3391
Sök

Dubbelkoppla eller ej?

14 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Jag kör en Opel Kadett av 87 års modell. Fick tipset att jag skulle dubbelkoppla (d.v.s. koppla ur växel och släppa kopplingspedalen, sedan trycka ner den igen och lägga i nästa växel), när jag växlade för att förlänga livslängden på växellådan.
Är det bäst att göra så eller kan man växla som vanligt utan större problem?

8 251 Inlägg
23 maj 2007
Du kan växla som vanligt

593 Inlägg
23 maj 2007
det är bara uta o köra som vanligt,, jobbar som opelmek och några problem med lådorna på dessa har ja inte vart med om ...

14 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Tack för de snabba svaren.

12 086 Inlägg
24 maj 2007
Känns som mer slitage att sätta snurr på allt igen mellan växlingarna?
Värsta jag hört tror jag! men använd koppling, annars rasar lådan fort !wink

14 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Känns som mer slitage att sätta snurr på allt igen mellan växlingarna?
Värsta jag hört tror jag! men använd koppling, annars rasar lådan fort !wink

Jovisst. Självklart ska man använda koppling. Det gör jag också. Jag tror typ alla växellådor rasar om man inte använder koppling. Kanske inte automatlådor dock.

Smålänning
7 887 Inlägg
25 maj 2007
Växla som vanligt. Herregud, det finns en anledning till att dom uppfann synkringar...

I en gamma lastbil eller traktor så kan man dock behöva dubbeltrampa, och även i gamla bilar som oft saknar osynkad etta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2007
Om/när lådan pajjar så kan du börja dubbelkoppla men nu är det bara o tuta och köra...

1 277 Inlägg
25 maj 2007
När pappa var ung var det mode att dubbelgasa mellan växlingarna, haha..måste varit tufft.

Dr Snuggles
956 Inlägg
25 maj 2007
BMW635_Robban skrev:
När pappa var ung var det mode att dubbelgasa mellan växlingarna, haha..måste varit tufft.

Det gör alla volvoraggare som kör turbodiesel här omkring wink haha

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Sök