2460
Sök

Köra in nyrenoverad b230fk!

46 Inlägg
15 oktober 2014
Trådstartare
#1
Tjenare, jag ska köra in min b230fk som är helt renoverad både i botten och topplock.
Jag ska köra med 10w40 mineralolja vid första uppstarten och sen låta den stå 30-40 min på 1500 varv.
ska jag byta filter och olja sen ? vad är nästa steg?

Hur gör jag sen? ska ja byta olja igen efter x antal mil och hur ska jag köra?

786 Inlägg
16 oktober 2014
#2
Kör in den med Huvudet.

Ej Leka och busa, Fast det gör man ju med Två taktare.
Kör Lugnt bara och Så säger mycket folk senare Byt oljan efter vissa Miltal, men det Väljer man själv, Byt oljan så mår du Helt klarare i Huvudet samt Din Motor om det skulle krångla smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

7 274 Inlägg
16 oktober 2014
#3
Låt den gå varm . Byt oljan och kör med varierande varvtal .
Jag tror inte på att man ska fega när man kör in en motor .


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 oktober 2014
#4
Brains skrev:
Låt den gå varm . Byt oljan och kör med varierande varvtal .
Jag tror inte på att man ska fega när man kör in en motor .

Den ska köras som den kommer att köras resten av sitt liv. Dock ska man väll undvika varvstoppsövningar och högfartsprov. Efter första oljebytet så är det bara att tuta och köra som vanligt. Inom vissa gränser givetvis. Låt motorn bli varm innan man svinar för mycket osv...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 oktober 2014
#5
Normalt förfarande vid nybbygd motor är att varmköra, byta olja för att få ut ev grövre rester. Sen börjar man mappa motorn uppåt i registret. Man går sakta uppåt i takt med att mapparna blir bättre och bättre samt att man håller ett koll på ev läckage eller så. Det går alltså inte speciellt många mil innan man plockar ur full effekt.  Sen byter man olja regelbundet och det är olika intervall beroende på motortyp och effekt.

Så bara på att och kör med bilen, våga gasa och använd motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

97 Inlägg
5 november 2014
#6
Jag brukar köra in mina motorer (B2XX) såhär:

Varmkör på tomgång.
ca 50% gas i 20 min
ca 70% gas i 20 min
osv

Jag fiskör inte! tex 50 % gas snabbt för att skapa mycket tryck på kolvringarna och sedan släppa gasen helt för att få mycket vakum i cylindrarna. Detta anser jag var bra för att kolvringarna ska sätta sig ordentligt.

Sedan att grannarna tror att man är knäpp som åker runt å gasar och motorbromsar är ju en annan femma smile

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Sök