Phrawzt skrev:
Glesmark skrev:
Hur många batterier och vilken budget har du?
Jag hade satsat på batteri som kan lämna strömmen snabbt snarare än lagringskapacitet när det gäller för billjud.
Det finns batterirenoveringsfirmor som säljer batterier hyggligt billigt med funktionsgaranti 1-2 år.
Exempelvis Optima Röd kostade 400 kr på en sån firma på tiden jag lekte med ljud, då var det roligare att köpa 4 st sånna än ett nytt.
Budgeten börjar på 6000 och stannar när jag har tillräckligt med batteri för att volten inte skall sjunka.
Så kommer med andra ord köpa ett batteri i taget.
Saken är den att jag har bara en generator på 100A vilket inte är tillräckligt. Därför behöver jag en massa batteri som jag sedan också kommer underhållsladda.
Någon gång i framtiden kanske där kommer en upgradering på generatorn. Men är inte så erfaren på den fronten så batteri blir det först.
Som ja skrev förut, du bör titta på batterier som lämnar ström snabbt snarare än lagringskapacitet.
Du skall titta på startström, det som benämns som CCA, det säger hur snabbt batteriet lämnar ström i kyla.
Ta Biltemas som exempel, deras 80Ah gula AGM batteri lämnar 800 kallstartsampere mätt i EN, det betyder att det kan lämna 800 Ampere i 10 sekunder kontinuerligt, vid -18 innan spänning blir 7.5v.
Samma batteri lämnar nånstans mellan 1600-2000 Ampere under 10 sekunder i 25 plusgrader.
Testa ett batteri med mycket CCA som sagt, det finns olika sätt att mäta det, EN är Europeisk standard och SAE är Usa's standard.
Om samma värde förekommer på två olika batterier säg att det står CCA 500, det ena mätt i CCA SAE och andra mätt i CCA EN så är det med CCA SAE starkare, man mäter på 2 olika sätt.
30 sek i staterna och 10 sek i Europa.
Ring nån snubbe i din ort som är duktig på billjud, dom kommer ha mycket kul och nyttigt att berätta.