ja,kolla där,men kan åxxå vara hål för koll av tjocklek på beläggen,sitter hålen längst ut i kanterna så är det nog det,,men du kanske har kollat redan,är ett tag sen du skrev...
Ja det verkar vara ett inspektionshål. Tyvärr sitter trumman som berget. Går inte rotera hjulet ned däcket på för att kunna lirka av trumman. Går köra bilen men det går tungt. Har för försökt med släppt mutter köra lite fram o tillbaka men det släpper inte. Verkar vara i nerekant som det spänner hårt. Handbromsen tar mycket snabbt. Övre delen sitter löst där kan man få ut trumman några mm men eftersom nederdelen är stum så låser sig allt.
Köpte en avdragsregler för trummor på biltema som ska passa de flesta trummor men det går inte få den att lägga tätt emot så bultarna når hålet bra och dessutom är hålen inte tillräckligt nära centrum.
Har försökt med en huggmejsel att knacka nederdelen av trumman utåt. Svårt att säga o det hjälper något.
Går det släppa handbromsen på något sätt på en clio? gissar på att ett bromsbelägg har släppt och kilat fast sig.
Äntligen fått bort trumman. Fick ett tips här om att slå kl 9 och 15 varannan sida några slag på båda så kom den efter någon timmes jobb. tog massor med bilder och det var nog bra trillade ur massor med delar
Men nästa problem de saker jag köpt på biltema ser inte lika ut det jag köpte. Märkligt köpt det som jag ska ha clio 11 2002 med ABS men de jag fick är mindre.
Japp blir en tur till biltema. Monteringssatsen ser rätt ut. Men inte backarna. Står att det är Lukas bromsar. Avdragsregler för trummor som jag köpte på biltema passade inte heller hoppas man får lämna tillbaka men märkligt det blev fel backar...
Det konstiga är att Lukas är 18cm innterdiameter men på mina trummor ser det ut att vara 20cm. Men 20cm på biltema är bendix med bilar utan ABS... Får bli en tur till mekonomen kanske.
Då nu fungerar bromsarna igen. På biltema öppnade de det paketet för bendix och bilar utan ABS och de delarna såg exakt ut som på den vilen vi hade så jag bad dem skrivs på kvittot att jag skulle få prova dessa som inte borde passa. Och vips de passade perfekt, allt såg lika ut som på de gamla.
Råkade dock ut för att bromslampan lyste ilsket rött och ABS lampan.
Men ABS släcktes efter att kört lite men inte bromslampan. Dock var felet enkelt. En krona hade trillat ner under handbromsspaken och låg ivägen så spaken gick inte tillbaka helt
Dock är det ett lite mindre problem. En liten del blev över som jag inte vet var den satt. Tog massor med bilder innan jag delade på allt men kan inte se den delen på bilderna, ska skicka en bild kanske någon känner igen vad det är.
Tack för tips om smörjiningen. Verkar vara en rätt komplicerad mekanisk historia konstigt det fungerar. Men då ska den lilla saken bara träs på och hänga löst. Ser ut att inne ha någon funktion. Kanske någon form av gängrengörning.
man ska om ja inte ha fel dra upprepade ggr. handbromsen när trumman är på plats (eller trycka upprepade ggr. på fotbromsen) , man kan dock justera ut backarna litet vid behov så spelet inte blir allt för stort