3474
Sök

Nybörjare, hjälp med köp.

15 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
Hej hej,

Jag är helt ny inom detta, så jag undrar vad man behöver köpa för att få ett hyffsat schysst ljud i sin bil. Inte allt för dyrt. Hade tänkt mig kanske runt 4-5tusen.

Vad är det man måste köpa?
Vad jag förstått är det typ, slutsteg, baslåda, och högtalare? Och kanske Stereo.

Vad finns det för bra ställen att köpa på? Jag bor i Stockholm.

Det kommer sitta i en volvo 850.

Tack på förhand.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
21 maj 2007
Lite kortfattat så brukar man säga att man bygger en stereo framifrån och bakåt. Dvs: Börja med en schysst huvudenhet, sen ett schysst framsystem och eventuellt ett steg till de men din budgett begränsar de en anning. Ett vanligt fel många "nybörjare" gör är att dom köper mediokra huvudenheter och framsystem och satsar allt på bas. Jag skulle vilja säga satsa mer pengar där framme och lite mindre pengar på bas.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

64 Inlägg
21 maj 2007
Jo, "ljudsystemet blir aldrig bättre än den sämsta länken" smile

15 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
Okej tack för snabbt svar.

Ursäkta för min okunnighet, men med huvudenhet vad menar du då? roll

Solfilmsmontör
947 Inlägg
21 maj 2007
Ralmar skrev:
Okej tack för snabbt svar.

Ursäkta för min okunnighet, men med huvudenhet vad menar du då? roll

Huvudenhet = Stereo.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

15 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
tack tack, känner mig lite halvdum smile. Men det är som vanligt.

Okej, vilka tillverkare rekomenderar du, eller vilka ska man "se upp" för osv?

2 123 Inlägg
21 maj 2007
Ralmar skrev:
tack tack, känner mig lite halvdum smile. Men det är som vanligt.

Okej, vilka tillverkare rekomenderar du, eller vilka ska man "se upp" för osv?

Pioneer och Alpine tillhör dom värsta.
Sony gör också bra Spelare men är enligt mig inte riktigt i klass med dom övre.
Kenwood och Clarion gör och bra spelare och tar inte lika mkt betalt för sina produkter eftersom dom inte är riktigt lika etablerade som dem andra.
JVC vet jag faktiskt inte men det är iaf många som använder dom och dem har också bra priser.

BMW fantast
1 172 Inlägg
21 maj 2007
köpte själv stereo för 2 veckor sen... stod i valet mellan pieoneer och panasonic... blev en panaconic cq-c7305n... mycket fin stereo vill jag lova... värd vartenda öre och lite till... åk iväg och kolla på en sån... du blir inte besviken... bra grund, och går att bygga ut mycket och väldigt fin att kolla på...  kolla mina bilder...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Solfilmsmontör
947 Inlägg
21 maj 2007
Kör med alpine som jag tycker är suverän. Keenwood är väldigt prisvärd budgett spelare likaså JVC men finns även de vassare varianterna.

15 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
tack för alla svar.

så om man börjar med en schysst huvudenhet, och framsystem. Sen kan man bygga vidare på det när man skaffat sig lite mer pengar?

vad bör då ingå i framsystemet?

BMW fantast
1 172 Inlägg
21 maj 2007
5,25" eller 6,5 i dörrna är det vanligaste... sen  i instrumenbrädan vet jag inte.. 3,5"??? finns nog 5,25 där med på vissa...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Solfilmsmontör
947 Inlägg
21 maj 2007
Ralmar skrev:
tack för alla svar.

så om man börjar med en schysst huvudenhet, och framsystem. Sen kan man bygga vidare på det när man skaffat sig lite mer pengar?

vad bör då ingå i framsystemet?

Tycker du bör satsa på ett så kallat kitsystem dvs midbas o diskant för sig, inte koaxial där diskant o midbas sitter tillsammans.

Kolla upp hur stora högtalare du har för att få reda på vad du ska köpa eller börja leta.
Senast redigerat av Kornz (21 maj 2007)

Sök