Hur mycket skador? Tillräckligt för att det ska vara värst besväret att lacka om hela bilen eller bara några fläckar här och var?
Är det inte allt för mycket skador så kan de flesta färghandlare fixa en sprayburk med 2K-färg inkl härdare och förtunning efter spraykod för runt 200kr/sprayburk. Färgen matchar då väldigt bra efter man polerat bilen ifall man gjort ett bra grundarbete och eftersom det är 2K-lack så håller den lika bra som originallacken.
1K-lack som många använder sig av är helt ovärt enligt mig, kostar runt 100-130kr/burk för färgkodat och då matchar inte färgerna alltid ordentligt och sen tål inte 1K-lack t.ex bensinspill eller stark avfettning.
Det är en fläck där färgen släppt helt och sedan är det massor av klarlacksläpp på huv och tak, Går det att spreya med klarlack där den har släppt eller är det omlackering som gäller?
Den där färgen hade min min GLT och det är typiskt för den färgkoden. 409 heter den men den har utgått hos Volvo. Lackfirmor blandar enkelt till färgen men det ser ut som att du skulle behövs en hellack..