3195
Sök

Volvo Xc70 2.4t Tomgångsproblem.

vorsprung durch technik
277 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
Hej.

Har införskaffat mig en Volvo xc70 2.4t 2002.
Bilen har nu börjat variera i tomgången när bilen står still eller när man bromsar ner och automatlådan växlar ner.
Har felkodläst bilen men inga koder.
Efter mycket googlande hittade jag att gasspjället ofta är en bov på dessa bilar. Rengjorde gasspjället kliniskt utan framgång. Åkte sedan in till volvo där de uppdaterade programvaran. Men detta hjälpte inte heller.

Bilen är förövrigt skum när man kallstartar den och ska köra iväg, bilen vill liksom inte varva utan ju mer man trycker på gasen desto sämre går den. Detta problem varar i ca 2 minuter sen går den som den ska.

Någon som vet vad detta kan vara för fel och hur man åtgärdar dom? Gasspjället som sitter i är utbytt -11 och även solenoiden till VVT:n är bytt, oklart när.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Soderholm (7 november 2014)

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 november 2014
be volvo göra ett test för säkerhetsskull om spjället är OK, finns en speciell metod för detta där du får fram hur mycke de felar i %   

utöver de kan de ju även vara nån temperaturgivare som spökar.

Kan även vara gaspedalen som jävlas för dig !

Jag trodde spjället strulade i min gamla s70 å rengjorde å bytte mjukvara osv men de var gaspedalen som var felet, hade ingen felkod men öppnade den å rengjorde den å sen fungerade allt, den slutade dö i korsningar vid motorbroms osv..

vorsprung durch technik
277 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
Xuri skrev:
be volvo göra ett test för säkerhetsskull om spjället är OK, finns en speciell metod för detta där du får fram hur mycke de felar i %   

utöver de kan de ju även vara nån temperaturgivare som spökar.

Kan även vara gaspedalen som jävlas för dig !

Jag trodde spjället strulade i min gamla s70 å rengjorde å bytte mjukvara osv men de var gaspedalen som var felet, hade ingen felkod men öppnade den å rengjorde den å sen fungerade allt, den slutade dö i korsningar vid motorbroms osv..

Okej, låter som en bra idé. Börjar bli rätt tröttsamt då man inte kommer någonvart med felsökandet. Trodde dom såg sådant vid uppdatering av spjället..

Är det något svårt att öppna och rengöra? Förstår dock inte hur det kan påverka den ojämna tomgången. Och googlar man hittar man allt från Lambdor till VVT enheter.

En sak som kan vara bra att veta är att jag för någon vecka sedan fick felkod på bakrelambdan.

Sök