3274
Sök

Rostfritt avagssystem. Ger det sämre effekt?

Forummoderator
17 996 Inlägg
23 januari 2015
Trådstartare
#1
Köpte en Alfa Romeo 166 3.0 24v häromdagen. Det sitter ett "fullflödes avgassytem rostfritt" På den. Kostade 7500:- enligt kvittot. Det ser ut som nytt, jag har givetvis varit under bilen. Det mullrar rejäljt ur slutdämparen men det har jag förstått att det blir mer ljud med detta...

Frågan är om de 226 hk som den lär leverera då motorn är renoverad hindras av detta eller om det ger lite mer effekt?

Bilen går bättre än den 166 v6 jag hade för 2 år sedan. Tror jag??? Bara kört den 6-7 mil från säljaren och sedan i garage för rekond... Den ska ut cirka på tisdag. Då är den klar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 467 Inlägg
23 januari 2015
#2
varför skulle ett rostfrittsystem ge sämre effekt? är väl knappast nått från" Harrys mek o avgas" iom,att det kostar 7.500.-

Forummoderator
17 996 Inlägg
23 januari 2015
Trådstartare
#3
zzr94092 skrev:
varför skulle ett rostfrittsystem ge sämre effekt? är väl knappast nått från" Harrys mek o avgas" iom,att det kostar 7.500.-

Nej. Det är ett väldigt specat kvitto och systemet i sig ser perfekt ut på bilen. Inget hemmamek... Men om det ger mindre motstånd än original så KAN det ju faktiskt ge mindre effekt? Det är inget sportluftfilter på bilen. Detta vet jag att det sabbar effekten.

Enda anmärkningen är väl att slutröret ser ut som ett stuprör. Men den mullrar rätt lite på tomgång. Så vet inte...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Turbo lover
555 Inlägg
23 januari 2015
#4
Risken att det skulle ge mindre effekt är minimal, ett avgassystem efter kattarna brukar ge minimal skillnad ens uppåt i effekt.


2 250 Inlägg
23 januari 2015
#5
Du får väl plugga igen till hälften.... o se om det blir bättre.

Nja....  jag tror att det som inverkar är hur grenröret är uppbyggt. Är grenröret original, lär det knappast bli sämre om systemet är vidöppet. Sök på extraktorgrenrör.  De är uppbyggda så att de suger ut avgaserna från en cylinder, med hjälp av de andra. Är avstämd till ett visst varvtalstregistret.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 januari 2015
#6
Min xc70 tappade avsevärt i toppfart efter byte till Simons rostfritt från kat. Det trevliga ljudet väger upp att den inte gör de sista kilometrarna.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 938 Inlägg
23 januari 2015
#7
DiwraZ skrev:
Min xc70 tappade avsevärt i toppfart efter byte till Simons rostfritt från kat. Det trevliga ljudet väger upp att den inte gör de sista kilometrarna.

Kan det inte vara den extra tyngden som gör att bilen går långsammare, jag menar, rostfritt e ju tyngre än vanligt stål. wink

6 630 Inlägg
23 januari 2015
#8
Hybridsmurfen skrev:
Köpte en Alfa Romeo 166 3.0 24v häromdagen. Det sitter ett "fullflödes avgassytem rostfritt" På den. Kostade 7500:- enligt kvittot. Det ser ut som nytt, jag har givetvis varit under bilen. Det mullrar rejäljt ur slutdämparen men det har jag förstått att det blir mer ljud med detta...

Frågan är om de 226 hk som den lär leverera då motorn är renoverad hindras av detta eller om det ger lite mer effekt?

Bilen går bättre än den 166 v6 jag hade för 2 år sedan. Tror jag??? Bara kört den 6-7 mil från säljaren och sedan i garage för rekond... Den ska ut cirka på tisdag. Då är den klar.

No-name hemma snickeri system via en firma? Om bilen känns tröttare än den andra kan det bero på kamremmen har byts på felaktigt sätt.

CSC systemen är annars fina till Alfa 6orna. smile

De/Dem

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 januari 2015
#9
Glesmark skrev:
DiwraZ skrev:
Min xc70 tappade avsevärt i toppfart efter byte till Simons rostfritt från kat. Det trevliga ljudet väger upp att den inte gör de sista kilometrarna.

Kan det inte vara den extra tyngden som gör att bilen går långsammare, jag menar, rostfritt e ju tyngre än vanligt stål. wink

Ne jag tror inte att en skillnad på nåt kg för 20+ km/h på toppfart31

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Turbo lover
555 Inlägg
23 januari 2015
#10
För att du ska tappa så mycket i toppfart har du ju tappat en bra massa effekt. Måste vart fabrikationsfel, typ helt igensatta dämpare eller nåt. Inte ens Simons kan väl va så kass, eller?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 januari 2015
#11
Turbovin skrev:
För att du ska tappa så mycket i toppfart har du ju tappat en bra massa effekt. Måste vart fabrikationsfel, typ helt igensatta dämpare eller nåt. Inte ens Simons kan väl va så kass, eller?

Jag har inte mätt exakt men som den är nu så är 215 på mätaren typ stopp. Inget märkbart acc efter det. Innan så drog den fortfarande förbi 220-225. Ej kört fortare. Drar betydligt sämre efter 200 med sportsystem. Dock går den minst lika bra och förmodligen bättre upp till 200. Den går gött och låter trevligt i vanligt bruk så jag bryr mig föga. Detta är ju inget vetenskapligt test utan grundar sig i mina upplevelser på en lämplig sträcka i Skaraborg nattetid.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 938 Inlägg
24 januari 2015
#12
DiwraZ skrev:
Glesmark skrev:
DiwraZ skrev:
Min xc70 tappade avsevärt i toppfart efter byte till Simons rostfritt från kat. Det trevliga ljudet väger upp att den inte gör de sista kilometrarna.

Kan det inte vara den extra tyngden som gör att bilen går långsammare, jag menar, rostfritt e ju tyngre än vanligt stål. wink

Ne jag tror inte att en skillnad på nåt kg för 20+ km/h på toppfart31

Det tror jag absolut, det är många kg ironi som tynger! big_smile

2 250 Inlägg
24 januari 2015
#13
Kanske går billigare vid högre farter?

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 januari 2015
Trådstartare
#14
Många teorier men jag vet inte. Har bara kört den de 6-7 milen hem. Dessutom har jag bara vågat dra på rejält en gång efter 5 mil. Detta pga att kamremmen skulle bytas snarast... Nu visar det sig att den är bytt en gång till så behövs inte... Ringde bilhandlaren och sa detta (Vi prutade 10 lök på bilen pga kamrem) han tog detta med ro och gratulerade mig till ett bra köp.

Den känns inte slöare än den jag hade innan med org.system
Den bullrar mer
Bara varvat den över 2500 rpm en kort sekvens så...
Inte kört fortare än cirka 105 km/h.

Imorgon är den klar med rengöring och rekond. Men det är rejält med snö här så den lär stanna i garaget i ett par dagar till.
Återkommer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Turbo lover
555 Inlägg
24 januari 2015
#15
Tänk inte mer på det utan njut av att du har nåt som får den fina V6:an att sjunga ut istället. En skam att dämpa Alfasången med originalsystem smile



Sök