon. körde upp till Kiel, båten gick 1700 tror jag. Hemma tisdag morgon kl 0900, hem och lossa, bessiktning kl 1100 på tisdag morgon. Skyltarna kom fredag.

Det hör nog mera till ovanligheterna att det går så smidigt med privat personer, men hittar du bil hos en tysk firma, så är det bara maila ner för första kontakt, ringa och komma överens. De löser tillfälliga tyska skyltar och allt export pappers arbete utan problem. De är vana.

Hittar du en privat person som inte vill/kan lösa export biten, så kan du be säljaren ta kontakt med en bilförsäljare som gärna hjälper till. (Mot en viss avgift givetvis.)

45 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
ok skit sjysst... tack för all info.
precis vad jag ville veta!
keep up the good work man

Sök