Boy8888 skrev:
Skulle villja veta vad ni som kört audi a3 och / Audi a3 sportback 1,6 tycker om den bilen?
Vi behöver en mindre extrabil och har fastnat för audi a3 modellen som kom 2004-2007.
90% av alla -04-07 som gått endast 10-15t mil har haft mellan 5-10 ägare. Varför har de bilarna haft så många ägare? är de dåliga? går de sönder? är de dyra saker o fixa ? vad ska man kolla mera
om man köper den begagnad av en privat person !? vad kostar dom olika servicarna? och vilka Mil intervaller har audi oftast !? tackar för svar mvh
Bilar idag byter ägare ofantligt ofta. Inte alls ovanligt att knappt 15 år gamla bilar (även om du pratar om en något nyare) haft 20+ ägare.
MEN, 5 ägare på 10 år skulle inte jag se som något vidare mycket (Om man då ser till en 04). Passerar man däremot 1 ägare/år kanske man ska fundera lite. Sen ska man ju inte glömma bort att dra bort bilhandlaren iofs. Sen är det väl inte ovanligt att folk köper en liten bil för att det är "bra att ha" och sen används den inte så mycket osv osv osv.
Personligen tycker jag dock att man ska satsa på en facelift före pre-faceliften (singleframe-grill vs. inte, andra baklampor, annan baklucka osv). Detta är dock bara rent utseendemässigt. Även om det är "samma bil" i övrigt.
Mina erfarenheter av 8P att åkkomforten är sisådär. Varierar dock lite mellan olika modeller (och olika stolar) Jag åker nog faktiskt hellre i min 8L. Det har antagligen att göra med att jag förväntade mig "mer" av en nyare bil, men iaf. Sen är dom små. Med det menar jag i förhållande till släktingen Golf. Dock tycker jag den känns mer gedigen och då syftar jag på byggkvalité och materialmässigt (detta också i förhållande till Golf).
Gällande serviceintervallerna så ändras dessa emellanåt mellan olika modeller. Vill minnas att "stora" servicen är 18.000mil enligt serviceboken (kamrem osv), men att rekommendationen från audiverkstäderna är 12.000mil. Vidare gäller för denna även årsintervall; 6år eller givet miltal, vilket som nu inträffar först (gummi är ju färskvara). Kan dock kolla upp det i listorna här om du så vill då jag är något osäker på miltalen/åren såhär "rakt av".
I övrigt; personligen undviker jag gärna longlifeservice. MEN, om den är longlifeservad, se till att den är det efter boken. Dvs att den -max- gått rekommenderat miltal/år, inte längre. Problemet blir när folk börjar "skjuta" på det "jaja, 500mil extra dödar ingen bil" osv.
Men ptja, det är en liten trevlig småbil på det stora hela.