3344
Sök

Elfel i bilen! Renault R19 1,8 16v -92

Maskin Operatör
130 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Det är så att ibland så kan bilen bara lägga av. displybelysningen tonas ner och lysen fram tonas ner och efter en stund så dör bilen och det går inte att starta den igen! finns ingen ström fast generatorn är nyrenoverad och bilen har varit inne på Volvo ett antal gånger för felsökning och dom hittar fan inge fel. alla kablar och jordflätor är genomgångna men det fortsätter iaf. har till och med kopplat ur larmet för jag har hört att det kan ställa till en hel del konstiga gerjor, bara det att bara säkringarna är urdragna. ska man koppla bort det helt? alltså riva ur hela larmsystmet?

Bilen i fråga är en Renault R19 1,8 16v årmodell: 1992

Är jätte tacksam för alla råd och tips!

Tack på förhan: Robin T
Senast redigerat av chrizz (1 april 2007)

Volvo S40 2,0T

28 Inlägg
1 april 2007
Kan det vara så enkelt att batteriet är kasst? Hade liknande problem innan och det visade sig bero på batteriet.

130 Inlägg
1 april 2007
Jag har nått liknande på volvon och då behöver man bara gå ut o vicka lite på pluspolen.
men vet ej om det är samma sorts. du kan ju alltid testa.tongue

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 april 2007
har du kollat nivån på batterisyran  häll i batterisyra och ladda batteriet skulle inte det hjälpa så prova med ett nytt batteri du kan ju annars ta och kolla med voltmätare och se hur mycket kräm du har i batteriet skulle även kunna vara kortis på batteriet också
Senast redigerat av ironhead (1 april 2007)

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
1 april 2007
Laddar generatorn? den ska ligga på 14volt på tomgång

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 april 2007
whitesnake skrev:

egentligen inte, för om inte batteriet är helt kasst så ska spänningen ligga närmare 12-13...

435 Inlägg
1 april 2007
kan de va ladningsreläet som är kast? hade nyrenoverad genarotor på min volvo duett å den laddade lite då å då  så bytte reläet sen va de inge fel nåmera

21 761 Inlägg
1 april 2007
bumpe skrev:
whitesnake skrev:

egentligen inte, för om inte batteriet är helt kasst så ska spänningen ligga närmare 12-13...

Hmm... Hur menar du nu?

Generatorn ska kunna ge 14-14,4V på tomgång med halvljuset påslaget.

21 761 Inlägg
1 april 2007
absolutrobban skrev:
Det är så att ibland så kan bilen bara lägga av. displybelysningen tonas ner och lysen fram tonas ner och efter en stund så dör bilen och det går inte att starta den igen! finns ingen ström fast generatorn är nyrenoverad

Hur får du igång bilen igen då, måste du ladda batteriet eller?
Senast redigerat av Drönirettab (1 april 2007)

Maskin Operatör
130 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
jag har nytt battieri i bilen och generatorn laddar som den ska göra..var intressant de där med laddningsrelät..kanske ska prova och byta de..

bilen starat dirket när man använder startkablar och går sen klockrent utan problem igen tills det blir samma sak igen.

Volvo S40 2,0T

21 761 Inlägg
1 april 2007
Vart sätter du minusstartkabeln på din bil när du får starthjälp, på batterikabelskon eller på motorn?

När började felet, före batteribytet eller efter?
Senast redigerat av Drönirettab (1 april 2007)

Maskin Operatör
130 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
ja jag sätter väl kabeln på batteripolen men felet började före jag byte batteri och före jag byte batteri så renoverade jag ju generatorn..

Volvo S40 2,0T

736 Inlägg
1 april 2007
På nyare volvos (hehe efter 140) sitter laddningsrelät direkt på generatorn så man byter det när man byter kol. Om generatorn är nyrenoverad borde även laddningsrelät vara bytt. (Förutsatt att det inte sitter försig i alla fall).

435 Inlägg
26 maj 2007
har en gamal valinat här å den går att starta ibland å då går den å i bland kan den bara dö å i bland så går den inte att starta alls. - kabeln sitter fastskruvad mellan motor å lådan å där är de antagligen dålig gjord så jag satt dit en till - kabel å då funkar den utan problem så pröva å sätta på en till - kabel som du skruvar fast i motorn eller schassit beroende på vart din sitter

Sök