3690
Sök

Bränsleförbrukning D3 vs D5

15 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
Hej,

Har funderat lite på en XC70 och blir troligtvis kring årsm 11. Kikat på D3 och D5 och samma årsmodell, automat, awd så ligger dom båda på ca 5100sek i skatt. Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning? För skiljer det inget i skatt så borde det ju skilja i bränsleförbrukning. Annars finns ju inte anledning vad jag kan se att köpa en D3?

Provkört en d5 och den gick helt ok men inte alls speciellt pigg. Hur "slö" blir en d3? Finns ingen i närheten så jag kan prova just nu.

Tack.

15 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
Ingen som har koll på detta?

1 948 Inlägg
22 februari 2015
Vad har det för betydelse? Om du kör ca 2000 mil om året så får du en milkostnad på runt 40kr... vad gör det då skiljer 2-3kr? big_smile
Har du verkligen råd med det här bilköpet?

Är du verkligen nyfiken så kolla upp vad volvo anger för sifforor (finns att se om du söker uppgifter om annat fordon hos transportstyrlsen) och lägg sen på 25-30%

Sen hänger det ju även på HUR SNABBT du kör, kanske e så att d3an måste arbeta till 90% hela tiden men d5an räcker med 70% för din körstil... då kan helt plötsligt d5an dra mindre om allafall inte lika mycket...

1 948 Inlägg
22 februari 2015
Och tycker du att d5an "inte känns pigg" då ska du ju inte ha en d3a... d5an med en chippning blir kanon.

7 414 Inlägg
23 februari 2015
annorlunda skrev:
Hej,

Har funderat lite på en XC70 och blir troligtvis kring årsm 11. Kikat på D3 och D5 och samma årsmodell, automat, awd så ligger dom båda på ca 5100sek i skatt. Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning? För skiljer det inget i skatt så borde det ju skilja i bränsleförbrukning. Annars finns ju inte anledning vad jag kan se att köpa en D3?

Provkört en d5 och den gick helt ok men inte alls speciellt pigg. Hur "slö" blir en d3? Finns ingen i närheten så jag kan prova just nu.

Tack.

du har ju till häften svarat på din egen fråga,,

om du tycker att en d5 är halvslö,, då köper man INTE en mindre motor,, så enkelt är det,, är inte bara bränsleförbrukningen som spelar in i ett bilköp

15 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
baltis skrev:
Vad har det för betydelse? Om du kör ca 2000 mil om året så får du en milkostnad på runt 40kr... vad gör det då skiljer 2-3kr? big_smile
Har du verkligen råd med det här bilköpet?

Är du verkligen nyfiken så kolla upp vad volvo anger för sifforor (finns att se om du söker uppgifter om annat fordon hos transportstyrlsen) och lägg sen på 25-30%

Sen hänger det ju även på HUR SNABBT du kör, kanske e så att d3an måste arbeta till 90% hela tiden men d5an räcker med 70% för din körstil... då kan helt plötsligt d5an dra mindre om allafall inte lika mycket...

Tack för svar.

Klart det spelar roll om en bil drar 0,6dl eller 0,8dl? Skiljer ju bra många 1000 per år. Jag har råd med en bil för 300k som drar 3l milen om det är så. Men det är inte intressant.

15 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
granadadr skrev:
annorlunda skrev:
Hej,

Tack.

om du tycker att en d5 är halvslö,, då köper man INTE en mindre motor,, så enkelt är det,, är inte bara bränsleförbrukningen som spelar in i ett bilköp

Nej det är väll så. Men försöker bara förstå varför man ska köpa en d3 om dom kostnadsmässigt inte skiljer sig åt. Varför köpa en slöare bil för samma pengar. Det måste ju finnas en anledning till att man ser så många d3 på vägarna.

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
23 februari 2015
annorlunda skrev:
granadadr skrev:
annorlunda skrev:
Hej,

Tack.

Nej det är väll så. Men försöker bara förstå varför man ska köpa en d3 om dom kostnadsmässigt inte skiljer sig åt. Varför köpa en slöare bil för samma pengar. Det måste ju finnas en anledning till att man ser så många d3 på vägarna.

Den var billigare när den var ny

1 230 Inlägg
23 februari 2015
ja som sagt så är ju d3 billigare nya smile

15 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
Jaha, givetvis smile

10 164 Inlägg
23 februari 2015
D5an är en pigg diesel helst om det är polestar i dom med. Men nej D3an känns att den är mindre inte i närheten lika pigg går ju stoppa polestar i dom med då har du lika många häst som D5an har original ungefär.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sök