2736
Sök

Akut motorfråga

17 Inlägg
11 oktober 2014
Trådstartare
Hej.
Jag bytte kamrem och vattenpump på min Volvo S60 igår. Eller rättare sagt, en verkstad gjorde det.

Idag när jag körde till jobbet började lampan för "fel på avgasreningssystem" att lysa. Samtidigt på 12 mil hade bilen slukat halva bränsletanken, ca 30 liter.

Pratade med en bekant som sa att när kamremmen sätts på felaktigt så kan något med ventiler hända. Och då slukar bilen bensin. Han sade också att man inte bör köra bilen då man riskerar att paja motorn.

Kan någon/några bekräfta detta och berätta vad ett troligt fel kan vara samt vad en bra åtgärd är. Är det ajabaja att köra bilen innan detta är fixat??

tacksam för snabba svar! Jag måste ta mig till jobbet tiiidigt som faen i morgon.

mvh
Senast redigerat av Vuxendagis (11 oktober 2014)

Evildan
11 oktober 2014
Är den löjligt trött och går lite halvtaskigt i gången?
Går den som den brukar?

Sitter remmen fel brukar motorn gå som en påse nötter och vara allmänt orkeslös.

17 Inlägg
11 oktober 2014
Trådstartare
Tycker inte motorn har gått fel på något sätt. Jag har bara märkt det på varningslampan och att bränsleförbrukningen skenat.

6 634 Inlägg
11 oktober 2014
Skulle åka tillbaka och be dem kolla att remmen sitter rätt, tar knappt 5min. smile

De/Dem

17 Inlägg
11 oktober 2014
Trådstartare
Mm, hade gärna gjort det. Men det är lördag eftermiddag. Letat som en galning efter en bilverkstad som är öppen nu. Det ser mörkt ut... Vill egentligen ha det bekräftat att det är direkt dåligt att köra bilen i detta skick.

6 634 Inlägg
11 oktober 2014
Om man säger såhär, bilen själv indikerar på ett fel för något blivit galet. smile

De/Dem

17 Inlägg
11 oktober 2014
Trådstartare
Point taken... Ibland kan man dock vara så illa tvungen att köra. Men jag tror det lösersig nu ändå.

Sök