3303
Sök

Skoda Pickup -98 1.9D Strular och allmänna frågor.

144 Inlägg
24 december 2014
Trådstartare
Hej! Har precis skaffat mig en Skoda Pickup 1.9D.
Har lite frågor osv om den, men först till "problemen" - då man startar den då den är kall så går den knappt på tomgången (den dör tillochmed) och sedan då den blivit varm så får man gnugga motorn ett par varv innan den startar (tycker nästan att den låter lite trög/trött) vad kan vara felet där?

Då man fått igång den då de är kallt tjuter den och lever om, skuttar och ja, lever jävel i princip.. Är det någon rem eller något som lever om, eller någon spännare?
Är det lätt att byta multirem/kamrem på dessa?

Har provat byta 2 av glödstiften, dom 2 mittersta satt så jävligt till så komme inte åt dom.
Var väl spridarna och rör till dom som var ivägen. Är dom bara skruva lös eller kommer det bara rinna ut diesel?

Är det något speciellt med dessa man borde veta om? smile

Tacksam för alla svar jag får!
Conjacken

144 Inlägg
25 december 2014
Trådstartare
Ingen?

144 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
IOM att den är så orolig på tomgången, kan de va en spridare då som läker?
Eller kan de va EGR?

144 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
Har rengjort EGR idag, ingen skillnad förutom att jag nästan inte fick igång den.. Om jag byter spridare, måste man lufta systemet då?

Nu när jag står på tomgång/kör på låga varv så skriker nånting (som va nämnt tidigare) och det lever om nånting så fruktansvärt, man kan knappt vara i närheten av bilen, ännu mindre under huven.. Har försökt lokalisera det men de går inte.. Någon som varit med om samma sak?

Provade även mäta på startmotorn hur mycket ström som går ner dit, och de är ca 12v. Då måste kolen va slut eller någonting annat IOM att den är så "trög" på startmotorn?

Hjälp tack!

2 250 Inlägg
28 december 2014
Tanken ligger lägre än spridarna.... Bara att skruva loss.

Sök