3558
Sök

Bromsvätska

467 Inlägg
14 januari 2015
Trådstartare
#1
Jag börjar nu få låg nivå av bromsvätska i min Opel Corsa 92, bromslampan tänds när jag bromsar länge och kraftigt, en kort stund.

Har tittat i behållaren och det ligger under minus.
Farsan säger dock det "äsch, det är ingen brådska med det"
(han har jobbat med just Opel på 60-t till 90-t)

Men iallafall så tänkte jag ändå köpa hem 250ml eller så, så jag har att fylla på med.

DOCK så frågade jag honom även om han vet vilken DOT som ska vara i. Han hade ingen jävla aning utan på hans verkstad hällde dom bara på "någon skit".

Tänkte fråga här, på vilket sätt man kan ta reda på vad för DOT som ligger i redan, eller hur jag skall göra för att inte blanda DOT?

1 948 Inlägg
14 januari 2015
#2
bara å köpa det dom säljer på macken, det där med dot är bara en massa humbugg.

324 Inlägg
14 januari 2015
#3
DOT-versionerna är blandningsbara med varandra. DOT3/DOT4/DOT5 osv är olika generationer. DOT4 är vanligast i dagsläget, även om 5 kommer mer och mer.
Köp DOT4 du, billigt och bra.

Du BÖR fylla på relativt snart, det är jobbigt om all bromsverkan försvinner när du kommer till en korsning i 100 knyck.
Egentligen ska inte bromsvätska kunna minska sådär, så troligen kan du ha ett läckage någonstans. Trumbromsar bak på den modellen? Trumbromscylindrar börjar gärna läcka efter ett tag.


477 Inlägg
15 januari 2015
#4
...... eller så börjar det bli dags att byta klossar:)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

3 354 Inlägg
15 januari 2015
#5
Catoxxo skrev:
DOT-versionerna är blandningsbara med varandra. DOT3/DOT4/DOT5 osv är olika generationer. DOT4 är vanligast i dagsläget, även om 5 kommer mer och mer.
Köp DOT4 du, billigt och bra.

Du BÖR fylla på relativt snart, det är jobbigt om all bromsverkan försvinner när du kommer till en korsning i 100 knyck.
Egentligen ska inte bromsvätska kunna minska sådär, så troligen kan du ha ett läckage någonstans. Trumbromsar bak på den modellen? Trumbromscylindrar börjar gärna läcka efter ett tag.

Dot 5 går INTE att blanda med övriga. Dot 5.1 går däremot.
Dot 5 är silikonbaserad och 3, 4, 5.1 är glykolbaserade
Senast redigerat av Seth (15 januari 2015)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

604 Inlägg
15 januari 2015
#6
Sen kan vi ju krångla till det med DOT4+ också 😁

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

519 Inlägg
16 januari 2015
#7
kolla över så bromsklossar inte är dåliga.tråkigt att fylla på bromsvätska och sedan byta belägg och trycka tillbaka kolvarna i oken så det svämmar över.

324 Inlägg
16 januari 2015
#8
Seth skrev:
Dot 5 går INTE att blanda med övriga. Dot 5.1 går däremot.
Dot 5 är silikonbaserad och 3, 4, 5.1 är glykolbaserade

Jaså? Då har jag missuppfattat det... Bra att du rätta mig. smile


408 Inlägg
16 januari 2015
#9
dan-kristian skrev:
kolla över så bromsklossar inte är dåliga.tråkigt att fylla på bromsvätska och sedan byta belägg och trycka tillbaka kolvarna i oken så det svämmar över.

Det första man skall kolla innan man häller på vätska lol
Dock kan man hälla på lite vätska så det åtminstone ligger vid "Låg" markeringen.
Varför lampan lyser inbromsning är bara för att vätskan flyttar sig framåt och givaren sluts och ger signal att det är låg vätska nivå.

Så kolla Nivån, vart någonstans på behållaren är vätskenivån?
Kontrollera hur mycket belägg du har kvar på bromsarna för att sedan ta beslutet, byta bromsar eller fylla på vätska (eller både och samt kanske byta vätska helt?)
Om bromsarna är nya/mycket kvar  och du behöver fylla på vätska är det ju något läckage någonstans(?)
Senast redigerat av pompe90 (16 januari 2015)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

3 121 Inlägg
16 januari 2015
#10
Bromsvätska ska helst bytas vart tredje år.
Är nivån låg är det som flera andra skrivit i tråden förmodligen dags att byta belägg.

Är inte bromsvätskan nyligen bytt hade jag passat på att byta den i samband med bytet av belägg.


6 165 Inlägg
16 januari 2015
#11
Hej!
Klart som korvspad att du ska fylla på bromsvätska! Det är ju enklast! Sen att det bromsbeläggen kanske behöver bytas ut är ju en annan sak.

DOT 4 eller DOT 4+ är det du ska ha och det är också den som är vanligast förekommande hos alla biltillbehörsfirmor idag. DOT 3 finns nog inte längre att få tag på och DOT 5 eller 5+ är ovanligare.
Vissa bilar ska enligt instruktionsboken ha enbart DOT 4+ (T.ex Audi TT 3,2lit 2004).
Man bör också byta bromsvätska vartannat år eftersom bromsvätskan är hygroskåpisk (Drar åt sig vatten).


3 121 Inlägg
17 januari 2015
#12
jaka54 skrev:
Hej!
Klart som korvspad att du ska fylla på bromsvätska! Det är ju enklast! Sen att det bromsbeläggen kanske behöver bytas ut är ju en annan sak.

DOT 4 eller DOT 4+ är det du ska ha och det är också den som är vanligast förekommande hos alla biltillbehörsfirmor idag. DOT 3 finns nog inte längre att få tag på och DOT 5 eller 5+ är ovanligare.
Vissa bilar ska enligt instruktionsboken ha enbart DOT 4+ (T.ex Audi TT 3,2lit 2004).
Man bör också byta bromsvätska vartannat år eftersom bromsvätskan är hygroskåpisk (Drar åt sig vatten).

Jag håller inte med, bromsvätskekärlet är designat för att rymma den mängd vätska som behövs. Måste man fylla på är okets kolvar påväg in i skivorna eller har man en läcka. Att fylla på är att göra det för enkelt för sig.


467 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#13
Tack för alla svar


Sök